mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

Minister Bruins en Sander de Kramer

Samenwerking tussen Albeda en Erasmus Universiteit gevierd tijdens jaaropening

Maandag 2 september jl. was een bijzondere dag voor zowel Albeda als de Erasmus Universiteit Rotterdam. Beide onderwijsinstellingen openden feestelijk hun nieuwe studie- en academische jaar, waarbij de nadruk lag op samenwerking en de gezamenlijke inzet voor de toekomst van jongeren in Rotterdam. Deze bijzondere samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk, waarin de grootste mbo-instelling van Rotterdam en de universiteit elkaar versterken. Om die reden sprak Annelien Bredenoord, de nieuwe voorzitter college van bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam, gisteren bij de jaaropening van Albeda en Simone Fredriksz, lid college van bestuur Albeda, op de opening van  het academisch jaar van de universiteit.

Toekomstmakers: samenwerken aan morgen
Ron Kooren, voorzitter college van bestuur van Albeda, sprak traditioneel de openingstoespraak uit in het bijzijn van studenten, docenten en partners in het Nieuwe Luxor Theater, waarin hij het belang van onderwijs in een veilige en stimulerende omgeving benadrukte. “We blijven dit jaar onverminderd inzetten op verbetering van studiesucces en gerichte ondersteuning en begeleiding voor onze studenten”, aldus Ron Kooren.

Ron Kooren

Sander de Kramer, ambassadeur van Albeda, presenteerde de jaaropening. De bijdragen van prominente sprekers als Annelien Bredenoord, minister Eppo Bruins (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Eric Otto (CEO Facilicom Group) en wethouder Said Kasmi (gemeente Rotterdam) onderstreepten de gezamenlijke inspanning om studenten de best mogelijke kansen te bieden, in lijn met het thema van dit jaar: Toekomstmakers, samen werken aan morgen. “Mbo'ers zijn onmisbaar in alle cruciale sectoren - van zorg en techniek tot logistiek en dienstverlening - en vormen daarmee de ruggengraat van onze samenleving”, aldus wethouder Kasmi.

Zorgen over bezuinigingen op onderwijs en wetenschap
Ondanks de feestelijke sfeer konden zorgen over de toekomst van het onderwijs niet onbesproken blijven. Tijdens beide openingen uitten de bestuurders hun bezorgdheid over mogelijke bezuinigingen. Ron Kooren waarschuwde voor de gevolgen van financiële beperkingen, vooral voor het mbo en drong er bij minister Bruins op aan om de investeringen in onderwijs en onderzoek voort te zetten.

Annelien Bredenoord sprak in haar toespraak over de impact van bezuinigingen op studiebeurzen, die de grootste talenten het hardst treffen. Daarnaast uitte ze haar zorgen over de plannen van het nieuwe kabinet om de instroom van internationale studenten en medewerkers te beperken, wat volgens haar de concurrentiepositie van Nederland op het gebied van kennis en innovatie in gevaar kan brengen.

Annelien Bredenoord

Minister Bruins erkende de uitdagingen, maar benadrukte zijn inzet om de kwaliteit van het onderwijs te behouden, ondanks de huidige financiële beperkingen: “Laat mij de minister zijn die hard gaat knokken om alles wat mooi en goed is in het onderwijs te behouden.”

De kunst van verbinden
In de middag werd het academisch jaar van de Erasmus Universiteit Rotterdam geopend op Campus Woudestein. Het thema ‘De kunst van verbinden’ stond centraal tijdens de opening. Simone Fredriksz hield een inspirerende toespraak over het belang van de strategische samenwerking tussen de universiteit en Albeda: “Door de handen in een te slaan met de universiteit worden de bruggen geslagen tussen theorie en praktijk. Dit bevordert een cultuur van levenslang leren en innovatie. Docenten en studenten worden aangemoedigd om buiten de grenzen van hun vakgebied te denken, waardoor zij beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.”

Simone Fredriksz

Dit jaar gaat de universiteit onder leiding van hoogleraar Eveline Crone bij Albeda verschillende onderzoeken starten.  “Jongeren van vandaag staan voor een breed scala aan uitdagingen die hun leven op diverse manieren beïnvloeden. Samen met Eveline Crone en haar team - SYNC Lab - verrichten we waardevol onderzoek naar diverse aspecten van de ervaring van mbo-studenten. We richten ons onder andere op de prestatiedruk die zij ervaren en de kansenongelijkheid in het onderwijs en de maatschappij. Daarnaast besteden we bijzondere aandacht aan de mentale gezondheid van onze jongeren. We bereiken dit door hen te zien en naar hen te luisteren”, aldus Fredriksz.