De opleiding

De MBO Theaterschool is gehuisvest in het gebouw van Jeugdtheater Hofplein. De lessen van de vier opleidingen worden daar vormgeven in professionele studio’s.

Projecten en voorstellingen worden gemaakt in samenwerking met professionele theaters, theaterbedrijven en culturele instellingen in Rotterdam en omgeving. Zo werken we samen met Theater Rotterdam, Maas Theater en Dans, Theater Zuidplein, Worm, Bird, Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, Jakop Ahlbom Company, Dox, Theater Mooi Weer en RAAF muziektheater en ontwikkelen we nieuwe samenwerking waar die voor onze studenten relevant blijken.

Sinds schooljaar 2022-2023 zijn we op een nieuwe locatie aan het werk aan projecten en voorstellingen. Deze locatie bevindt zich op loopafstand van het hoofdgebouw, aan de Westzeedijk.

Door het werken op deze diverse locaties word je vanaf de eerste dag geconfronteerd met de praktijk van het theater/ cultureel bedrijf. Je maakt iedere dag de snelheid, de werkdruk, de vele dingen tegelijk, de veranderingen op korte termijn, de afwijkende arbeidstijden, de prestatiedrang, de tegenslagen en de successen in het werkveld mee.

Producties extern
Tijdens je derde jaar van de MBO Theaterschool loop je stage en doe je examens binnen co-producties met Theater Mooi weer, Raaf Muziektheater en LabZ. Binnen deze co-producties loop je minimaal 1 x stage en werk je mee aan een productie/ voorstelling waarin de samenwerking tussen acteurs, vormgevers, producenten en technici een belangrijk uitganspunt is. Binnen deze samenwerkingen met het werkveld maak je kennis met de beroepspraktijk.  Deze co-producties  geven je mogelijkheden die je in de gewone Beroepspraktijkvorming (bpv) zelden kunt opdoen. Hier kun je bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het zelfstandig maken en uitvoeren van een professionele productie. Omdat het om voorstellingen gaat waar het publiek voor betaalt, geldt een professionele kwaliteitseis. De MBO Theaterschool heeft met de theatergezelschappen waarbinnen deze co-producties gemaakt worden afgesproken dat de tijdsdruk niet te hoog is zodat je niet alleen wordt aangesproken op output, maar dat er ook tijd is voor jouw leerproces. In de lessen die je op school volgt, word je voorbereid op het werk en evalueer je met je vakdocenten je functioneren.

Producties intern
De MBO Theaterschool Rotterdam heeft zijn eigen Rotterdams theatergezelschap genaamd: TG Vers Vlees. Na twee tot drie jaar intensief geschoold te zijn binnen de vier opleidingen gaan de studenten aan de slag binnen het gezelschap waarin ze zichzelf en hun werk gaan tonen aan het publiek. Jonge acteurs, kostuumontwerpers, decorontwerpers, producenten, theatertechnici, geluid en lichtontwerpers zullen per seizoen in 3 verschillende theatervoorstellingen en diverse soloperformances een verbintenis aangaan met actuele en maatschappelijke onderwerpen. Eigentijdse, klassieke of specifiek voor dit gezelschap geschreven theaterteksten dienen als basis om tot tekst, fysiek of muziektheater te komen.

Het theatergezelschap maakt theatervoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van jongeren. Theater kan een grote rol spelen in het bespreekbaar maken van grote maatschappelijke thema’s als emancipatie, acceptatie, en de rol die je speelt in deze maatschappij. De voorstellingen zullen zich richten op verschillende doelgroepen en kunnen mede door de maatschappelijke thema’s van grote waarde zijn binnen het onderwijs.

Meer informatie

Allround Podium- en evenemententechnicus

Een brede basis
Voor de bol-opleiding Podium- & evenemententechnicus is gekozen voor breed georiënteerd basisjaar. Alle studenten die zich aanmelden voor de opleiding krijgen in dit basisjaar een brede en sterke technische basis aangeleerd. Ook worden de studenten met het vak studieloopbaanbegeleiding (slb) uitgedaagd om zich inhoudelijk, creatief en persoonlijk te ontwikkelen. Dit jaar staat aan de basis van leren denken in licht-, video- en geluidsbeelden en de vakinhoudelijke kennis om deze te kunnen verwezenlijken. Je leert samenwerken met een team om uiteindelijk in jaar 2 en jaar 3 binnen ons theatergezelschap TG Vers Vlees, het productiehuis en de stages in de beroepspraktijk te kunnen werken met een creatief team bestaande uit een theatermaker/regisseur, decorontwerper, kostuumontwerpers (technisch) producent, video-, licht- en geluidsontwerpers en uitvoerende technici. Ook worden studenten binnen projecten constant gestimuleerd samen te werken: met elkaar én met studenten van andere studierichtingen. Dit is zeer representatief voor de beroepspraktijk, want in het theater zal een technicus in staat moeten zijn samen te werken met acteurs, regisseurs, vormgevers, en vele anderen.

De driejarige opleiding Podium- & evenemententechniek rond je af op niveau 4. Je doet examen op de onderdelen licht, geluid, podium en beeld. Er is een mogelijkheid van uitstroom op niveau 2 als blijkt dat het niveau van een student niet toereikend is voor niveau 4 uitstroom.  

Kernvaardigheden in onze opleiding zijn ondernemerschap en samenwerking. Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen, hen vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Studenten werken in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaren studenten op een natuurlijke manier welke competenties een (theater)technicus in de beroepspraktijk nodig heeft. Wij verwachten van studenten een hoge mate van pro-activiteit, en begeleiden hen in het formuleren van hun eigen leerwensen en leerdoelen. Studenten hebben en krijgen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren, ze worden gestimuleerd om kritisch na te denken over wat het werkveld van hen verwacht en hiernaar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk. 

Algemene vakken
Naast de vakspecifieke lessen is er gedurende de hele opleiding veel aandacht voor de algemene vakken Nederlands, Engels en rekenvaardigheid. Met vakken als persoonlijke loopbaanbegeleiding en theateroriëntatie ontwikkel je jezelf als persoon en ontdek je steeds meer jouw plek in de maatschappij.

Kwalificatiedossier Allround podium- en evenemententechnicus

De opleiding is beschreven in het kwalificatiedossier. In de dossiers staat precies wat je moeten weten en kunnen om je diploma te halen. De opleiding bestaat uit een basisdeel, profieldeel en keuzedelen. Hieronder vind je een korte uitleg. 

Het basisdeel bestaat uit 2 onderdelen: de beroepsspecifieke- en de generieke onderdelen.

Onderdeel 1: Beroepsspecifieke onderdelen
Beroepsspecifieke onderdelen bestaan uit kerntaken en werkprocessen.

Kerntaken: Kerntaken zijn taken die je zelfstandig moet kunnen uitvoeren en die in het beroep steeds weer terugkomen. Elke kerntaak bestaat uit meerdere werkprocessen. Het basisdeel bestaat uit de volgende kerntaken:

  • B1-K1 Bereidt de podiumproductie technisch voor
  • B1-K2 Positioneert en profileert zich in de markt

Het profieldeel bestaat uit de volgende kerntaken:

  • P3-K1: Voert de preproductie uit 
  • P3-K2: Regelt de techniek tijdens de podiumproductie

De werkprocessen staan beschreven in de kwalificatiedossiers.

Onderdeel 2: Generieke (algemene) onderdelen 
De algemene vakken die je volgt zijn:

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap

In de lessen van deze onderdelen word je goed geïnformeerd over wat er van jou verwacht wordt.

Loopbaan en burgerschap

Onderwijs op het mbo betekent meer dan studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt. Alle mbo-studenten, zowel jongeren als volwassenen, worden opgeleid voor een beroep én voorbereid op hun rol als burgers die volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Daarom gelden voor iedereen die een mbo-diploma wil halen de loopbaan- en burgerschapseisen.

Het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap is erop gericht om je inzicht te geven in jezelf en in de maatschappij. Je wordt bewust gemaakt van je studiekeuze en je wordt begeleid en getraind als regisseur van je eigen leven op een beroepsopleiding. Het onderwijsprogramma bestaat uit loopbaanbegeleiding (slb) klassikaal en individueel. Ook het vak Theateroriëntatie in jaar 1 en 2 is onderdeel van loopbaan en burgerschap. Daarnaast volg je diverse workshops en debatten, neem je deel aan twee buitenlandse reizen en bezoek je  musea en voorstellingen. In de week 10 van periode 1, 2 en 3 besteden we op diverse manieren veel aandacht aan burgerschap.

In het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap, leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen werk. Je leert zelfstandig werken, een eigen planning maken, en er ligt een sterke focus op het evalueren van het eigen leren en werken. Leidend hierin is dat de slb-docenten een voorbeeldrol hebben die motiveert, de zelfredzaamheid verhoogt en bouwt aan onderling vertrouwen.

Voor loopbaan en burgerschap bezoek je een flink aantal voorstellingen/exposities, debatten en workshops. Voor deze zaken houd je binnen Teams een portfolio bij. Ook de meeloopstages horen hierbij. Wanneer je aan minimaal 80% van deze activiteiten hebt deelgenomen heb je het aantal punten behaald dat hoort bij loopbaan en burgerschap. Met dit systeem is het uitgangspunt dat je zelf verantwoordelijk bent voor aanwezigheidsregistratie.

Een ander belangrijk aspect van de lessen is de loopbaanbegeleiding. Vanuit je persoonlijke drive, motivatie en toekomstdromen werk je toe naar concrete invulling van stages, open dagen van vervolgopleidingen en intakes voor hbo-opleidingen.

Bekijk hier hoe loopbaan en burgerschap in de opleiding aan bod komt.

Nederlands, rekenen, Engels

Om de vakken Nederlands, Engels en rekenen te kunnen behalen moet je voldoen aan de generieke eisen. Dit zijn landelijke algemene eisen waar alle studenten in het mbo aan moeten voldoen. Of je voldoet aan de generieke eisen wordt geëxamineerd met centrale examens en instellingsexamens. In het examenplan kun je zien welke examens tijdens de opleiding worden afgenomen.

Centraal examen MBO (CEM) Nederlands en Engels
Op de MBO Theaterschool krijgen alle studenten les in de talen Nederlands en Engels. Je wordt getraind in de volgende taalvaardigheden: Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven, Luisteren en Lezen. De vaardigheden luisteren en lezen worden geëxamineerd met een Centraal Examen MBO (CEM). 

Instellingsexamens (IE) generiek en beroepsgericht
Daarnaast worden voor de talen de vaardigheden Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven middels instellingsexamens geëxamineerd gedurende het verloop van de opleiding. De beroepsgerichte vaardigheden Spreken, Gesprekken voeren en Schrijven worden door De MBO Theaterschool afgetoetst binnen de praktijkexamens in jaar 4 (proeve van bekwaamheid)

Rekenen
Ook aan het vak rekenen wordt veel aandacht besteed d.m.v. wekelijks lessen en d.m.v. bijlessen. Je legt een digitaal instellingsexamen af op rekenniveau mbo 4. Het cijfer voor rekenen telt mee voor het behalen van je diploma.

Examinering Engels mbo 4 op een hoger niveau
Je hebt de mogelijkheid om het examen Engels op een hoger niveau af te leggen. Je moet hiertoe een verzoek indienen bij de examencommissie. De school bepaalt of de mogelijkheid om op een hoger niveau examen te doen, wordt aangeboden. Een student kan niet verplicht worden om een generiek examen op een hoger niveau te doen. Je dient het verzoek in via het examenbureau via [email protected].

Voor de inhoud en planning van de lessen, toetsen en examens Nederlands en Engels: zie de studiewijzers en het examenplan van je opleiding.

 

Keuzedelen

Als je na je opleiding aan het werk gaat, kun je je met de keuzedelen onderscheiden van je medestudenten. De keuzedelen komen ook op je diploma te staan. Als je na je opleiding een volgende mbo-opleiding wil gaan doen of start met een hbo-opleiding is het slim om tijdens je opleiding te kiezen voor keuzedelen die je daarop voorbereiden.

In jaar 1 krijg je tijdens je studieloopbaan les (slb) uitleg over het keuzedeeltraject waar jij uit kunt kiezen. Met je studieloopbaanbegeleider bespreek je welk keuzedeel traject voor jou het meest passend is bij je toekomst wens en interesses in en buiten je opleiding. Uiterlijk in het jaar waar je een keuze hebt (leerjaar 2, einde week 2 van periode 1) maak je je definitieve keuze bekend via een mail naar je slb-docent en het mbo-kantoor van de MBO Theaterschool. Een voldoende of goed voor een keuzedeel kan een vrijstelling geven bij een vervolgopleiding.

Als je een ander keuzedeel wil volgen dan bij je opleiding wordt aangeboden, kan je een verzoek indienen om een zgn. niet-gekoppeld keuzedeel te mogen volgen, bijvoorbeeld bij een andere opleiding. Dit doe je door een schriftelijk verzoek in te dienen bij onderwijsleider Debbie van Dishoeck. ([email protected]). Zij bespreekt je verzoek met het examenbureau. Zij kijken naar de inhoud en de haalbaarheid van je verzoek. Je moet er wel rekening mee houden dat het examenbureau moet onderzoeken of het door jouw gewenste keuzedeel past binnen jouw opleiding en of dit rooster technisch haalbaar is. Immers een keuzedeel loopt door in meerdere onderwijsperiodes.

We bieden de volgende keuzedelen aan:

Leerjaar 1: keuzedeel verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken
Met dit keuzedeel leer je fit, veilig en gezond te werken, zodat je jouw duurzame inzetbaarheid kan vergroten. Met de beroepsgerichte kennis en vaardigheden die aan bod komen leer je om, vanuit een proactieve houding, enerzijds fysieke en anderzijds psychosociale arbeidsrisico’s die zich voordoen op het werk blijvend bewust te herkennen, erkennen en beheersen. De invulling van dit keuzedeel staat in het examenboek wat je krijgt in jaar 1.

én

Leerjaar 1: keuzedeel Digitale vaardigheden basis
Met dit keuzedeel leer je de kennis, vaardigheden en competenties die je als student en toekomstig beroepsbeoefenaar nodig hebt bij de uitoefening van je beroep ongeacht het softwarepakket, de vorm van verwerking en werkwijze.

Leerjaar 3: Keuzeprogramma waarbij een student 1 of 2 keuzedelen volgt van de 4 die er geboden worden.

1: Artistiek Inzicht
Dit keuzedeel is bedoeld om je los van je taken als techneut in de voorstellingen van TG Vers Vlees ook artistiek te verdiepen in de ontwerpen die je maakt. Op deze manier leer je ondersteunen en meedenken met een regisseur, je eigen creativiteit de loop te laten en kun je diverse creatieve ideeën onderzoeken en uitvoeren.

2: Verdieping Geluid
Aangezien jullie allemaal studeren voor allround technicus hebben we in leerjaar drie voor jullie allemaal een verdiepingskeuzedeel ontworpen. In dit keuzedeel verdiepen jullie je in verschillende aspecten van Geluid, welke niet worden behandeld in de reguliere lessen.

3: Verdieping Licht
Aangezien jullie allemaal studeren voor allround technicus hebben we in leerjaar drie voor jullie allemaal een verdiepingskeuzedeel ontworpen. In dit keuzedeel verdiepen jullie je in verschillende aspecten van Licht, welke niet worden behandeld in de reguliere lessen.

4: Verdieping Beeld
Aangezien jullie allemaal studeren voor allround technicus hebben we in leerjaar drie voor jullie allemaal een verdiepingskeuzedeel ontworpen. In dit keuzedeel verdiepen jullie je in verschillende aspecten van Beeld/video, welke niet worden behandeld in de reguliere lessen.

Onderwijstijd

Albeda heeft de wettelijke plicht om voldoende lesuren aan te bieden. De lesuren en de uren in de praktijk staan in een overzicht. Dit overzicht heet een Topmodel. TOP staat voor: Transparante Onderwijsprogrammering. In het Topmodel kan je zien hoeveel tijd je studie je ongeveer zal kosten.

Er zijn verschillende soorten uren:

  • Begeleide onderwijstijd (bot): dit zijn uren dat je onder directe begeleiding/verantwoordelijkheid van de school bezig bent. Denk aan praktijk- en theorielessen, maar ook projecten die je onder begeleiding van een docent buiten de school uitvoert of lessen waarbij je op afstand door een docent wordt begeleid.
  • Beroepspraktijkvorming (bpv): Dit zijn de uren waarin je bij een bedrijf of instelling aan het werk bent. Bpv vindt altijd plaats met een ondertekende bpv-overeenkomst met een erkend leerbedrijf.
  • In dit overzicht wordt uitgegaan van klokuren (dus 1 uur = 60 minuten).

  • Onbegeleide uren: dit zijn uren waarin je zelf thuis of op school werkt aan de opleiding. Denk aan huiswerk, examens waarvoor je leert, werkstukken die je maakt, etc.

  • Studiebelastingsuren: Bij elkaar opgeteld geldt voor ieder studiejaar dat je 1600 uur met je studie bezig bent. Dit noemen we studiebelastingsuren.

    In het overzicht wordt uitgegaan van klokuren (dus 1 uur = 60 minuten).