Woensdag 13 december vond bij de Bakery Innovation Academy (BIA) in Vlaardingen de eerste modulaire examendag plaats. Een groep kandidaten van de opleiding Brood en Banket deed mee aan de pilot, die werd georganiseerd in samenwerking met examenleverancier Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). De BIA, de opleidingsbakkerij van Albeda, is hiermee de allereerste bakkersopleiding in Nederland die modulair examineert, vanuit een sterke visie op flexibilisering en de ambitie om studenten wendbaar te maken voor de beroepsbranche van de toekomst.
Flexibilisering
Vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven is er behoefte aan meer flexibilisering van onderwijsprogramma’s. Denk aan flexibele instroom van cursisten gedurende het hele jaar, het combineren van dagopleiding (bol) en werken/leren (bbl), het bijscholen van bestaande medewerkers uit het bedrijfsleven en het kort opleiden van diverse groepen zij-instromers. Om hierop te anticiperen, bundelen in steeds meer regio’s in Nederland bedrijven en scholen de krachten. Met als doelstelling samen te werken aan meer instroom, betere opleidingen en de startende beroepsprofessional voor te bereiden op een snel veranderende arbeidsmarkt en maatschappij.
Modulair examineren
De bakkersopleiding van Albeda richt zich al een aantal jaar op flexibel onderwijs door het ontwikkelen van een gepersonaliseerd curriculum, waarbinnen studenten keuzes kunnen maken om hun talenten en ambities nog beter tot uiting te laten komen. In navolging hierop wordt op de BIA nu ook modulair geëxamineerd, waarbij studenten op hun eigen tempo hun leertraject kunnen vertragen of versnellen en vooral hun vaardigheden kunnen verbreden of verdiepen. De examens van SVH voor Brood & Banket niveau 2 Uitvoerend bakker en niveau 3 Zelfstandig werkend bakker, sluiten hier naadloos op aan en kunnen tevens als eindexamen worden ingezet. Hiermee geven de examens gehoor aan de vraag vanuit het onderwijs naar flexibilsering.
Onderwijs maken we samen
Onderwijskundig ontwikkelaar en docent/onderzoeker bij BIA, Pieter van Reenen zegt hierover: “Door modulair te examineren hopen we de motivatie van de student te verhogen. Waar het voorheen één grote hobbel aan het einde van het derde of vierde jaar was, zijn het nu zes kleinere hobbels waarbij tussentijds wordt getoetst en iedereen op zijn of haar eigen tempo kan leren, studeren en ontwikkelen. Hiermee willen we studenten wendbaar maken voor de bakkerijbranche van de toekomst.”
Onderwijsleider Cees Bakker vult aan: "Als Bakery Innovation Academy willen we niet alleen het studiesucces van de studenten verhogen, maar ook inspelen op de ontwikkelingen in het beroepsveld. Het onderwijs maken we samen: studenten, docenten en de bakkersbedrijven in de regio."
Kruisbestuiving onderwijs, bedrijfsleven en professionals
Als examenleverancier en uitgever van leermiddelen voor zowel het voorbereidend middelbaar onderwijs (vmbo) als het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), deelt SVH de visie op flexibilisering van onderwijsprogramma’s. Directeur van SVH Ricardo Eshuis benadrukt: “Met deze nieuwe examenvorm werken we gezamenlijk aan een optimale aansluiting tussen examinering en opleiden. Met leermiddelen zijn we al lang gewend om via maatwerk de onderwijsvisie en het lesmateriaal op elkaar te laten aansluiten. Waarom zouden alleen leermiddelen moeten aansluiten op een specifieke visie en zijn de examens als een eenheidsworst vervolgens voor iedereen gelijk? Door gezamenlijk op te trekken kunnen examens op onderwijsinhoud en onderwijsvisie worden afgestemd. SVH wil graag opleidingen daarin ondersteunen zodat we gezamenlijk zoveel mogelijk studenten naar de branche kunnen laten uitstromen.”