Beroep

Meer informatie

Waar kom je te werken?

De Facilitair leidinggevende is werkzaam in sterk wisselende werkomgevingen en in dienst van een facilitaire aanbieder of werkzaam binnen de facilitaire dienstverlening van zowel profit als non-profitorganisaties. Voorbeelden van organisaties waar een beginnend beroepsbeoefenaar Facilitair leidinggevende werkzaam is, zijn: semioverheidsinstellingen, zorginstellingen, onderwijsinstellingen, woningbouwcorporaties, onderwijsorganisaties, facilitaire aanbieders, zakelijke dienstverleners, sport- en recreatieaccommodaties en productieomgevingen. De werkomgevingen waar de Facilitair leidinggevende zijn werkzaamheden verricht lopen erg uiteen. Hij is overal in en om het gebouw waar hij werkt te vinden. Hij draagt bij aan hospitality en aan het gebouwbeheer. De klant staat voortdurend centraal. Werkzaamheden zijn onder andere zoals faciliteren van bijeenkomsten, verhelpen van (ver)storingen en catering. Hij kan te maken krijgen met buitenlandse klanten. Hij bedient zich daarom geregeld van de Engelse taal.

Wat worden je werkzaamheden?

De Facilitair leidinggevende neemt de verantwoordelijkheid voor hospitality in zijn organisatie. Hij heeft een overkoepelende blik op de diverse omgevingen en werkzaamheden. Hij coördineert facilitaire activiteiten en geeft leiding aan collega's die facilitaire werkzaamheden uitvoeren. Hij overziet consequenties van facilitaire werkzaamheden over langere termijn. Hij maakt operationele plannen voor de uitvoering van werkzaamheden en zie toe op de uitvoering. Een vraagstuk waarvoor de facilitair leidinggevende staat is of de organisatie zelf diensten verleent of dat deze uitbesteed moeten worden. Hij heeft oog voor flexibiliteit in de dienstverlening. Hij streeft naar een hoge klanttevredenheid over de facilitaire dienstverlening. Hij beheert één of diverse gebouw(en)/ruimten waar organisaties zijn gevestigd. Hij stemt af met management, medewerkers en externe aanbieders.

Welke vaardigheden heb je nodig?

De Facilitair leidinggevende voert activiteiten uit op een breed terrein voor een diverse klantengroep. Hij heeft besef van urgentie en klantverwachting. Hij is zich bewust van zijn bijdrage aan het organisatiebelang met als uitgangspunt geslaagde dienstverlening. Voortdurend kunnen onverwachte zaken voorvallen. Hij moet daarom beschikken over een proactieve houding, prioriteiten kunnen stellen en flexibel zijn. De Facilitair leidinggevende kan schakelen tussen de verschillende werkomgevingen en werkzaamheden. Hij heeft inzicht in de rol van de facilitaire organisatie binnen het gehele bedrijfsproces. Hij representeert de hospitality van de organisatie. Hij streeft naar tevreden klanten. Hij kan inspelen op de behoefte en verwachtingen van de interne en externe klant in een multiculturele, diverse samenleving. Hij bedient zich van passende omgangsvormen. Hij zorgt voor dienstverlening en een zorgvuldig beheer van ruimten, waarbij hij aandacht heeft voor duurzaamheid en circulariteit. Hij is oplossings- en resultaatgericht en hulpvaardig. Hij gaat discreet met gevoelige informatie om. Hij is gemotiveerd om klachten op te lossen en storingen te verhelpen dan wel deze werkzaamheden te coördineren. 

Vervolgopleiding

Met het diploma Facilitair Leidinggevende niveau 4 kun je doorstromen naar het HBO.

Kans op een baan

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.