Beroep

Meer informatie

Waar kom je te werken?

De medewerker sport en recreatie is werkzaam in de sectoren sport en recreatie. Hij kan zijn werkzaamheden uitvoeren in tal van organisaties, bijvoorbeeld in recreatiebedrijven zoals campings en bungalowbedrijven, attractieparken en groepsaccommodaties of in sportorganisaties zoals fitnesscentra, indoor- en outdoor centra en sportverenigingen, dan wel in gecombineerde organisaties zoals zwembaden, wellnesscentra en buitensportondernemingen. Hij kan ook werkzaam zijn bij (semi)overheidsorganisaties of gezondheidsondernemingen.

Je kunt aan de slag als servicedesk medewerker, cateringmedewerker, administratief medewerker, receptionist, telefonist, schoonmaker, huismeester/conciërge, medewerker operationele techniek of als medewerker postzaken. Je kunt bij veel bedrijven terecht, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. Voorbeelden van bedrijven waar je aan de slag kunt zijn zorginstellingen, onderwijsinstellingen, in hotels, in de havens, maar ook bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in de facilitaire dienstverlening.

Wat worden je werkzaamheden?

De medewerker sport en recreatie voert (delen) van sportieve en recreatieve activiteiten uit, begeleidt gasten/deelnemers en houdt toezicht. Hij gaat graag met mensen om, hij is gastvrij en weet gasten/deelnemers op een plezierige wijze te onderhouden, te vermaken en te enthousiasmeren. Hij weet van aanpakken en werkt volgens voorschriften en instructies en gemaakte afspraken. Hij is alert op het signaleren van bijzonderheden, met name op het gebied van (sociale en fysieke) veiligheid van gasten/deelnemers en andere betrokkenen.

De mederwerken facilitaire dienstverlening kan werkzaam zijn in diverse werkomgevingen (context) die stabiel zijn. De werkzaamheden die de medewerker verricht zijn ondersteunend van aard en kunnen afhankelijk van het type organisatie waar de medewerker werkzaam is, zeer verschillend zijn. De medewerker is werkzaam in bedrijven en organisaties die diensten verlenen aan individuele klanten of aan groep klanten, dit kunnen zowel interne als externe klanten zijn. Te denken is aan facilitaire aanbieders, zakelijke dienstverleners, productieomgevingen, recreatiebedrijven, zwembaden, (attractie)parken, (semi) overheidsinstellingen, zorginstellingen, buurthuizen, kinderopvang, groepsaccommodaties, indoor- en outdoorcentra, sportverenigingen en sportaccommodaties. De doelgroep waarmee de beroepsbeoefenaar te maken heeft is erg divers en varieert in leeftijd, cultuur, leefstijl en maatschappelijke positie.

Welke vaardigheden heb je nodig?

De beroepsbeoefenaar heeft een ondersteunende, dienstverlenende en servicegerichte houding. Hij houdt rekening met en speelt in op de behoefte en verwachtingen van de klanten. De beroepsbeoefenaar toont een sociale en open houding en is alert en integer. Hij werkt volgens richtlijnen en procedures. Er is optimale ondersteuning en service verleend aan de klant en/of opdrachtgever.

Vervolgopleiding

Met het diploma dienstverlening niveau 2 kun je doorstromen naar een niveau 3 of 4 opleiding.

Kans op een baan

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.