mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

Alumni Max

Max over zijn tijd bij Albeda en zijn baan als Cabin Attendant

Max (20 jaar) begon zijn avontuur in de luchtvaart door de opleiding Luchtvaartdienstverlener te volgen bij Albeda Rotterdam The Hague Airport College. Hij studeerde daar van september 2020 tot augustus 2023. Na een open dag was hij meteen enthousiast over de school. Nu werkt Max als Cabin Attendant bij Transavia en kijkt hij met een goed gevoel terug op zijn schooltijd.

"De lessen gaven me veel zelfvertrouwen"

De opleiding 
"Het mooiste aan mijn opleiding waren de vriendschappen die ik heb gemaakt. Die contacten helpen me nu in mijn werk. De lessen waren super nuttig om me voor te bereiden op de toekomst. Ik heb veel zelfvertrouwen gekregen, wat me hielp bij sollicitaties en in mijn werk.”

Max vond vooral de vakken passage en cabine leuk, omdat die hem voorbereidden op het echte werk. Hij deed ook mee aan het NK Luchtvaartdienstverlener, waar hij een zilveren medaille won en bijna de beste luchtvaartdienstverlener van Nederland werd. "Dat was een geweldige ervaring! Ik vond het fijn dat Albeda zulke kansen biedt. Ik kon mezelf zijn en werd gemotiveerd om het beste uit mezelf te halen. Ook de gesprekken met docenten over hun ervaringen in de luchtvaart vond ik super interessant.”

Werken als Cabin Attendant 
Max werkt nu al een jaar als Cabin Attendant bij Transavia. "Ik zag de vacature, solliciteerde en werd aangenomen. Geen dag is hetzelfde! De ene dag vlieg ik naar Marrakech, de andere dag naar Dubai. Soms heb ik tijd om leuke dingen te doen met de crew. Ik heb ook reservediensten, wat betekent dat ik op elk moment kan worden opgeroepen – zelfs om 3 uur ’s nachts! 

Ik vind het geweldig om met mensen uit verschillende culturen te werken en een goede service te bieden. Op een luchthaven komt alles samen: vliegtuigen, reizigers, bedrijvigheid en gastvrijheid.”

Welke skills heb je nodig? 
Om als Cabin Attendant te werken, zijn deze eigenschappen belangrijk:

  • Klantvriendelijkheid – Goed kunnen omgaan met passagiers
  • Communicatieve vaardigheden – Duidelijk en vriendelijk kunnen praten
  • Stressbestendigheid – Kalm blijven in drukke en onverwachte situaties
  • Flexibiliteit – Je werkt op onregelmatige tijden
  • Talenkennis – Handig voor internationale vluchten

Tip van Max 
"De opleiding heeft me goed voorbereid op de praktijk, vooral door de stages. Mijn leukste stage was bij KLM Cityhopper, waar ik de KLM-training volgde en werkte bij Passenger Services. Ik ben een echte KLM-fan en geloof in hun slogan: ‘KLM Moving Your World’. KLM doet net dat beetje extra voor hun passagiers – en dat wil ik ook!" Max’s belangrijkste tip voor toekomstige luchtvaartprofessionals: "Vertrouw op jezelf!"