De leidinggevende travel & hospitality werkt in bedrijven die gericht zijn op recreatie, toerisme en vrijetijd. Voorbeelden zijn een receptie van een recreatiebedrijf, een toeristisch bureau of een dagrecreatiebedrijf, zoals een attractiepark of speeltuin.
De leidinggevende travel & hospitality is verantwoordelijk voor het organiseren van klant/gastgerichte dienstverlening en het realiseren van commercieel resultaat voor de organisatie. Hij is alert op ontwikkelingen, trends en commerciële mogelijkheden in de omgeving en vertaalt deze naar commerciële kansen voor de organisatie. Hij is het eerste aanspreekpunt voor zijn collega's en voert coördinerende taken uit. De kern van zijn beroep is klant/gastgerichtheid en commerciële dienstverlening. Naast zijn coördinerende taken werkt hij mee in de uitvoerende werkzaamheden voor het realiseren van klantgerichte dienstverlening en commercieel aanbod. Hij heeft probleemoplossend vermogen en doet proactief voorstellen om processen verder aan te scherpen die de dienstverlening verbeteren. Hij neemt vanuit zijn inhoudelijke kennis over het aanbod van producten en diensten initiatief om het aanbod aan te scherpen en onderscheidend te zijn voor de klant/gast. Voor het realiseren van commerciële doelstellingen kan hij verbanden leggen tussen verschillende middelen die hij daarvoor kan inzetten en de ontwikkelingen in de omgeving.
De essentiële beroepshouding voor de beginnend Leidinggevende travel & hospitality kan samengevat worden als: een sterke servicegerichte en commerciële houding. Hij ziet commerciële kansen en benut deze. De kern van zijn beroep is klant/gastgerichtheid en commerciële dienstverlening. Hij verbindt producten en diensten van de organisatie aan klanten/gasten. Hij voert werkzaamheden uit om een commercieel aanbod te realiseren. Hij is zich hierbij bewust van alle middelen die hij daarvoor kan inzetten en op welke manier die op elkaar aansluiten. Hij heeft inhoudelijke kennis over het aanbod van producten en diensten om onderscheidend te zijn voor de klant/gast. De kerntaak 'Realiseren van commercieel aanbod' wordt uitgevoerd in één van de volgende contexten: frontoffice van een (internationaal) hotel, frontoffice van recreatiebedrijf, bedrijven gericht op toeristische informatie, bedrijven in de reisbranche. Het resultaat van het beroep is het realiseren van optimale klant/gasttevredenheid, klanten/gastenbinding en een goed commercieel resultaat. Een commercieel aanbod is opgesteld, producten zijn verkocht en de klant/gast is optimaal geholpen om een juiste keuze te maken.
Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze.
Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.