Basisafspraken ter bevordering van het leerproces
- Mobiele telefoons zitten in de tas tijdens de les. Alleen wanneer de docent de telefoon wil inzetten ten dienste van de les mag die gebruikt worden;
- Je bent op tijd in de les. Wanneer de docent de les gestart is verstoor je door te laat te komen de concentratie van medestudenten en draag je niet bij aan een optimale leeromgeving. Wanneer de les begonnen is wordt de afwezige student ongeoorloofd afwezig gemeld;
- Als één van de studenten spreekt of speelt is daar de volle aandacht voor;
- Je kijkt vanuit respect naar elkaar (uitlachen of smoezen hoort daar niet bij);
- Je komt voorbereid de les in. De afspraken hierover worden gemaakt door de docent;
- Je stimuleert/helpt/daagt elkaar uit naar een hoger niveau.
Dit vraagt van de studenten:
- Echt aandacht hebben voor elkaar. Elkaar echt zien en met volle aandacht naar elkaar luisteren;
- Jezelf openstellen. Daarbij is het belangrijk om onze vooroordelen minder een rol te laten spelen. Uitgangspunt: Zonder een vooringenomen oordeel naar elkaar kijken;
- Jezelf afvragen wat je wilt bereiken bij het maken van een opmerking, wat levert het de ander op?;
- Eerlijk en direct durven zijn. Jezelf uitspreken maar dan wel concreet zijn, namen noemen, situaties benoemen. Feit-gevoel-wens.
Algemene tips daarbij zijn:
Wat je doet is... (benoem concreet gedrag).
En dat geeft mij... (benoem je gevoel).
Ik wil graag dat jij... (benoem je wens).
Dit werkt bij kritische feedback maar ook bij complimenten omdat volkomen duidelijk is waarvoor het compliment gegeven wordt en de wens kan dan zijn: ik wil er wel meer van zien/horen/ervaren.