Volledig leren in, van en voor de praktijk
We willen zoveel mogelijk dienstverlening in de praktijk leren. We verbinden daardoor de theorie die je wel krijgt en de vaardigheidsoefeningen, zoveel mogelijk aan wat jij op rond die tijd ook in het werk tegenkomt, of zal tegenkomen. Dat noemen we hybride leren. Dat leren verbindt het werken via reflectie met kennis & vaardigheidsoefening.
Beroepsspecifieke vaardigheden:
Binnen de opleiding Luchtvaartdienstverlener werken we met integrale beroepsopdrachten (IBO) om het beroep te onderwijzen. Deze IBO’s zijn gebaseerd op de werkprocessen binnen het kwalificatiedossier Dienstverlener in de luchtvaart. Het uitvoeren van deze leerdoelen ga je zelf plannen aan het begin van een leercyclus. De verschillende docent experts begeleiden en onderwijzen de integrale beroepsopdrachten. Je krijgt tijdens het IBO onderwijs in onze contextrijke leeromgeving “het Aviation Training Centre”. In het laatste gedeelte van de IBO komen alle leerdoelen bij elkaar in een situatie zoals je die in de beroepspraktijk zal tegenkomen. Ook in deze praktijksituatie zal je uitgebreid oefenen. Je krijgt feedback vanuit de docent-expert over jouw voortgang m.b.t. de uitgevoerde leerdoelen. Zelf reflecteer je ook op de door jouw uitgevoerde leerdoelen. De reflecties bespreek je tijdens het reflectiegesprek met je SLB-er. Twee keer per jaar worden de praktijksituaties getoetst in grotere samenhangende praktijktoetsen. Hierin toon je aan dat je de werkprocessen en vaardigheden die bij het beroep horen in samenhang voldoende beheerst.
In deze tabel vind je de IBO’s voor het beroep en de bijbehorende werkprocessen. Voor een volledig overzicht van alle vaardigheden en leerdoelen verwijzen we je naar de IBO.
[INDIEN LEERWERKPLAATS: "Ook vind je hier informatie over leren op een leerwerkplaats."]
Algemene taal en rekenvaardigheden:
De algemene taal en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen naar een andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.
Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 3”, voor rekenen van de methode “Nu rekenen”.
Taalblokken 3: Met deze methode is differentiëren eenvoudig. De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Taalblokken 3 heeft bovendien een remediërende leerlijn voor alle niveaus: “Springstof”. Dit programma wordt ingezet als je vastloopt. Je begint de cursus met een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma wordt je door examentrainingen voorbereid op de examens.
NU rekenen: Voor rekenen wordt de methode ‘NU rekenen’ gebruikt. Deze resultaatgerichte methode bereidt je voor op het verplichte centrale examen. De methode biedt functioneel rekenen aan in alledaagse situaties. ‘NU rekenen’ heeft een vaste structuur. Elk hoofdstuk begint met een korte, bondige uitleg met voorbeelden, daarna zijn er opdrachten oplopend in moeilijkheidsgraad, er is altijd een examenopdracht en het hoofdstuk eindigt met “test jezelf”. De didactiek van ‘NU rekenen’ is als volgt: leren, oefenen en toetsen. De docent heeft met ‘NU rekenen’ de mogelijkheid de methode flexibel in te zetten. De docent kan klassikaal lesgeven, hij kan je individueel begeleiden en er is een combinatie van beide. Bij ‘NU rekenen’ maak je gebruik van gewone boeken en van een digitale leeromgeving met daarin een online boek en veel extra oefenopdrachten. In het leerlingvolgsysteem kan de docent het huiswerk opgeven en jouw resultaten volgen. Er zijn vele toetsingsmogelijkheden. Er zijn hoofdstuktoetsen, referentietoetsen en examenopdrachten. De examentraining is uiteraard gericht op het niveau dat je voor het examen moet behalen. Als je ook wilt oefenen op andere niveaus, kan dit via www.beterrekenen.nl
Loopbaan & Burgerschap:
Tijdens het onderwijs voor loopbaan & burgerschap wordt gebruik gemaakt van:
- IBO 1, Ik, mijn klas, mijn opleiding en mijn beroep
- De leerlijn “wereldburger”
- De activiteiten:
- Present yourself
- Voeding
- Verslavingen
- Seksualiteit
- Onbedoelde tienerzwangerschap
- Solliciteren en sociale media
Een docent is verantwoordelijk voor de voortgang en begeleiding bij Loopbaan & Burgerschap (L&B). De docent stelt vast of de student actief heeft deelgenomen. De docent stelt tevens vast of het portfolio de vereiste producten bevat. Daarna geeft de docent per onderdeel aan in SIS dat de student voldaan heeft aan L&B. De resultaten worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team. Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “Verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan het examendossier van de student.