Rechten, plichten en medezeggenschap

Als student bij Albeda heb je verschillende rechten en plichten. Deze rechten en plichten staan in een aantal officiële documenten die je hieronder vindt. Je leest hier ook hoe jij of je ouders/vertegenwoordigers kunnen meedenken over ons onderwijs.

Meer informatie

Inschrijvingsbeslissing

Nadat jij je hebt aangemeld bij de opleiding, krijg je een inschrijvingsbeslissing. Dit is het schriftelijke besluit van Albeda dat je bent ingeschreven. In deze inschrijvingsbeslissing staan een aantal links naar belangrijke documenten. 

Studentenstatuut

Het studentenstatuut beschrijft de rechten en plichten van Albeda en van alle studenten die een opleiding volgen bij  Albeda. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels over verzuim, schorsing, verwijdering en beschrijving van procedures voor de behandeling van klachten en geschillen. 

De rechten en plichten die specifiek gelden voor jouw opleiding staan in de studiehandleiding en in de examenregeling van jouw opleiding. 

Voor een samenvatting van de studentenstatuut, klik hier.

Voor het volledige studentenstatuut, klik hier.

Regels over het gebruik van ICT voorzieningen en sociale media

Albeda heeft een digitale gedragscode studenten. Hierin staan gedragsregels over het verantwoord gebruik van Albeda ICT voorzieningen, chatprogramma's en sociale media.

Meepraten over de opleiding voor studenten

Als je het leuk en belangrijk vindt om mee te praten over jouw opleiding, kun je dat aangeven bij je studieloopbaanbegeleider of onderwijsleider. Ieder team organiseert op zijn eigen manier de inspraak van studenten.

Op Albedaniveau is er een Centrale Studentenraad. Dit is een bijeenkomst waarin studenten in gesprek gaan met het College van Bestuur. Voor de studentenraad kun je je verkiesbaar stellen. Als je interesse hebt, kun je dit aangeven bij de onderwijsleider van jouw opleiding. Meer informatie hierover vind je onder deze link.

Jouw vraag, probleem of klacht

Het kan gebeuren dat je ergens ontevreden over bent. Overal waar mensen werken gaat weleens iets mis. Het is prettig dat als er vragen, problemen of klachten zijn, dat er eerst geprobeerd wordt om het samen op te lossen. Als dit niet lukt kan je via het Klachtenloket je vraag, probleem of klacht aan ons bekend maken door een mail te sturen aan [email protected] of door hier te klikken.