Inrichting opleiding

Het onderwijsprogramma is standaard geprogrammeerd in twee studiejaren. Voor de meeste studenten zal dit het best passende traject zijn.

Lees meer

Beroepsspecifieke vaardigheden

Bij de vormgeving van de opleiding is de onderwijsvisie van Albeda als uitgangspunt gebruikt.

Bij de opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid wordt gebruik gemaakt van het Leerpakket HTV van Nivoo. 

Het onderwijs wordt op verschillende manieren aangeboden (zowel fysiek als online) zodat je in staat wordt gesteld om op verschillende manieren te leren: 

  • door theorie 

  • door simulatieopdrachten 

  • door mee te lopen in de praktijk 

  • door te reflecteren op het werken of door het gezamenlijk oplossen van problemen. 

 

Dit betekent concreet dat je naast de onderwijsmomenten in een theorielokaal, ook leert in een ruimte waarin de werkplekomgeving kan worden gesimuleerd. Je gaat hier dan vooral informeel leren omdat de focus ligt op interactie en op de koppeling met de praktijk.  Hetzelfde geldt voor het leren in de beroepspraktijk (stage).  

Algemene taal- en rekenvaardigheden

De algemene taal- en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen van de ene opleiding naar de andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.

Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 3”, voor rekenen van de methode “SmartRekenen”.

Taalblokken 3
Met deze methode is differentiëren eenvoudig.  De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Taalblokken 3 heeft bovendien een remediërende leerlijn voor alle niveaus: “Springstof”. Dit programma wordt ingezet als je vastloopt. Je begint de cursus met  een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma word je door examentrainingen voorbereid op de examens.
 

SmartRekenen 
Voor iedereen, maar zeker ook voor mbo-studenten is en blijft rekenvaardigheid belangrijk. Tijdens een studie, in het dagelijkse leven en in de beroepspraktijk. De rekeneisen zijn geordend in vijf  functionele domeinen voor niveau 2, 3 en 4:

  1. Grootheden en eenheden
  2. Oriëntatie in de twee- en driedimensionale wereld
  3. Verhoudingen herkennen en gebruiken
  4. Procenten gebruiken
  5. Omgaan met kwantitatieve informatie

Het lesmateriaal bestaat uit interactieve theorie, oefenopgaven met tussenstappen, toetsing, praktische opdrachten en examenvoorbereiding. SmartRekenen mbo werkt in alle moderne browsers op pc, laptop en tablet, is gekoppeld aan ELO’s en verkrijgbaar als pdf en leerwerkboek. Door de juiste mix van lesmateriaal werkt de student in de vorm die het beste aansluit!

Loopbaan & Burgerschap

Bij “loopbaan en & burgerschap” wordt bij loopbaan gewerkt aan de persoonlijke ontplooiing. Bij burgerschap wordt aandacht besteed aan 4 dimensies, namelijk:

  • politiek-juridisch
  • economisch
  • sociaal-maatschappelijk
  • vitaal burgerschap

Tijdens het onderwijs voor Burgerschap wordt gebruik gemaakt van:

- De methode “Schokland”, uitgeverij Deviant
- De volgende activiteiten worden aangeboden:

  • Bezoek 2e kamer
  • Debat Movies That Matters
  • Gastles Seksuele voorlichting
  • Gastles kredietbank
  • Gastles Verslavingen
  • Gastles FNV

Loopbaan
Bij loopbaanoriëntatie en -ontwikkeling gaat het om het sturing geven aan het vinden van betekenisvol werk of vervolgonderwijs dat aansluit op de eigen kwaliteiten, mogelijkheden, waarden en motieven.

Daarnaast werk je bij LB aan het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden. Onder kritische denkvaardigheden wordt verstaan:

  • betrouwbaarheid informatie(-bronnen) op waarde weten te schatten; daarbij het onderscheid kunnen maken tussen argumenten, beweringen, feiten en aannames;
  • het perspectief van anderen kunnen innemen;
  • kunnen nadenken over hoe eigen opvattingen, beslissingen en handelingen tot stand komen.

De resultaten Loopbaan & Burgerschap worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team.  Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan jouw examendossier.