Beroep

Meer informatie

Waar kom je te werken?

Je kunt aan de slag als Servicedesk medewerker, cateringmedewerker, administratief medewerker, receptionist, telefonist, schoonmaker, huismeester/conciërge, medewerker operationele techniek of als medewerker postzaken. Je kunt bij veel bedrijven terecht, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Voorbeelden van bedrijven waar je aan de slag kunt zijn zorginstellingen, onderwijsinstellingen, in hotels, in de havens, maar ook bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in de facilitaire dienstverlening.

Wat worden je werkzaamheden?

De mederwerken facilitaire dienstverlening kan werkzaam zijn in diverse werkomgevingen (context) die stabiel zijn. De werkzaamheden die de medewerker verricht zijn ondersteunend van aard en kunnen afhankelijk van het type organisatie waar de medewerker werkzaam is, zeer verschillend zijn. De medewerker is werkzaam in bedrijven en organisaties die diensten verlenen aan individuele klanten of aan groep klanten, dit kunnen zowel interne als externe klanten zijn. Te denken is aan facilitaire aanbieders, zakelijke dienstverleners, productieomgevingen, recreatiebedrijven, zwembaden, (attractie)parken, (semi) overheidsinstellingen, zorginstellingen, buurthuizen, kinderopvang, groepsaccommodaties, indoor- en outdoorcentra, sportverenigingen en sportaccommodaties. De doelgroep waarmee de beroepsbeoefenaar te maken heeft is erg divers en varieert in leeftijd, cultuur, leefstijl en maatschappelijke positie.

Welke vaardigheden heb je nodig?

De beroepsbeoefenaar heeft een ondersteunende, dienstverlenende en servicegerichte houding. Hij houdt rekening met en speelt in op de behoefte en verwachtingen van de klanten. De beroepsbeoefenaar toont een sociale en open houding en is alert en integer. Hij werkt volgens richtlijnen en procedures. Er is optimale ondersteuning en service verleend aan de klant en/of opdrachtgever.

Vervolgopleiding

Met het diploma Medewerker facilitaire dienstverlening kun je doorstromen naar de opleiding Facilitair Leidinggevende op niveau 3 of 4. Of uiteraard een andere MBO-opleiding op niveau 3 of 4. Je kunt ook op basis van ervaring en eventuele aanvullende cursussen en trainingen doorgroeien naar de functie van: cateringmedewerker, administratief medewerker, receptionist, telefonist, schoonmaker, medewerker archief/ post en/of repro of medewerker operationele techniek. Je kunt door middel van het doorlopen van een aanvullende opleiding ook doorgroeien naar de functie van: logistiek medewerker (magazijn en transport), beveiliger, medewerker evenementenorganisatie of naar specialistische coördinerende functies.

Als je na deze opleiding door wil gaan naar een andere MBO opleiding heb je het recht om toegelaten te worden tot deze MBO opleiding indien:

  • Je je aanmeldt op uiterlijk 1 april (NB: aanmelding na 1 april kan ook, maar dan geldt het automatisch recht op toelating niet meer)
  • Je deelneemt aan eventueel verplichte intakeactiviteiten
  • Je voldoet aan de vooropleidingseisen en eventuele aanvullende eisen.

Kans op een baan

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.