Beroepspraktijkvorming (BPV)

Beroepspraktijkvorming wordt ook wel stage genoemd. Je leert vaardigheden aan op school, in het bedrijf zie je hoe dit in de praktijk verloopt en pas je de vaardigheden toe. Daarnaast biedt het bedrijf de mogelijkheid om dingen te leren die op school niet of nauwelijks aan de orde komen.

De vaardigheden die in het bedrijf aan bod kunnen komen zijn:

  • Sociale vaardigheden (zoals klant ontvangen, (advies)gesprekken voeren, klantvriendelijkheid en dienstverlenend gedrag, telefoon opnemen).
  • Administratieve vaardigheden (afspraken maken, telefoonnotities maken, klantenbestand bijwerken).
  • Hygiëne maatregelen (zoals schoonmaak, was, desinfectiemaatregelen).
  • Rol van stagiaire/werknemer (houden aan afspraken, meedraaien in teamverband).
  • Vaktechnische vaardigheden en kennis (op gebied van pedicure).

Meer informatie

Opbouw van de BPV

Naast de lessen op school draai je mee in een BPV-bedrijf. Je volgt 8 uur stage per week die je zelf kunt plannen in overleg met je BPV-bedrijf. 

Je aanwezigheid wordt ook op de BPV bijgehouden. Je praktijkbegeleider monitort de uren. Je bent verplicht om gemiste uren in te halen. Dit mag ook in de vakantie of in het weekend, of in een week met minder lessen. 

Voorbereiding op de BPV

Voor de opleiding start wordt er een informatiemoment georganiseerd op school om je voor te bereiden op de BPV. Tijdens het studieloopbaanbegeleidingsuur wordt besproken wat je tijdens de BPV gaat doen en wat er van je verwacht wordt. Je krijgt een BPV-boek met daarin diverse opdrachten en informatie. Gedurende de opleiding leer je vaardigheden die je kunt toepassen en oefenen in de BPV.

Begeleiding tijdens de BPV

De praktijkbegeleider van het BPV-bedrijf is ervoor verantwoordelijk jou te begeleiden gedurende de BPV-periode en wegwijs te maken in het bedrijf. De studieloopbaanbegeleider houdt 2x per jaar een voortgangsgesprek over de BPV met jou op school. Tevens heeft de slb-baanbegeleider contact met het BPV-bedrijf over jouw voortgang, zowel tijdens een bezoek als telefonisch. De BPV-contactpersoon verzorgt o.a. ook nieuwsbrieven naar de bedrijven toe en evalueert de samenwerking met school en de bedrijven.

Wanneer je vragen of problemen/conflicten hebt, probeer je deze eerst op te lossen met je praktijkbegeleider van het bedrijf. Je stelt je bpv-begeleider op de hoogte. Deze kan je hierin adviseren en indien gewenst een afspraak maken om de situatie met de praktijkbegeleider en jou te bespreken.

Beoordeling van de BPV

Iedere student ontvangt aan het begin van het schooljaar het BPV-boek. Deze wordt bij de studieloopbaanbegeleider ingeleverd ter controle en beoordeling. De beoordeling moet aan het einde van de opleiding voldoende zijn om te kunnen diplomeren.

De voortgang wordt beoordeeld aan de hand van het volgende uit het BPV-boek:

  • Beoordelingsformulieren betreft gedrag en inzet. Deze worden beoordeeld door de praktijkbegeleider.
  • Beroepsgerichte opdrachten. Deze worden beoordeeld door de studieloopbaanbegeleider.
  • Verslag. Deze wordt beoordeeld door de studieloopbaanbegeleider.

Het vinden van een erkende BPV-plaats

Je moet zelf een passende BPV-plaats zoeken. Het bedrijf moet een erkenning hebben voor pedicure niveau 3 van het SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) om stagiaires te kunnen begeleiden. Je kunt op http://www.stagemarkt.nl/ vinden of het bedrijf hiervoor erkend is en welk bedrijf nog stagiaires zoekt. Ook vind je hier vele sollicitatietips.

 

Problemen tijdens de BPV

Het kan zijn dat tijdens jouw BPV problemen ontstaan. Bespreek dit altijd eerst op de BPV met degene die jou begeleidt. Als je er niet uitkomt neem dan snel contact op met jouw begeleider vanuit school. Stop nooit zelf met je BPV zonder dat je dit hebt besproken. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor de voortgang van jouw opleiding. Samen met je begeleider wordt er altijd gezocht naar een oplossing.

Fraude of diefstal

Wanneer er wordt geconstateerd dat je fraude of diefstal hebt gepleegd binnen het bedrijf dan kan school overgaan tot een schorsing of verwijdering. In deze gevallen worden altijd alle betrokken partijen ingelicht.

Praktijkovereenkomst

Een deel van je opleiding ga je stage lopen. In het mbo heet dit beroepspraktijkvorming (bpv). Hiervoor sluit je met Albeda en het leerbedrijf een overeenkomst, dit noemen we de praktijkovereenkomst. Hierin staan alle afspraken die je maakt met Albeda en het leerbedrijf over jouw bpv. Dit document wordt door alle partijen digitaal ondertekend.

De bijbehorende algemene voorwaarden vind je hier.

Melden stagediscriminatie en stagemisstanden

Albeda hecht veel waarde aan een veilig leer- en  werkklimaat. Daarom is het belangrijk dat iedere student gelijke kansen heeft op het vinden van een stage/bpv-plek en dus ook op een gelijke manier behandeld wordt tijdens de stage.

Toch kan het voorkomen dat sommige leerbedrijven zich niet aan de regels houden. Dit noemen we een stagemisstand. 

Bij een stagemisstand is sprake van één of meer van de volgende zaken, bijvoorbeeld als je

  • denkt dat het stagebedrijf de wet overtreedt;
  • denkt dat er gevaar dreigt voor jezelf of één van de werknemers;
  • je niet veilig voelt, bijvoorbeeld door ongewenst gedrag.

We hopen natuurlijk dat het niet voorkomt. Mocht dit wel het geval zijn, vindt Albeda het belangrijk dat dit gemeld wordt, zodat we je kunnen helpen. 

Je kunt dit melden bij jouw slb'er, door een email te sturen naar het klachtenloket: [email protected] óf door het contactformulier in te vullen.