mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

verzorgster met twee bewoners van een instelling

Werkplekleren

U vindt hier alle informatie over werkplekleren die u als praktijkbegeleider nodig heeft om onze studenten op een juiste en efficiënte manier te begeleiden. Denk aan:

  • Visie en uitgangspunten.
  • Studiehandleidingen van de opleiding per start studiejaar.
  • Contactgegevens van medewerkers.
  • De verschillende leerroutes/varianten.
  • Beroepspraktijkvorming (bpv) / stage.
  • Examinering en diplomering.
  • Etc.

Werkplekleren is toepasbaar voor de opleidingen:
Mbo-verpleegkundige, Verzorgende-IG, Verzorgende-IG & maatschappelijke zorg en Praktijkopleider.

Meer informatie

Meisje met kompas in handen

Visie en uitgangspunten

Albeda Zorgcollege wil studenten een passende leerroute bieden, en in nauwe samenwerking met het werkveld bouwen aan voldoende, goed gekwalificeerde medewerkers in zorg en welzijn.

Het werkplekleren onderscheidt zich van andere leerroutes door:

  • Werken en leren dicht bij elkaar te brengen: studenten leren en werken in een omgeving die (grotendeels) overeenkomstig is aan hun toekomstige werkplek;
  • Ervaringen die studenten opdoen tijdens stage of werk vormen de directe input voor de theoretische onderbouwing, het uitbouwen van vaardigheden en competenties in de specifieke onderwijsmomenten;
  • Het werkveld kan zo (mee)bouwen aan gekwalificeerde medewerkers die binding opbouwen met het werkveld.
gekleurde pijlen op de grond

Leerroute

De leerroute werkplekleren is een variant op de leerroutes bol en bbl.

  • Bij de bol-route kunnen studenten vanuit een bekende onderwijssituatie starten met hun ontwikkeling naar beroepsbeoefenaar, waarbij zij in stage kunnen groeien in hun vaardigheden en competenties Tijdens de opleiding wordt er vaak door het werkveld een bbl-route aangeboden.
  • Bij de bbl-route heeft de student een arbeidsovereenkomst met een werkgever en werkt veelal 3 tot 4 dagen, naast 1 dag school op de locatie. Tijdens deze schooldag wordt aan de hand van vraagstukken uit de praktijk en het leerplan de theoretische kennis en vaardigheden overgedragen aan de student. Door minder onderwijstijd wordt bij deze route meer zelfstandigheid en inzet van de student gevraagd.

Bekijk hier een korte documentaire over werkplekleren.

kompas

Studiehandleidingen

Via diverse studiehandleidingen krijgt u meer informatie over de opleidingen Verzorgende-IG, Verzorgende-IG & maatschappelijke zorg, Mbo-verpleegkundige en Praktijkopleider en haar leerroutes. Hier vindt u de studiehandleidingen voor studenten die gestart zijn de volgende studiejaren:

  • 2018 - 2019
  • 2019 - 2020
  • 2020 - 2021
  • 2021 - 2022  
  • 2022 - 2023

In de studiehandleiding van het startjaar van de betreffende opleiding is alle informatie over de leerroute en opleiding te vinden.

Verder is het examenmateriaal van de opleidingen via het platform Digibib in te zien. Hier lees je meer over het aanmaken van een account als praktijkopleider.

studenten zitten op een rij en schrijven iets op

Examens en diplomering

Over examens en diplomering vindt u alle informatie in de studiehandleiding van het startjaar van de opleiding. Daarnaast vindt u hier ook de examengidsen en examenplannen per type leerroute.

In dit document vindt u de planning van de diplomabeslissingen, oftewel de bekrachtigingsdata van de examencommissie.

Tafel met knutselspullen

Beroepspraktijkvorming (bpv)

Een belangrijk onderdeel voor onze studenten binnen de beroepsopleiding is ervaring opdoen in de praktijk. Hierin vinden wij het belangrijk dat u weet wat u van ons kunt verwachten tijdens deze essentiële periode.

Hiervoor hebben we een aantal contactmomenten bepaald tijdens de bpv. Deze vindt u in de overlegstructuur 2022/2023.

foto ter illustratie

Checklist: is uw organisatie klaar voor werkplekleren?

Wat moet u als organisatie weten over werkplekleren? Lees deze checklist om uzelf te informeren over de mogelijkheden, benodigdheden en voorwaarden: Checklist werkplekleren

Overige informatie

Ontwikkeling

Hieronder volgen een aantal documenten die u als praktijkopleider kunt gebruiken in de verdere ontwikkeling van de student.

  • Uitleg over leervragen – klik hier.
  • Uitleg CanMeds-rollen – klik hier.
  • Uitleg peergroepen – klik hier.
  • Formulier Ontwikkelgesprek, fase 1 – klik hier.
  • Formulier Evaluatie bpv, fase 1 – klik hier.
  • Differentiatiecriteria, fase 1 – klik hier.
  • Formulier Meetmoment, fase 1 – klik hier.
  • Formulier Ontwikkelgesprek, fase 2 – klik hier.
  • Formulier Evaluatie bpv, fase 2 – klik hier.
  • Formulier Meetmoment, fase 2 – klik hier.

Consortium

Een uitleg over consortium vindt u in dit document en hier vindt u een overzicht van consortiumopdrachten, fase 2, voor de opleiding Verzorgende-IG (VIG).

Het geven van feedback op de consortiumopdrachten binnen de opleiding gebeurt aan de hand van het digitaal feedbackformulier, de Flitskaart.     

  • Bekijk hier de werkwijze.

Daarnaast hebben we als Zorgcollege een advies geschreven aan u als praktijkopleider hoe u de feedback het beste kunt geven.

  • Bekijk hier ons advies aan u als praktijkopleider.

Voorlichting en uitleg consortiummateriaal
Heeft u aan de hand hiervan nog vragen? Voor het studiejaar 2022/2023 geven we diverse voorlichtingsmomenten waar u als praktijkopleider en werkbegeleider uw vragen kunt stellen. Tijdens de bijeenkomst wordt ingegaan op het ontwikkelgericht materiaal van de opleiding.

U kunt zich hier aanmelden.

Belangrijk: Toegang tot Digibib van Consortium
Al geruime tijd worden er geen activatiecodes meer verstrekt om accounts te upgraden.
Voor de huidige procedure voor het aanmaken van een account wordt verwezen naar pagina 5 t/m 7 van de 'Flitskaart - Account aanmaken met e-mailadres'.

Om examens te kunnen afnemen, kunt u als praktijkbegeleider een training Examinator in de BPV bij ons volgen. U kunt zich hier aanmelden.

Toetsing

Hieronder volgen een aantal documenten die u inzicht geven op de manier waarop we als college toetsen en bijbehorend toetsprogramma.

  • Uitleg over toetsing, algemeen – klik hier.
  • Onze visie op toetsing – klik hier.
  • Toetsprogramma, fase 1 startjaar sep ’20 en feb ’21 – klik hier.
  • Toetsprogramma, fase 2 startjaar sep ’20 en feb ’21 – klik hier.
  • De toetsprogramma’s, fase 3, zijn nog in ontwikkeling.

Leerplannen

Via verschillende webinars geven we uitleg over verschillende onderdelen binnen het gezamenlijk leerplan voor de opleiding Mbo-verpleegkundige.

Documenten

  • Leerplan, fase 1 - klik hier.
  • Leerplan, fase 2 - klik hier.
  • Leerplan, fase 3 - klik hier.

Contactpersonen

Diana Kalsbeek, onderwijsleider d.kalsbeek@albeda
Jean-Paul Weeda, BPV coördinator [email protected]
Tonko Bolwijn, BPV coördinator [email protected]