Ervaring in de zorg en de keuze voor het onderwijs
Petra werkt al drie jaar bij Albeda als docent in opleiding en praktijkinstructeur. Voordat ze de overstap naar het onderwijs maakte, heeft ze 20 jaar ervaring opgedaan in de zorg, waaronder werk in verpleeghuizen, kraamzorg en ziekenhuis. Gedurende deze jaren ontdekte ze haar passie voor het begeleiden van leerlingen, wat haar uiteindelijk motiveerde om docent te worden. Ze wilde haar kennis en ervaring delen met de nieuwe generatie zorgprofessionals en hen helpen om te groeien in hun vak.
Lesgeven in beroepsgerichte vakken
Petra geeft vooral beroepsgerichte vakken en heeft een sterke voorkeur voor onderwerpen die direct verband houden met de zorgpraktijk. Ze geeft les in biologie, specifiek over het menselijk lichaam, en in medicijnleer. Petra geniet van de actieve aspecten van lesgeven, vooral het leren van praktische vaardigheden aan studenten, zoals bedden opmaken en het gebruik van hulpmiddelen zoals tilliften.
"Na twintig jaar ervaring in de zorg, deel ik mijn kennis en passie om de volgende generatie zorgprofessionals te begeleiden en te inspireren."
Motivatie en benadering in de les
Petra beschrijft zichzelf als enthousiast, streng maar ervaren, en consequent in haar aanpak. Ze vindt het belangrijk om een goede relatie met haar studenten op te bouwen, omdat dit de basis vormt voor effectief onderwijs. Ze benadrukt het belang van een goede beroepshouding en het nakomen van afspraken, maar creëert daarnaast ook een informele sfeer waarin studenten zich op hun gemak voelen. Dit zorgt ervoor dat ze goed contact heeft met haar studenten, die haar vaak benaderen voor hulp of een gesprek, zelfs als ze geen les van haar hebben.
Toegankelijk en bevlogen
Studenten zouden Petra waarschijnlijk omschrijven als enthousiast, ervaren en consequent. Ze is bevlogen en probeert haar liefde voor het vak over te brengen op de studenten. Petra vindt het essentieel dat studenten zich bewust zijn van de beroepshouding die nodig is in de zorg en dat ze verantwoordelijkheden nemen. Met als doel hen niet alleen de nodige kennis bij te brengen, maar hen ook te inspireren en te motiveren voor een carrière in de zorg.