De opleiding

De MBO Theaterschool is gehuisvest op meerder locaties in de wijk Coolhaven in Rotterdam waaronder de Theaterschool op de Pieter de Hoochweg 222, de leerwerkplaats voor vormgeving op de Willem Buytewechstraat 30 en de decorwerkplaats, de techniekwerkplaats en diverse theaterstudio’s op de Westzeedijk 487 Alle locaties liggen op 5 min loopafstand van elkaar en hebben leer en werkplekken die aansluiten op het werkveld waar je opleiding aan verbonden is.

Door het werken op deze diverse locaties word je vanaf de eerste dag geconfronteerd met de praktijk van het theater/ cultureel bedrijf. Je maakt iedere dag de snelheid, de werkdruk, de vele dingen tegelijk, de veranderingen op korte termijn, de afwijkende arbeidstijden, de prestatiedrang, de tegenslagen en de successen in het werkveld mee.

Projecten en voorstellingen worden gemaakt in samenwerking met professionele theaters, theaterbedrijven en culturele instellingen in Rotterdam en omgeving. Zo werken we samen met Theater Rotterdam, Maas Theater en Dans, Theater Zuidplein, Worm, Bird, Nationale Opera en Ballet in Amsterdam, Jakop Ahlbom Company, Dox, Mooi Weer & Zo en RAAF muziektheater en ontwikkelen we nieuwe samenwerking waar die voor onze studenten relevant blijken.

Co-productie
Tijdens je derde jaar van de MBO Theaterschool loop je stage en doe je examens binnen co-producties met Theater Mooi weer, Nanoek, en andere nieuwe eigentijdse theatergezelschappen. Binnen deze co-producties loop je minimaal 1 x stage en werk je mee aan een productie/voorstelling. Binnen deze samenwerkingen met het werkveld maak je kennis met de beroepspraktijk. Deze co-producties geven je mogelijkheden die je in de gewone Beroepspraktijkvorming (bpv) zelden kunt opdoen. Omdat het om voorstellingen gaat waar het publiek voor betaalt, geldt een professionele kwaliteitseis. De MBO Theaterschool heeft met de theatergezelschappen waarbinnen deze co-producties gemaakt worden afgesproken dat de tijdsdruk niet te hoog is zodat je niet alleen wordt aangesproken op output, maar dat er ook tijd is voor jouw leerproces. In de lessen die je op school volgt, word je voorbereid op het werk en evalueer je met je vakdocenten je functioneren.

Projecten intern en extern
De MBO Theaterschool Rotterdam werkt regelmatig in projectvorm binnen de eigen opleiding en in samenwerking met de andere opleidingen van de MBO Theaterschool  . Jonge acteurs, kostuumontwerpers, decorontwerpers, producenten, theatertechnici, geluid en lichtontwerpers worden in die projecten uitgedaagd met elkaar samen te werken en hun skills in te zetten en nieuwe te ontwikkelen. Ook werken we in projectvorm samen met Hbo kunstopleidingen (Artez, Toneelacademie Maastricht, AHK) en festivals als het OFF festival en Jonge Harten.

Meer informatie

Acteur/performer

Binnen de opleiding tot acteur/performer word je breed opgeleid als speler. Je leert veel jezelf en je ontwikkelt je tot een maatschappelijk betrokken, ondernemende en leergierige speler en mens. Wie je bent en hoe je in deze maatschappij staat neemt je mee in je vak. Je bent zelf het instrument waarmee je het vak uitoefent waardoor de persoonlijke ontwikkeling minstens net zo relevant is als die als speler. Dit gaat hand in hand.

Onze keuzes zijn gebaseerd op de verwachtingen in het werkveld waar je aan de slag zult gaan en de hbo-kunstvakopleidingen waar je verder kunt gaan studeren. Met name op het laatste ligt de focus aangezien wij van mening zijn dat de studenten het nodig hebben om zich verder door te ontwikkelen in dit vakgebied om echt goede kansen te maken in de beroepspraktijk.

Tijdens de mbo-opleiding tot acteur/performer leer je studenten waar je kwaliteiten, interesses en mogelijkheden liggen als speler. Binnen de studieloopbaanlessen en individuele begeleiding geven we richting aan het eigen leiderschap waardoor ze eigenaar worden van hun eigen leven en leren. Vakken als theateroriëntatie (theatergeschiedenis, dramaturgie, filosofie en oriëntatie op het theaterlandschap) geven inzicht en bereiden voor op hbo denk- en werkniveau.

Tijdens de diverse hbo-kunstvakopleidingen kunnen studenten hun kwaliteiten, interesses en mogelijkheden verder uitdiepen. Studenten doen (vaak met succes) tijdens hun examenjaar audities bij heel diverse hbo-kunstvakopleidingen. Mime, acteur, docent theater of dans, muziektheater, kleinkunst, klassieke zang en musical.

Om succesvol te kunnen zijn bij deze hbo-opleidingen en in het werkveld is niet alleen het werken aan technieken van het spelen, bewegen, spreken en zingen belangrijk. Een speler in deze tijd maar zeker ook in de toekomst staat met zijn beide benen in de maatschappij. Hij weet wat er gebeurt en wat de mensen bezighoudt. Kan zich inleven in verschillende meningen. Heeft een onderzoekende en ondernemende houding. Houdt door middel van theater de mensen een spiegel voor zonder zich daarin een belerende houding aan te meten. Hij kan daarvoor humor, relativering, abstract en beeldend vermogen, inlevend spel inzetten. Ook als maker kan de speler zijn bijdrage leveren aan het (door) ontwikkelen van een voorstelling waar hij in speelt.

Ons hele onderwijsprogramma is erop gericht je nieuwsgierigheid te prikkelen en je vanuit praktijksituaties intrinsiek te motiveren tot leren. Je werkt in alle leerjaren intensief met elkaar en met onze professionals samen, in diverse theaterproducties op en buiten school. Zo ervaar je op een natuurlijke manier welke competenties een acteur/performer in de beroepspraktijk nodig heeft.

Wij verwachten van jou een hoge mate van pro activiteit, en begeleiden je in het formuleren van je eigen leerwensen en leerdoelen. Je hebt en krijgt verantwoordelijkheid voor je eigen leren. We stimuleren je om kritisch na te denken over wat het werkveld van je verwacht en hiernaar te handelen. Zo verschijnen onze toekomstige professionals aan het eind van hun opleiding met een optimale uitrusting ten tonele, letterlijk en figuurlijk.

Basisdeel en profieldeel

De opleiding is beschreven in het kwalificatiedossier. In dit dossier staat precies wat je moeten weten en kunnen om je diploma te halen. De opleiding bestaat uit een basisdeel, profieldeel en keuzedelen. Hieronder vind je een korte uitleg. 

Het basisdeel bestaat uit 2 onderdelen: de beroepsspecifieke- en de generieke onderdelen.

Onderdeel 1: Beroepsspecifieke onderdelen
Beroepsspecifieke onderdelen bestaan uit kerntaken en werkprocessen.

Kerntaken: Kerntaken zijn taken die je zelfstandig moet kunnen uitvoeren en die in het beroep steeds weer terugkomen. Elke kerntaak bestaat uit meerdere werkprocessen. De opleiding Acteur kent de volgende kerntaken:

B1-K1 Positioneert zich als professional in het werkveld

P1-K1 Acteert in een professionele theater-of filmproductie 

Het profieldeel van Musicalperformer bestaat uit de kerntaak

P2-K1 Acteert, zingt en danst in een professionele musicalproductie. 

Werkprocessen: Werkprocessen zijn activiteiten die horen bij een kerntaak. In de opleiding leer je deze activiteiten uit te voeren. Wil je weten welke werkprocessen bij jouw opleiding horen, kijk dan in het kwalificatiedossier.

Onderdeel 2: Generieke (algemene) onderdelen 
De algemene vakken die je volgt zijn:

  • Nederlands
  • Rekenen
  • Engels
  • Loopbaan en Burgerschap

In de lessen van deze onderdelen word je goed geïnformeerd over wat er van jou verwacht wordt.

Opbouw Acteur

De opleidingen van de MBO Theaterschool zijn opleidingen volgens de beroeps opleidende leerweg (BOL). Een opleiding volgens deze leerweg betekent dat je dagelijks naar school gaat. Je doet praktijkervaring op door stages bij erkende leerbedrijven. Deze stages worden Beroepspraktijkvorming genoemd (BPV). Tenminste 20% van je opleiding bestaat uit Beroepspraktijkvorming. 

Opbouw Acteur

Leerjaar 1, doel voor alle hoofdvakken:

Basis technieken/tools leren van spel, dans/beweging, zang/stem
Vrij maken met plezier en onbevooroordeeld

Leerjaar 2, doel van alle hoofdvakken:

Basis technieken/tools verder uitdiepen van spel, dans/beweging, zang/stem
Vanuit de betekenis gaan spelen

Leerjaar 3, doel van alle hoofdvakken:

Technieken/tools trainen in spel, dans/beweging, zang/stem.
Het geleerde in de praktijk gaan ervaren binnen projecten en co-producties met het werkveld.

Mogelijkheid extra jaar: Excellentiejaar Interdisciplinair performer (officiële kwalificatienaam 'Musicalperformer')

Interdisciplinair performer - excellentiejaar

In het Excellentiejaar staat het interdisciplinair werken centraal. Het theatervak vraagt in toenemende mate om acteurs die via verschillende theaterdisciplines kunnen performen. Een acteur moet zijn zang- en spreekstem, zijn fysiek en zijn muzikaliteit kunnen inzetten op het toneel om zijn verhaal te vertellen. Je krijgt een groot en gevarieerd aanbod aan diverse stijlen op het gebied van spelen, performen, zingen, spreken, dansen en bewegen.

Het Excellentiejaar kent een geheel eigen lesprogramma. Dit staat los van de andere leerjaren van de MBO Theaterschool. Daardoor krijg je een verdiepend lesprogramma aangeboden en train je in alle vakgebieden (zowel de zwakkere als de sterke vakken). Daarnaast krijg je een eigen ‘budget’ om je curriculum deels zelf samen te stellen. Je kan lessen ‘inkopen’ op het vakgebied waarop je extra nadruk zou willen leggen. Ook kan je dit budget inzetten om juist andere (mogelijke) talenten verder te ontwikkelen die jouw kansen op de arbeidsmarkt of de doorstroom naar het hbo kunstvakonderwijs versterken. Denk daarbij aan (theater)teksten leren schrijven, dramaturgie, didactiek, taalonderwijs, theatermaken enzovoort.

Het Excellentiejaar is bedoeld voor studenten die al een mbo diploma Artiest (profiel Acteur) in bezit hebben of in bezit zijn van een havo of vwo diploma van een school met theater als onderdeel van het curriculum. Je hebt dus een stevige achtergrond in theater nodig. In het Excellentiejaar volg je namelijk een verkorte opleiding. Je kunt in 1 jaar een diploma op mbo niveau 4 behalen, namelijk Artiest profiel Musicalperformer.

Keuzedelen

Op de MBO Theaterschool kan je verdiepende keuzedelen volgen die aansluiten op wat je leert binnen je opleiding. Voor Acteur kan je in ieder geval het keuzedeel Podiumteksten schrijven volgen. 

Daarnaast kan je schoolbrede keuzedelen kiezen die toegankelijk zijn voor al onze studenten (niet altijd al in jaar 1). Dit zijn:

  • Trainingsacteren
  • Bedrijfshulpverlening (BHV)
  • Museum product maken
  • Artistiek inzicht
  • Digitale vaardigheden
  • Educatieve activiteiten ontwikkelen en geven
  • Theatervormgeving
  • Visagie
  • Fotografie
  • Engels B1-B2 (na behalen generiek niveau)
  • Creatief makerschap
  • Evenementen programmering

Deze keuzedelen worden ingeroosterd op een dagdeel dat alle studenten beschikbaar zijn.

Nederlands, rekenen, Engels

Om de vakken Nederlands, Engels en rekenen te kunnen behalen moet je voldoen aan de generieke eisen. Dit zijn landelijke algemene eisen waar alle studenten in het mbo aan moeten voldoen. Of je voldoet aan de generieke eisen wordt geëxamineerd met centrale examens en instellingsexamens. In het examenplan kun je zien welke examens tijdens de opleiding worden afgenomen.

Centraal examen MBO (CEM) Nederlands en Engels
Op de MBO Theaterschool krijgen alle studenten les in de talen Nederlands en Engels. Je wordt getraind in de volgende taalvaardigheden: Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven, Luisteren en Lezen. De vaardigheden luisteren en lezen worden geëxamineerd met een Centraal Examen MBO (CEM). De overige vaardigheden met instellingsexamens. 

Rekenen
Ook aan het vak rekenen wordt veel aandacht besteed d.m.v. wekelijks lessen en d.m.v. bijlessen. Het cijfer voor rekenen telt mee voor het behalen van je diploma.

Voor de inhoud en planning van de lessen, toetsen en examens Nederlands, rekenen en Engels: zie de studiewijzers en het examenplan van je opleiding.

Examinering Engels mbo 4 op een hoger niveau
Je hebt de mogelijkheid om het examen Engels op een hoger niveau af te leggen. Dit kan via het keuzedeel Engels B1-B2 (na behalen generiek niveau).

Loopbaan en burgerschap

Onderwijs op het mbo betekent meer dan studenten voorbereiden op de arbeidsmarkt. Alle mbo-studenten, zowel jongeren als volwassenen, worden opgeleid voor een beroep én voorbereid op hun rol als burgers die volwaardig deelnemen aan de maatschappij. Daarom gelden voor iedereen die een mbo-diploma wil halen de loopbaan- en burgerschapseisen.

Het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap is erop gericht om je inzicht te geven in jezelf en in de maatschappij. Je wordt bewust gemaakt van je studiekeuze en je wordt begeleid en getraind als regisseur van je eigen leven op een beroepsopleiding. Het onderwijsprogramma bestaat uit loopbaanbegeleiding (slb) klassikaal en individueel. Je krijgt in leerjaar 1 periode 2 en 3 het vak Burgerschap. Ook het vak Theateroriëntatie & Taal in jaar 1 en 2 is onderdeel van loopbaan en burgerschap. Daarnaast volg je diverse workshops en debatten, krijg je de mogelijkheid deel te nemen aan twee (buitenlandse) reizen en bezoek je musea en voorstellingen. In week 9 van periode 1, 2 en 3 besteden we op diverse manieren veel aandacht aan burgerschap.

In het onderwijsprogramma voor loopbaan en burgerschap, leer je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen werk. Je leert zelfstandig werken, een eigen planning maken, en er ligt een sterke focus op het evalueren van het eigen leren en werken. Leidend hierin is dat de slb-docenten een voorbeeldrol hebben die motiveert, de zelfredzaamheid verhoogt en bouwt aan onderling vertrouwen.

Onderwijstijd

Albeda heeft de wettelijke plicht om voldoende lesuren aan te bieden. De lesuren en de uren in de praktijk staan in een overzicht. Dit overzicht heet een Topmodel. TOP staat voor: Transparante Onderwijsprogrammering. In het Topmodel kan je zien hoeveel tijd je studie je ongeveer zal kosten.

Er zijn verschillende soorten uren:

  • Begeleide onderwijstijd (bot): dit zijn uren dat je onder directe begeleiding/verantwoordelijkheid van de school bezig bent. Denk aan praktijk- en theorielessen, maar ook projecten die je onder begeleiding van een docent buiten de school uitvoert of lessen waarbij je op afstand door een docent wordt begeleid.
  • Beroepspraktijkvorming (bpv): Dit zijn de uren waarin je bij een bedrijf of instelling aan het werk bent. bpv vindt altijd plaats met een ondertekende bpv-overeenkomst met een erkend leerbedrijf.
  • Onbegeleide uren: dit zijn uren waarin je zelf thuis of op school werkt aan de opleiding. Denk aan huiswerk, examens waarvoor je leert, werkstukken die je maakt, etc.
  • Studiebelastingsuren: Bij elkaar opgeteld geldt voor ieder studiejaar dat je 1600 uur met je studie bezig bent. Dit noemen we studiebelastingsuren.

In dit overzicht wordt uitgegaan van klokuren (dus 1 uur = 60 minuten).

Bekijk hier het topmodel.