mbo & volwasseneneducatie in de regio Rijnmond

Gerdien Hoogmoed

Albeda blijft innoveren: Voorloper in geïntegreerd beleid studentondersteuning en onderwijskwaliteit 

Interview Gerdien Hoogmoed-Compagnie 

Binnen Albeda zijn de stafafdelingen ‘Trajectbureau’ en ‘Onderwijs & Kwaliteit’ samengevoegd tot één nieuwe afdeling: Studentondersteuning & Onderwijskwaliteit (S&O). “Met de samenvoeging bundelen we de krachten, zodat we het onderwijs en de studenten nog beter kunnen ondersteunen”, vertelt Gerdien Hoogmoed-Compagnie, directeur van de nieuwe afdeling. 

De afdeling Onderwijs & Kwaliteit richtte zich op de beleidsmatige kant van het onderwijs, terwijl het Trajectbureau zich bezighield met de ondersteuning van studenten tijdens hun studieloopbaan. “Die twee overlappen elkaar”, legt Gerdien uit: “Alles wat je voor het onderwijs doet, heeft effect op de student. En alles wat je in de uitvoering doet, heeft een basis nodig in het beleid. Er was dus altijd al samenwerking tussen de twee afdelingen. Nu komen ze helemaal bij elkaar en gaan ze elkaar nog meer versterken.”  

In de nieuwe afdeling zitten dus beleidsadviseurs, onderwijskundigen en onderzoekers samen met bijvoorbeeld trajectbegeleiders, schoolmaatschappelijk werkers en studentcoaches. “Zo krijgen beleidsmakers makkelijk feedback uit de praktijk.” Met name onze studentcoaches vormen een belangrijke verbinding met de studentenpopulatie. “Studentcoaches volgen een opleiding Sociaal werker of Sociaal juridische dienstverlening en lopen stage bij onze ondersteuningsteams op locatie. Ze zijn laagdrempelig bereikbaar voor studenten; die leggen bij hen makkelijk hun problemen neer.” 

Studiesucces 
Niet alleen beleid en praktijk, maar ook de verschillende beleidsonderwerpen komen in de nieuwe afdeling bij elkaar. Dat helpt om de voor Albeda belangrijke thema’s aan te pakken, vertelt Gerdien. “Neem bijvoorbeeld studiesucces: we willen nog meer studenten met een diploma de deur uit laten gaan. Maar dat is een veelzijdige uitdaging: studenten kunnen uitvallen omdat de opleiding niet bij hen past, het onderwijs ze niet aanspreekt, de reistijd te lang is, ze geen stageplek kunnen vinden… een heel scala aan redenen. Dat betekent dat je aan veel knoppen moet draaien om het studiesucces te vergroten, en die hebben allemaal met elkaar te maken. Onze experts die over deze onderwerpen gaan, zitten nu bij elkaar.”  

Zo zijn er meer thema’s waar de integratie van de afdelingen bij gaat helpen. Zoals de aanpak van stagediscriminatie: “De stage-ervaringen van studenten kunnen we nu nog makkelijker betrekken bij het beleid.” Ook voor de doorstroom van studenten van voortgezet onderwijs naar mbo en van mbo naar hbo werken de betrokkenen zoals de contactpersonen voor het voortgezet onderwijs en de beleidsadviseur samen in één cluster. 

Albeda zet de toon 
De keuze voor samenvoeging, past goed bij Albeda, vindt Gerdien.  “Als het beter kan, dan doen we het beter. Dat is ambitie, een van onze kernwaarden. Het is ook persoonlijk, een andere kernwaarde: we vertalen beleid zo dat het voor de student beter wordt. En er spreekt durf uit, wat past bij onze strategie: ‘Albeda zet de toon’. Dat deden we al met ons Trajectbureau, Albeda was destijds een van de eerste mbo’s die een dergelijke afdeling opzette. En nu zijn we weer een van de eersten die beleid en uitvoering zo integraal koppelen op brede thema’s rondom onderwijs en studenten.” 

Onbedoeld loopt Albeda zelfs voor op een komende wetswijziging. “Tegelijk met onze samenvoeging is de ‘Wet van school naar duurzaam werk’ aangekondigd. Daarin wordt ook geïntegreerd bekeken wat jongeren nodig hebben om van het vo-diploma naar de arbeidsmarkt te komen. Wat we nu gedaan hebben, gaat ons dus helpen om deze wet te implementeren.” 

Stapje extra 
Eén ding wat ongewijzigd blijft, is de passie in het team. “Het is een club mensen die hart voor onderwijs heeft. Alles wat we doen, komt vanuit de overtuiging dat het goed is voor de student en voor onze school. Die betrokkenheid voel je, en daar gaan veel gesprekken over: doet ons werk wat we gehoopt hadden dat het zou doen, of kunnen we nog een stapje extra zetten?”