Beroepspraktijkvorming

Beroepspraktijkvorming (bpv) is een ander woord voor alle stages die je tijdens jouw opleiding volgt. Naast de praktijkervaring bij het Productiehuis van Jeugdtheater Hofplein doe je ook ervaring op bij externe leerbedrijven. Voor de acteurs en performanceopleiding is dat niet altijd mogelijk. De branche kent een groot en divers aantal bedrijven en veel zelfstandigen waarmee wij als school nauw contact onderhouden. Om de kwaliteit van de bpv te garanderen werken wij alleen samen met erkende stageplaatsen.

De bpv is op De MBO Theaterschool op twee manieren vormgegeven.

1. De diverse stages binnen de opleidingen van De MBO Theaterschool bij het leerbedrijf van jeugdtheater Hofplein onder de naam van Het Productiehuis. Binnen Het Productiehuis worden zelfstandig projecten en producties gemaakt door studenten onder begeleiding van professionele regisseurs/theatermakers, vormgevers en technici.

2. De stages bij externe leerbedrijven. Bij de zoektocht naar een geschikt stage adres word je bijgestaan door je studieloopbaan begeleider (ipv stage-coördinator).

Omdat in de theaterwereld veel producties op projectbasis worden georganiseerd, doen we dat op school ook. Elk project duurt 10 weken. In basis is de verdeling van de stages als volgt ingedeeld:

Leerjaar 1
Je loopt in periode 4 gedurende 3 dagen per week stage binnen een samenwerkingsverband met de theaterdocent opleiding van Artez (university of the Arts)

Leerjaar 2
Je loopt in periode 4 gedurende 3 dagen per week stage binnen een samenwerkingsverband met de regie-opleiding van toneelacademie Maastricht. In periode 2 loop je stage bij een erkend leerbedrijf gedurende 10 weken.

Leerjaar 3
Je loopt in periode 3 10 weken stage bij een erkend leerbedrijf.

Leerjaar 4
Je loopt in periode 1 of 3  10 weken stage bij een erkend leerbedrijf.

Meer informatie

Het vinden van een BPV plaats

Je begint het zoeken naar een erkende stageplek in het eerste jaar tijdens de vierde periode. Deze zoektocht wordt voorbereid met een hand-out en een stage les. Daarna volg je een individueel traject waarbij je samen met de stage-coördinator en deels ook met je SLB docent op zoek gaat naar een plek die aansluit bij jouw loopbaanontwikkeling. Hoe dit traject verloopt en wat de eisen zijn kan je lezen in de hand-out die je ontvangt aan het eind van het eerste jaar.

Begeleiding tijdens jouw BPV

Halverwege de BPV (stage) vindt een tussenevaluatie plaats. Je bespreekt, samen met de stage coördinator en de praktijkopleider de leuke én de lastige punten waar je tegen aan loopt in de stage. Naar aanleiding van het gesprek stel je verbeterpunten op. Ook kom je halverwege je stageperiode 1 dag terug naar school. Tijdens die dag wissel je ervaring uit met je klasgenoten en kunnen er zaken besproken worden waar je tegenaan loopt tijdens je stage. Wanneer je een externe stage doet krijgt je een apart handboek omdat het dan vaak om een unieke stage gaat.

Problemen tijdens de BPV

Het kan zijn dat tijdens jouw bpv problemen ontstaan. Bespreek dit altijd eerst op de bpv met degene die jou begeleidt. Als je er niet uitkomt neem dan snel contact op met jouw begeleider vanuit school. Stop nooit zelf met je bpv zonder dat je dit hebt besproken. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor de voortgang van jouw opleiding. Samen met je begeleider wordt er altijd gezocht naar een oplossing.

Beoordeling van de BPV

De bpv telt mee voor je praktijkcijfer bij het overgangsrapport. Je bpv moet met een voldoende worden afgerond. Het is immers de praktijk waarin je werkzaam bent geweest en dat zegt veel over of je op het juiste niveau bent. Je moet een voldoende  voor de bpv halen om je diploma te kunnen behalen, het is een zogenaamde diploma-eis. De beoordeling van de bpv bestaat uit twee onderdelen, namelijk een beoordeling voor de professionele vaardigheden en een beoordeling voor de beroepsvaardigheden. Deze beoordeling wordt gebaseerd op het beoordelingsformulier dat tijdens de eindevaluatie wordt ingevuld. In je bpv-handboek vind je ook alle informatie met betrekking tot de beoordelingscriteria. In je bpv-handboek is ook een voorbeeld van het beoordelingsformulier opgenomen. De beoordeling wordt gedaan in samenspraak met je praktijkopleider die je tijdens de stage coacht en begeleidt.

Voor studenten van het tweede leerjaar geldt dat het behalen van de bpv voorwaardelijk is om naar het examenjaar te gaan. Het gaat dan om het behalen van je bpv tijdens het RoMa project.

Het vinden van een erkende bpv-plaats

Bij het RoMa project in periode 4 van leerjaar 2 krijg je een kennismakingsopdracht van de regisseurs van toneelacademie Maastricht. Ook zij stellen zich aan jullie voor en delen hun concept met jullie. Op basis daarvan geven de studenten en de regisseurs aan met wie ze willen werken en waarom. De hoofddocent en studieloopbaancoach maken op basis daarvan een indeling die passend is bij de leervraag en studieloopbaan van de studenten. Voor de stages bij het productiehuis en de voorstellingen van TG Vers Vlees krijgen de studenten aan het einde van leerjaar 2 de verschillende synopsis en werkwijzen van de regisseurs te horen. Op basis daarvan geef je een voorkeur aan met wie je wil werken en waarom. Er is steeds een keuze tussen een voorstelling vanuit een vaste tekst/script en een voorstelling die in samenwerking met de studenten gemaakt wordt en waarbij de studenten makende spelers zijn. De hoofddocent en studieloopbaancoach maken op basis daarvan een indeling die kloppend is bij de leervraag en studieloopbaan van de studenten. Het uitgangspunt daarbij is dat je beide manieren van werken een keer ervaart en dat je 1 voorstelling bij het productiehuis doet in het jaar.