mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

Lara Berkman

'Ik zet mijn hulpverleningservaring in om studenten te laten groeien.'

Ik ben Lara Berkman, 28 jaar oud, en sinds twee jaar werkzaam als docent bij de opleiding Verzorgende-IG bol op Albeda Rosestraat. Naast mijn rol als docent vervul ik ook de functie van coördinator voor begeleiding & ondersteuning.

Een achtergrond in de hulpverlening
Mijn carrière begon in de hulpverlening, waar ik enkele jaren actief was als begeleider passend onderwijs binnen Albeda Zorgcollege. Hier voerde ik begeleidingsgesprekken met studenten die een diagnose hadden of met andere structurele belemmeringen kampten. Samen bespraken we wat zij nodig hadden om hun opleiding succesvol af te ronden.

De overgang naar het onderwijs
Tijdens mijn tijd in de hulpverlening gaf ik ook trainingen aan studenten over onderwerpen als empowerment en plannen & organiseren. Dit wekte mijn interesse voor het lesgeven aan deze specifieke doelgroep. Mijn achtergrond in de hulpverlening leerde me goed aan te voelen wat studenten nodig hebben in het onderwijs en welke methoden effectief voor hen zijn.

Een persoonlijke benadering
In mijn huidige rol ben ik oprecht geïnteresseerd in de persoonlijke verhalen van studenten. Ik wil weten wie ze zijn, wat hun kwaliteiten zijn, en waar ze zich kunnen ontwikkelen. Deze inzichten pas ik toe in mijn lessen en begeleiding als slb'er. Ik zet studenten in hun kracht en help hen hun groei te herkennen. Het is belangrijk voor mij om studenten te begrijpen en te ondersteunen, ongeacht de uitdagingen die ze onderweg hebben overwonnen.

Verbinden met studenten
Een open en empathische benadering naar studenten toe is essentieel voor mij. Ik wil met hen kunnen levelen en openstaan voor wat er in hun leefwereld speelt. Even belangrijk vind ik dat ik mij als docent ook openstel richting de studenten, omdat ik waardeer wanneer zij dit ook naar mij doen.

Een boodschap aan toekomstige zorgverleners
Wees je bewust van jouw kwaliteiten. Iedereen met een hart voor zorg heeft zijn eigen kracht waarmee hij of zij een verschil kan maken voor de zorgvrager en de zorg als geheel.