Jij bent goed voorbereid op je examen. Ook de school en de praktijk bereiden zich goed voor. Toch kan er wel eens iets misgaan. We vinden het belangrijk dat we dan samen met jou zo snel mogelijk een goede oplossing vinden. Hier lees je welke stappen je kunt zetten als je niet tevreden bent met hoe het gaat.
- Stap 1 Geef direct een signaal aan de examinator of surveillant.
Gaat er tijdens het examen iets niet goed? Misschien kan er meteen iets aan gedaan worden. Bijvoorbeeld als je last hebt van lawaai op de gang tijdens een examen. Of als er een bladzijde in het examen ontbreekt. Steek je hand op en praat met de examinator of surveillant.
- Stap 2 Niet tevreden na het examen? Neem direct contact op met je opleiding. [1]
Denk je dat je in het nadeel bent en dat het niet goed is opgelost? Praat er zo snel mogelijk over met de examenleider van je opleiding. Samen zoek je naar een oplossing.
- Stap 3 Niet tevreden na stap 2? Mail je klacht naar de examencommissie
- Mail binnen vijf werkdagen naar [email protected]
- Zet in de mail je naam en adres, de naam en de locatie van je opleiding, de datum van insturen, je klacht (met duidelijke toelichting en bewijzen).
- De examencommissie onderzoekt de klacht en neemt binnen tien werkdagen een beslissing.
- Stap 3a Niet tevreden met de beslissing van de examencommissie? Je kunt dan binnen vijf werkdagen een verzoek tot herziening van de beslissing indienen via [email protected] . Zet in je mail je naam en adres, datum van insturen, over welke beslissing het gaat (stuur een kopie mee), wat je niet goed vindt (met duidelijke toelichting).
- Stap 4 Niet tevreden na stap 3 en 3a? Je kunt een beroep indienen bij het Klachtenloket ([email protected])
- Je kunt binnen twee weken een beroep indienen bij Het Klachtenloket, via [email protected]
- In je beroepschrift neem je op:
- naam en adres van de indiener
- datum van indiening
- omschrijving van de beslissing waartegen beroep wordt ingediend
- de gronden van het beroep
- (zo mogelijk) een kopie van de beslissing waarop het beroep betrekking heeft.
Het Klachtenloket probeert in eerste instantie via bemiddeling tot een oplossing te komen. Indien dit niet lukt, zal Het Klachtenloket het beroep doorsturen naar de Commissie van Beroep voor de Examens. De Commissie van Beroep voor de Examens onderzoekt je beroep en neemt binnen vier weken na ontvangst van het beroepschrift een besluit, tenzij zij de termijn heeft verlengd met maximaal twee weken.
[1] Je kunt een klacht ook indienen via de Albeda Klachtencommissie, via de knop op de Albeda-website. Deze mensen sturen je klacht door naar je opleiding en controleren of er een oplossing komt.
De betekenis van de schuingedrukte woorden vind je in het woordenboek examinering en diplomering.