Burgerschapsvorming betreft de bereidheid en vaardigheid om actief te participeren in de samenleving. In deze burgerschapsvorming is er aandacht voor het referentiekader van jongeren. Burgerschapsvorming richt zich op het actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Bij burgerschapsvorming richten we ons als team op de houding en de vaardigheden van de studenten. Er zijn drie domeinen die de kern van burgerschapsvorming zijn.
• Democratie. Door democratie kunnen verschillende partijen op een vredige manier tot oplossingen komen.
• Participatie. Door een bijdrage te leveren aan de eigen leefomgeving en de verantwoordelijkheid ervoor te nemen.
• Identiteit. Door te handelen vanuit de eigen waarden en normen.
De coach en de docent Loopbaan & Burgerschap zijn samen verantwoordelijk voor het aanbod, het onderwijs en de begeleiding bij Loopbaan & Burgerschap, waarbij de coach verantwoordelijk is voor het onderdeel SLB/de persoonlijke begeleiding. De L&B docent is verantwoordelijk voor Leren en loopbaan & de burgerschap dimensies. Daarnaast bieden we workshops om gepersonaliseerd leren te ondersteunen.
Om het MBO‐diploma te halen moet de student zich in voldoende mate inspannen voor en deelnemen aan ‘Loopbaan en Burgerschap’. De student dient actief deel te nemen aan aangeboden lessen en activiteiten. Om vast te kunnen stellen of de student zich voldoende heeft ingespannen, worden de volgende eisen middels competentie opdrachten aan de student gesteld:
- Loopbaan : Actieve en ‘professionele’ studie- en beroepshouding bij alle geroosterde lessen cq. activiteiten (inclusief aanwezigheid) per onderwijsperiode;
- Burgerschap : De student heeft ten minste het aantal producten opgeleverd, dat samen voldoet aan de gestelde eisen met betrekking tot voor het behalen van het diploma nodig is (zie schema hieronder).
De klassen zullen bestaan uit ongeveer 25-28 studenten. Op één klas komen vanaf het begin van het jaar twee loopbaanbegeleiders (LOB). Elke LOB-er begeleidt een groepje studenten van ongeveer 12-15 studenten. De klassen worden ingedeeld a.d.h.v. de uitkomst van de intake. Het is de bedoeling dat de twee LOB-ers elkaar versterken bij het begeleiden van de klas. Vanaf het begin van het schooljaar zal er 1 uur per week in het rooster komen voor LOB. Dit wordt een klassikaal uur voor alle studenten. Alle LOB-lessen worden aangepast aan de behoeftes van de student.
Elke week vinden er LOB workshops plaats. Deze zullen in het rooster verwerkt worden. De workshops worden verspreid over het eerste half jaar en in het tweede halfjaar zullen de workshops gespiegeld aangeboden worden. Zo heeft elke student de mogelijkheid om een workshop, die hij/zij heeft gemist uit het eerste halfjaar gedurende het tweede halfjaar te volgen.
De workshops voor het eerste jaar zijn:
- Sociale vaardigheden basis (SV-B)
- Sociale vaardigheden gevorderd (SV-G)
- Plannen en agendagebruik basis (PA-B)
- Plannen en agendagebruik gevorderd (PA-G)
- Leren leren basis (LL-B)
- Leren leren gevorderd (LL-G)
- Omgaan met geld basis(OMG-B)
- Loopbaan en leren (huiswerkklas) basis (HW-B)
- Leren samenwerken basis (LS-B)
- Leren samenwerken gevorderd (LS-B)
- Rekenen met Geld (rekgeld)
De workshops voor het tweede jaar zijn:
- Plannen en agendagebruik gevorderd (PA-G)
- Omgaan met geld gevorderd (OMG-G)
- Reflecteren basis (REF-B)
- Reflecteren gevorderd (REF-G)
- Netwerken basis (N-B)
- Netwerken gevorderd (N-G)
- Solliciteren basis (SOL-B)
- Solliciteren gevorderd (SOL-G)
- Verantwoordelijkheid nemen en positief denken (VPD)
- Etiquettetraining (ETI)
Per 4 weken worden 4 workshops aangeboden. De student kiest er 2, na een halfjaar wordt het programma gespiegeld. Voor leerjaar twee geldt dat de student kan kiezen uit 2 workshops. 1 workshop van de 3 kan de student dan niet volgen. Leerjaar 2 heeft maar 3 OP’s.