De opleiding

Op de MBO theaterschool bieden we ruimtelijk vormgeven aan met diverse uitstroomrichtingen.  

Als ruimtelijk vormgever kun je werkzaam zijn in diverse gebieden binnen de culturele of creatieve sector. Je kunt werken bij een evenement, festival, musical, toneelvoorstelling, locatievoorstelling, opera of performance. Het kan ook zijn dat je voor film/tv vormgeeft, dan heet het production design of art-direction. of misschien dat je zelf een eigen theatrale ruimte of object creëert en een performance maakt. Dan ga je meer richting de beeldende kunstsector waarin het maken, voorbereiden van tentoonstellingen valt onder het werkveld van de ruimtelijk vormgever.  

Het werkveld is groot. Er zijn veel varianten, cross-overs projecten en opdrachten en meerdere opleidingen zijn in ontwikkeling. Technologische ontwikkelingen, zoals het gebruik van video en projectie, AI, kunnen ook een onderdeel zijn van het concept. Over het algemeen kunnen we zeggen dat de ruimtelijk vormgever een off-stage werker is, maar er zijn ook vormgevers die zelf onderdeel zijn van een performance. Hoe dan ook, je werkt met 2d, 3d en 4d skills in dienst van het ruimtelijk ontwerp. Alle middelen kun je gebruiken, afhankelijk van de opdracht en de gewenste uitkomst. 

In het curriculum van de opleiding zit theatervormgeving, artdirection, en tentoonstellingen maken. 

Theatervormgeving is het vormgeven (ontwerpen en uitvoeren) van een (toneel)beeld (bestaande uit decor, kostuum, grime, licht, projectie) voor een theaterproductie. Theatervormgeving wordt ook wel scenografie genoemd. Vooral in het werkveld en op HBO niveau. ‘Onder scenografie verstaan we alles wat te maken heeft met compositie, beeld, inrichten en visualiseren van ruimte. Dit kan het scenebeeld zijn van een theater maar evengoed een inrichting van een tentoonstellingsruimte, een straatbeeld of een conceptuele ingreep in een bos.'

We zien kostuum als wezenlijk onderdeel van theatervormgeving, in onze opleiding bieden we dit alleen als ruimtelijk maken aan. Je krijgt basis naaitechnieken zodat je om kunt gaan met de naaimachine en basiskennis hebt van materialen. Het vak richt zich m.n. op het maken van een ruimtelijk kostuumobject, niet op het maken van kleding. Daarnaast krijg je in het keuzedeel theatervormgeving kostuum voor theater aangeboden. 

Het vak grime is ook een wezenlijk onderdeel van theatervormgeving. We vinden dit een belangrijk en leuk vak. Het sluit niet aan bij het dossier van de Ruimtelijk vormgever, daarom bieden we dit aan als keuzedeel visagie aan en als grime voor theater als onderdeel van het keuzedeel theatervormgeving. 

Artdirection is het bedenken en uitvoeren van een decor (set) voor een film, tv serie of tv programma. Je maakt een vertaalslag van een script naar een wereld in beeld. Het vak heeft veel overeenkomsten met theatervormgeving, maar er zijn ook verschillen. De verschillen zitten vooral in de randvoorwaarden waarbinnen de opdracht zich afspeelt, de locatie, de opdrachtgever, het publiek, de technische kaders van de opdracht.  

Tentoonstellingsbouw is het in opdracht van een opdrachtgever inrichten van een tentoonstellingsruimte waarbij je rekening moet houden met de bestaande ruimte, de kunstwerken en het publiek.  

Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen, hen vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Je werkt in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaar je op een natuurlijke manier welke competenties een vormgever in de beroepspraktijk nodig heeft. Wij verwachten van jou een hoge mate van pro activiteit, en begeleiden je in het formuleren van je eigen leerwensen en leerdoelen. Je hebt en krijgt verantwoordelijkheid voor je eigen leren, we stimuleren je om kritisch na te denken over wat het werkveld van je verwacht en hiernaar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk.

Meer informatie

Theatervormgever

Binnen de opleiding theatervormgeving leiden we jonge mensen op die verantwoordelijk zijn voor het toneelbeeld in al zijn facetten. Je traint in twee verschillende rollen:

Uitvoerder

  • Decorbouw, onder te verdelen in decorconstructie en decoratie.
  • Kostuumtechniek en grimetechniek

Ontwerper 

  • Decorontwerp allround (decor, kostuum, grime)
  • Kostuumontwerp
  • Grime ontwerp

Afhankelijk van je oriëntatie en talent ontwikkel je jezelf in óf de uitvoerkant óf de ontwerpkant óf een combinatie daarvan. Studenten met een overduidelijke oriëntatie op handvaardigheid doen ook ontwerp opdrachten. Studenten met een overduidelijke oriëntatie op ontwerp doen ook uitvoerende opdrachten.

Dit alles met het doel:

  • Zowel technisch als creatief kunnen denken en oplossingen vinden. ​Een uitvoerder in het theater heeft er voordeel aan creatief te kunnen denken. Een vormgever in het theater heeft er voordeel aan technisch te kunnen denken;
  • Voldoende kennis van alle in het theater samenkomende disciplines om goede gesprekspartner te zijn in het proces tot het maken van een voorstelling. En zo meerwaarde mogelijk te maken;
  • Je eigen talent te vinden.

Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht de nieuwsgierigheid van studenten te prikkelen, hen vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Je werkt in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaar je op een natuurlijke manier welke competenties een theatervormgever in de beroepspraktijk nodig heeft. Wij verwachten van jou een hoge mate van pro activiteit, en begeleiden je in het formuleren van je eigen leerwensen en leerdoelen. Je hebt en krijgt verantwoordelijkheid voor je eigen leren, we stimuleren je om kritisch na te denken over wat het werkveld van je verwacht en hiernaar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk.

Kwalificatiedossier, basisdeel en profieldeel

De opleiding is beschreven in het kwalificatiedossier. In dit dossier staat precies wat je moeten weten en kunnen om je diploma te halen. De opleiding bestaat uit een basisdeel, profieldeel en keuzedelen. Hieronder vind je een korte uitleg. 

Het basisdeel bestaat uit 2 onderdelen: basisdeel en een profiel deel
Beroepsspecifieke onderdelen bestaan uit kerntaken en werkprocessen.

Het basisdeel (B) wordt gevormd door beroepsspecifieke onderdelen en generieke onderdelen (algemene vakken)

Het profiel deel (P) bestaat uit specifieke onderdelen voor ruimtelijke vormgeving waaronder we ook decor en kostuum verstaan.

Kerntaken: Kerntaken zijn taken die je zelfstandig moet kunnen uitvoeren en die in het beroep steeds weer terugkomen. Elke kerntaak bestaat uit meerdere werkprocessen. De opleiding kent de volgende kerntaken:

B1-K1 Draagt bij aan de realisatie van het ruimtelijk ontwerp

B1-K2 Presenteert en profileert zichzelf op de arbeidsmarkt

P2-K1 Maakt ruimtelijk ontwerp

Werkprocessen: Werkprocessen zijn activiteiten die horen bij een kerntaak. In de opleiding leer je deze activiteiten uit te voeren. Wil je weten welke werkprocessen bij jouw opleiding horen, kijk dan in het kwalificatiedossier.

Generieke (algemene) onderdelen 
De algemene vakken die je volgt zijn:

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap

In de lessen van deze onderdelen word je goed geïnformeerd over wat er van jou verwacht 

Keuzedelen

Op de MBO Theaterschool kan je verdiepende keuzedelen volgen die aansluiten op wat je leert binnen je opleiding. Dit is voor Vormgeving'Verdieping beeldgebruik'.

Ook kan je schoolbrede keuzedelen kiezen die toegankelijk zijn voor al onze studenten (welke je kan kiezen kan per leerjaar verschillen).

Dit zijn:

  • Trainingsacteren
  • Bedrijfshulpverlening (BHV)
  • Museum product maken
  • Artistiek inzicht
  • Digitale vaardigheden
  • Educatieve activiteiten ontwikkelen en geven
  • Theatervormgeving
  • Visagie
  • Fotografie
  • Engels B1-B2 (na behalen generiek niveau)
  • Creatief makerschap
  • Evenementen programmering

Deze keuzedelen worden ingeroosterd op een dagdeel dat alle studenten beschikbaar zijn.

Nederlands, Engels, rekenen

Om de vakken Nederlands, Engels en rekenen te kunnen behalen moet je voldoen aan de generieke eisen. Dit zijn landelijke algemene eisen waar alle studenten in het mbo aan moeten voldoen. Of je voldoet aan de generieke eisen wordt geëxamineerd met centrale examens en instellingsexamens. In het examenplan kun je zien welke examens tijdens de opleiding worden afgenomen.

Examinering Engels mbo 4 op een hoger niveau
Je hebt de mogelijkheid om het examen Engels op een hoger niveau af te leggen. Dit kan via het keuzedeel Engels B1-B2 (na behalen generiek niveau).

Centraal examen MBO (CEM) Nederlands en Engels
Op de MBO Theaterschool krijgen alle studenten les in de talen Nederlands en Engels. Je wordt getraind in de volgende taalvaardigheden: Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven, Luisteren en Lezen. De vaardigheden luisteren en lezen worden geëxamineerd met een Centraal Examen MBO (CEM). De overige vaardigheden met instellingsexamens. 

Rekenen
Ook aan het vak rekenen wordt veel aandacht besteed d.m.v. wekelijks lessen en d.m.v. bijlessen. Het cijfer voor rekenen telt mee voor het behalen van je diploma.

Voor de inhoud en planning van de lessen, toetsen en examens Nederlands, rekenen en Engels: zie de studiewijzers en het examenplan van je opleiding.

Loopbaan en burgerschap

Onderwijs op het mbo betekent meer dan studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt. Alle mbo-studenten, zowel jongeren als volwassenen, worden opgeleid voor een beroep én voorbereid op hun rol als burgers die volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Daarom gelden voor iedereen die een mbo-diploma wil halen de loopbaan- en burgerschapseisen.

Het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap is erop gericht om je inzicht te geven in jezelf en in de maatschappij. Je wordt bewust gemaakt van je studiekeuze en je wordt begeleid en getraind als regisseur van je eigen leven op een beroepsopleiding. Het onderwijsprogramma bestaat uit loopbaanbegeleiding (slb) klassikaal en individueel. Je krijgt in leerjaar 1 periode 2 en 3 het vak Burgerschap. Ook het vak Theateroriëntatie & Taal in jaar 1 en 2 is onderdeel van loopbaan en burgerschap. Daarnaast volg je diverse workshops en debatten, krijg je de mogelijkheid deel te nemen aan twee (buitenlandse) reizen en bezoek je musea en voorstellingen. In week 9 van periode 1, 2 en 3 besteden we op diverse manieren veel aandacht aan burgerschap.

In het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap, leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen werk. Je leert zelfstandig werken, een eigen planning maken, en er ligt een sterke focus op het evalueren van het eigen leren en werken. Leidend hierin is dat de slb-docenten een voorbeeldrol hebben die motiveert, de zelfredzaamheid verhoogt en bouwt aan onderling vertrouwen.

 

Onderwijstijd

Albeda heeft de wettelijke plicht om voldoende lesuren aan te bieden. De lesuren en de uren in de praktijk staan in een overzicht. Dit overzicht heet een Topmodel. TOP staat voor: Transparante Onderwijsprogrammering. In het Topmodel kan je zien hoeveel tijd je studie je ongeveer zal kosten.

Er zijn verschillende soorten uren:

  • Begeleide onderwijstijd (bot): dit zijn uren dat je onder directe begeleiding/verantwoordelijkheid van de school bezig bent. Denk aan praktijk- en theorielessen, maar ook projecten die je onder begeleiding van een docent buiten de school uitvoert of lessen waarbij je op afstand door een docent wordt begeleid.

  • Beroepspraktijkvorming (bpv): Dit zijn de uren waarin je bij een bedrijf of instelling aan het werk bent. Bpv vindt altijd plaats met een ondertekende bpv-overeenkomst met een erkend leerbedrijf.

  • Onbegeleide uren: dit zijn uren waarin je zelf thuis of op school werkt aan de opleiding. Denk aan huiswerk, examens waarvoor je leert, werkstukken die je maakt, etc.

  • Studiebelastingsuren: Bij elkaar opgeteld geldt voor ieder studiejaar dat je 1600 uur met je studie bezig bent. Dit noemen we studiebelastingsuren.

Bekijk hier het topmodel.