Inrichting opleiding

Het onderwijsprogramma is standaard geprogrammeerd in drie studiejaren. Voor de meeste studenten zal dit het best passende traject zijn.

Lees meer

Beroepsspecifieke vaardigheden

Bij de vormgeving van de opleiding is de onderwijsvisie van Albeda als uitgangspunt gebruikt.

Gedurende de opleiding worden de navolgende didactische werkvormen ingezet:

  • Groepsopdrachten
  • Individuele opdrachten
  • Probleemgestuurde opdrachten
  • Projecten en opdrachten in de praktijk
  • Basistrainingen
  • Simulaties
  • Rollenspellen
  • Onderwijsleergesprekken
  • Casuïstiek

Algemene taal- en rekenvaardigheden

De algemene taal- en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen van de ene opleiding naar de andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.

Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 3”, voor rekenen van de methode “SmartRekenen”.

Taalblokken 3
Met deze methode is differentiëren eenvoudig.  De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Taalblokken 3 heeft bovendien een remediërende leerlijn voor alle niveaus: “Springstof”. Dit programma wordt ingezet als je vastloopt. Je begint de cursus met  een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma word je door examentrainingen voorbereid op de examens.
 

SmartRekenen 
Voor iedereen, maar zeker ook voor mbo-studenten is en blijft rekenvaardigheid belangrijk. Tijdens een studie, in het dagelijkse leven en in de beroepspraktijk. De rekeneisen zijn geordend in vijf  functionele domeinen voor niveau 2, 3 en 4:

  1. Grootheden en eenheden
  2. Oriëntatie in de twee- en driedimensionale wereld
  3. Verhoudingen herkennen en gebruiken
  4. Procenten gebruiken
  5. Omgaan met kwantitatieve informatie

Het lesmateriaal bestaat uit interactieve theorie, oefenopgaven met tussenstappen, toetsing, praktische opdrachten en examenvoorbereiding. SmartRekenen mbo werkt in alle moderne browsers op pc, laptop en tablet, is gekoppeld aan ELO’s en verkrijgbaar als pdf en leerwerkboek. Door de juiste mix van lesmateriaal werkt de student in de vorm die het beste aansluit!

Loopbaan & Burgerschap

Tijdens het LB onderwijs wordt gebruik gemaakt van:

  • Werken aan je toekomst, niveau 3-4  (Codename Future)
  • De maatschappij dat ben JIJ -, niveau 3-4 (Codename Future)
  • Project Burgerschap
  • Sport lessen

Loopbaan
Dit onderdeel komt tijdens de SLB-K lessen aan bod en zal worden afgesloten middels portfolio-opdrachten. Om aan de inspanningsverplichting te kunnen voldoen moeten de opdrachten met voldaan worden afgesloten.

Burgerschap
Aan de hand van opdrachten (portfolio) en sportlessen wordt Burgerschap in het eerste leerjaar afgerond. De volgende dimensies komen hierbij aanbod:

  • Sociaal – Maatschappelijk
  • Economisch
  • Politiek – Juridisch
  •  Vitaal Burgerschap

In het tweede leerjaar volgt een project burgerschap (pilot).

Een docent is verantwoordelijk voor de voortgang en begeleiding bij Loopbaan & Burgerschap (L&B). De docent stelt vast of de student actief heeft deelgenomen. De docent stelt tevens vast of het portfolio de vereiste producten bevat. Daarna geeft de docent per onderdeel aan in SIS dat de student voldaan heeft aan L&B. De resultaten worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team. Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “Verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan het examendossier van de student.