Een beter samenspel tussen gezin en school is van groot belang, onderwijsgevende personeel en ouders hebben de gedeelde opgaven om jongeren op te leiden. Een samenwerking tussen de school en het gezin is ook in het belang van de veiligheid op school en voor een betere samenwerking. Burgerschapsvorming betreft de bereidheid en vaardigheid om actief te participeren in de samenleving. In deze burgerschapsvorming is er aandacht voor het referentiekader van jongeren. Burgerschapsvorming richt zich op het actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Bij burgerschapsvorming richten we ons als team op de houding en de vaardigheden van de studenten. Er zijn drie domeinen die de kern van burgerschapsvorming zijn.
• Democratie. Door democratie kunnen verschillende partijen op een vredige manier tot oplossingen komen.
• Participatie. Door een bijdrage te leveren aan de eigen leefomgeving en de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
• Identiteit. Door te handelen vanuit de eigen waarden en normen.
De coach en de docent Loopbaan & Burgerschap zijn samen verantwoordelijk voor het aanbod, het onderwijs en de begeleiding bij Loopbaan & Burgerschap, waarbij de coach verantwoordelijk is voor het onderdeel SLB/de persoonlijke begeleiding. De LOB docent is verantwoordelijk voor Leren en loopbaan & de burgerschap dimensies. Het onderwijsmateriaal, toelichting van het kwalificatiedossier en wijze van examinering wordt in het verantwoordingsdocument in detail beschreven. De relevante stukken zijn in bijlage 8 opgenomen. Daarnaast bieden we workshops om gepersonaliseerd leren te ondersteunen. Het jaaroverzicht van deze workshops is te vinden op het Portaal (zie bijlage 9 voor overzicht).
Om het mbo‐diploma te halen moet de student zich in voldoende mate inspannen voor en deelnemen aan ‘Loopbaan en Burgerschap’. De student dient actief deel te nemen aan aangeboden lessen en activiteiten. Om vast te kunnen stellen of de student zich voldoende heeft ingespannen, worden de volgende eisen middels competentie opdrachten aan de student gesteld:
- Loopbaan : Actieve en ‘professionele’ studie- en beroepshouding bij alle geroosterde lessen cq. activiteiten (inclusief aanwezigheid) per onderwijsperiode;
- Burgerschap : De student heeft ten minste het aantal producten opgeleverd, dat samen voldoet aan de gestelde eisen met betrekking tot voor het behalen van het diploma nodig is (zie schema hieronder).
Stap 1: Informatie student verzamelen
De student meldt zich aan voor de opleiding. De student maakt de AMN-test en krijgt een gesprek met de leden van de intakecommissie. Op het moment dat de student wordt aangenomen kijken wij naar de resultaten van de AMN-test op het onderwerp “Begeleiding”. Daarbij zal de student (& ouders van minderjarige student) een persoonlijkheidstest invullen. Hierdoor krijgen wij een beter beeld van de student en kunnen wij de student indelen in de juiste klas.
Stap 2: Twee LOB-ers op 1 klas
De klassen zullen bestaan uit ongeveer 25-28 studenten. Op één klas komen vanaf het begin van het jaar 2 LOB-ers. Elke LOB-er begeleidt een groepje studenten van ongeveer 12-15 studenten. De student zal in de klas worden ingedeeld a.d.h.v. de uitkomst van de AMN & Persoonlijkheidstest. Het is de bedoeling dat de DUO-LOB-ers elkaar versterken bij het begeleiden van een klas. Je bent samen verantwoordelijk voor de sfeer in de klas en informatie naar de studenten toe. Daarnaast ga jij jouw LOB-studenten begeleiden, waar de studenten begeleiding nodig hebben. Bijv. Het kan zijn dat een bepaalde LOB-er 12 LOB-studenten gaat begeleiden met serieuze problemen met de Nederlandse taal/ die faalangst ervaren/ die veel sturing nodig hebben/ die veel extra uitleg nodig hebben/ veel verzuimproblemen hebben, enz. We willen de kracht van de LOB-er koppelen aan de behoeftes van de student.
Stap 5: LOB Klassikaal
Vanaf het begin van het schooljaar zal er 1 uur per week in het rooster komen voor LOB. Dit wordt een klassikaal uur van de studenten. De twee LOB-ers kunnen ervoor kiezen om het LOB-uur samen te geven, maar ze kunnen er ook voor kiezen om elkaar af te wisselen. Je hebt namelijk de mogelijkheid om tijdens dit uur met jouw 12-15 LOB-studenten te werken aan de verbeterpunten/vaardigheden van jouw LOB-groepje. Dit betekent dat elke LOB-les wordt aangepast aan de behoeftes van de student.
*Hebben jouw LOB-studenten weinig zelfvertrouwen en moeite met presenteren?
Dan heb je tijdens het klassikale uur de gelegenheid om met dit groepje extra te oefenen met presenteren.
*Hebben jouw LOB-studenten regelmatig een schop onder hun kont nodig, dan kan je dit doen tijdens je klassikale LOB-uur.
*Hebben jouw LOB-studenten veel verzuimd?
Dan kan je ze hierop aanspreken tijdens jouw klassikale LOB-uur.
Iedere LOB-er past zijn LOB-programma aan, zodat de studenten meer tijd hebben om onder begeleiding de vaardigheden en competenties te verbeteren.
Stap 6: Workshops
De workshops zullen in het rooster verwerkt worden, waardoor de druk op de dinsdagochtend minder wordt. De workshops worden verspreid over het eerste half jaar en in het tweede halfjaar zullen de workshops gespiegeld aangeboden worden. Zo heeft de student de mogelijkheid om een workshop, die hij/zij heeft gemist uit het eerste halfjaar gedurende het tweede halfjaar te volgen.
De workshops voor het eerste jaar zijn:
- Sociale vaardigheden basis (SV-B)
- Sociale vaardigheden gevorderd (SV-G)
- Plannen en agendagebruik basis (PA-B)
- Plannen en agendagebruik gevorderd (PA-G)
- Leren leren basis (LL-B)
- Leren leren gevorderd (LL-G)
- Omgaan met geld basis(OMG-B)
- Loopbaan en leren (huiswerkklas) basis (HW-B)
- Leren samenwerken basis (LS-B)
- Leren samenwerken gevorderd (LS-B)
- Rekenen met Geld (rekgeld)
De workshops voor het tweede jaar zijn:
- Plannen en agendagebruik gevorderd (PA-G)
- Omgaan met geld gevorderd (OMG-G)
- Reflecteren basis (REF-B)
- Reflecteren gevorderd (REF-G)
- Netwerken basis (N-B)
- Netwerken gevorderd (N-G)
- Solliciteren basis (SOL-B)
- Solliciteren gevorderd (SOL-G)
- Verantwoordelijkheid nemen en positief denken (VPD)
- Etiquettetraining (ETI)
Per 4 weken worden 4 workshops aangeboden. De student kiest er 2, na een halfjaar wordt het programma gespiegeld. Voor leerjaar twee geldt dat de student kan kiezen uit 2 workshops. 1 workshop van de 3 kan de student dan niet volgen. Leerjaar 2 heeft maar 3 OP’s.