Begeleiding

In het eerste leerjaar staat er (deels) een lesuur in het rooster gepland voor studieloopbaanbegeleiding. Dit uur wordt benut voor verschillende zaken:

  • Uitleg en doornemen van studiehandleiding.
  • Informatie over de opleiding geven, zoals roosterzaken etc.
  • Informatie over voortgang, BPV en examens.
  • Ondersteuning bij het maken van een keuze uit de keuzedelen.
  • Bespreken groepsproces.
  • De loopbaanmogelijkheden.
  • Persoonlijke wensen en ambities.
  • Persoonlijke vragen en problemen.
  • Individuele gesprekken.

De studieloopbaanbegeleider is de aangewezen persoon waar je terecht kan voor informatie, advies, problemen en klachten. Gedurende de opleiding worden er minstens twee voortgangsgesprekken gevoerd tussen jou en de studieloopbaanbegeleider. Er wordt een verslag gemaakt met eventueel afspraken. Indien nodig kan er contact worden opgenomen met je ouders/verzorgers en/of je BPV-bedrijf. Wanneer je meerderjarig bent, nemen we alleen in noodgevallen contact op met je ouders/verzorgers. Wanneer je minderjarig bent (jonger dan 18 jaar), nemen we contact op met je ouders en/of verzorgers indien er bijzonderheden zijn rondom jouw resultaten, beroepshouding en aanwezigheid. Bij minderjarige leerlingen moeten de ouders tekenen voor de rapporten en toestemmingsformulieren die je gedurende de opleiding ontvangt. Bij gescheiden ouders, hanteren wij één aanspreekpunt.

Docenten
De docent is degene die je vakinhoudelijk begeleidt. Van je docent krijg je uitleg over de lesstof die je moet kennen en je krijgt te horen wat je moet doen. De docent is de persoon waar je naar toe kunt als je vragen of problemen hebt met de lesstof van een bepaald vak.

Onderwijsleider
De onderwijsleider is verantwoordelijk voor de algemene gang van zaken binnen de opleiding. Als student overleg je met je docent of  studieloopbaanbegeleider. Alleen als je er met hen niet uitkomt, kun je terecht bij de onderwijsleider. Wanneer je je je niet aan regels en afspraken houdt, kun je ook met de onderwijsleider te maken krijgen.

Meer informatie

Extra hulp en zorg

Soms kan het voorkomen dat je tijdens de opleiding extra hulp of begeleiding nodig hebt. Als het nodig is, kan een studieloopbaanbegeleider je doorverwijzen naar: 

Schoolmaatschappelijk werk
De maatschappelijk werker biedt jou ondersteuning op het gebied van sociale (en/of emotionele) problemen of problemen op huiselijk gebied. Op dit moment is de schoolmaatschappelijk werker: Nilza da Cruz Fortes; [email protected] (06-52813991).

Zorgmedewerker
De interne zorgmedewerker ondersteunt studenten die ‘passend onderwijs’ nodig hebben en een ‘bijlage passend onderwijs’ hebben. Cindy Wijsbek: [email protected] (06-16479288).

Trajectbureau

  • Twijfel over studie- en beroepskeuze.
  • Adviesgesprekken over een passende opleiding en begeleiding overstap.
  • Preventie verzuim.

Contactpersoon: Sylvia Cock: [email protected] (06-46944255)

Gezondheidscoach
De gezondheidscoach is beschikbaar voor vragen en advies op het gebied van verslavingen als alcohol, drugs, gamen. Studenten kunnen zelf contact opnemen met de gezondheidscoach of met de GGD: Rosalia Zantman. Je meldt je aan via de zorgcoördinator of je SLB’er.

Vertrouwenspersoon
Je kunt voor klachten op het gebied van ongewenst gedrag terecht bij de vertrouwenspersoon: [email protected] bereikbaar van 8.00-20.00 op 010-4882760.

Orthopedagoog
Attie Braafhart, Kitty Bode.
De orthopedagogen van het Albeda kunnen ondersteuning bieden bij het uitvoeren van testen naar dyslexie, dyscalculie of andere beperkingen. Jouw eerste aanspreekpunt is jouw SLB’er, die kan jou doorverwijzen.

Pestprotocol

Om de sfeer in de klas zo optimaal mogelijk te houden, zodanig dat iedereen zich veilig voelt, is het pestprotocol opgesteld. Er is sprake van pesten wanneer één of meer onderstaande vormen van gedrag structureel (of regelmatig) plaatsvinden ten opzichte van bepaalde studenten, wier sociale veiligheid daardoor wordt aangetast en die daardoor belemmerd worden in hun functioneren binnen de groep en beschadigd worden in hun persoonlijke levenssfeer. Uitgangspunt voor elke interventie dient te zijn dat niet de gepeste een probleem heeft, maar de pester zelf. Die maakt inbreuk op de omgangsregels die de veiligheid van iedereen binnen de school waarborgen. Waar het om gaat, is te achterhalen welke motieven iemand heeft voor zijn pestgedrag en wat er gedaan moet worden om dat te staken. Het melden van pesten is daarom ook geen verklikken, maar een verplichting, omdat het gaat om het signaleren van een probleem dat binnen de school algemeen erkend wordt. Albeda en allen die daarbij betrokken zijn erkennen het pesten als een probleem waarvoor iedereen (schoolleiding, personeel, ouders en studenten zelf) een eigen verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van het signaleren en oplossen ervan.

Veel voorkomende voorbeelden van pestgedrag zijn:

  • Er worden zogenaamd ‘leuke opmerkingen’ gemaakt over een student. 
  • Er worden opmerkingen gemaakt over kleding en/of uiterlijk. 
  • Een student wordt in de klas geïsoleerd en buitengesloten bij activiteiten. 
  • Spullen van een student worden afgepakt en zoekgemaakt.
  • Er wordt dikwijls negatief gereageerd op dingen die een student doet of zegt. 
  • Een student krijgt stelselmatig de schuld van dingen die in de klas gebeuren. 
  • Er worden beledigende briefjes doorgegeven of beledigende boodschappen verstuurd via sms, Social Media, twitter en dergelijke. 
  • Een student wordt meestal bij een minder vleiende bijnaam genoemd in plaats van bij de echte naam.
  • Er wordt regelmatig tegen een student geschreeuwd of gescholden. 
  • Een student wordt buiten school opgewacht en bedreigd.
  • Een student wordt op weg naar huis gevolgd en lastiggevallen. 
  • Een student wordt thuis lastiggevallen (telefonisch, computer, of door zich in de buurt van het huis op te houden).

Indien pestgedrag wordt geconstateerd wordt met beide partijen gesproken. Met de pester worden afspraken gemaakt, die schriftelijk worden vastgelegd. Indien de afspraken van het contract niet worden nagekomen kan dit tot schorsing en/of verwijdering van de opleiding leiden van de pester.

Dyslexie en Dyscalculie

In overleg met je SLB’er regel je zaken rondom dyslexie en dyscalculie. Wanneer je al bewijzen hebt moet je die overleggen aan het examenbureau. Wanneer je twijfelt over dyslexie en dyscalculie, dan kun je dat aangeven bij je SLB’er. De SLB’er gaat dan in overleg met de zorgcoördinator. Er wordt bekeken of je je dient te testen bij de orthopedagoog en of je in aanmerking komt voor bepaalde aanpassingen. Je dient aan het begin van het jaar een aanvraagformulier in te vullen samen met je SLB’er en de zorgcoördinator. Bij dyscalculie volg je ook een aangepast voortraject rekenen. Met dit voortraject bij rekenen, kan je in aanmerking komen voor het aangepaste 3FER rekenexamen (een examen waarbij je rekenkaarten en/of een rekenmachine mag gebruiken). De examencommissie beslist naar aanleiding van het advies van de orthopedagoog of je een aangepast examen mag doen en hoe dit examen wordt aangepast. Het is daarbij wel belangrijk dat je je blijft inzetten voor het behalen van zo goed mogelijke resultaten.

Passend onderwijs

De wet op het passend onderwijs is ingegaan op 1 augustus 2014. Dit houdt in dat jongeren met een stoornis, beperking, handicap of ernstige ziekte succesvol moeten kunnen zijn op school. Als het bovenstaande op jou van toepassing is, dan krijg je een aparte (zorg)intake, zodat bepaald kan worden welke vormen van begeleiding nodig zijn om je te ondersteunen bij het behalen van je diploma. Tijdens de intake wordt bepaald of jouw zorgbehoefte past bij het ondersteuningsprofiel van de opleiding. Indien dit niet het geval is, word je door de zorgcoördinator aangemeld bij de adviescommissie ‘passend onderwijs’. Indien jouw zorgbehoefte wel past bij het ondersteuningsprofiel van de opleiding, dan wordt er een aparte bijlage bij de onderwijsovereenkomst gemaakt, waarin de afspraken rondom de begeleiding worden vastgelegd. Je krijgt dan over het algemeen ook extra begeleiding van onze intern  zorgmedewerker (Cindy Wijsbek). Het kan zijn dat er tussentijdse belemmeringen ontstaan tijdens de opleiding. In dit geval zal er alsnog een intakegesprek plaatsvinden met de intern zorgmedewerker om te bekijken wat voor jou en voor ons de mogelijkheden zijn.

Studentenplatform

De opleiding Mode is in beweging. Wij willen graag goed onderwijs geven en aansluiten bij de wensen en verwachtingen van het bedrijfsleven. Ook willen we dat het onderwijs aansluit bij jou als student. Daarom kent elke opleiding een studentenplatform. In het studentenplatform praten docenten, onderwijsleider en studenten met elkaar over het onderwijs. Dat gebeurt op basis van gelijkheid, eerlijkheid en vertrouwen. Als student krijg je de kans je vragen te stellen. Je ontvangt informatie die je normaal gesproken niet krijgt. Ook kun jij je mening en ideeën kwijt over de opleiding. Het is de bedoeling dat er vanuit iedere klas twee studenten meedoen aan het studentenplatform. Als je hier aan wilt deelnemen, dan kan je dat aangeven bij jouw SLB’er.

Contact met ouders/verzorgers

Jaarlijks organiseren we aan het begin van het schooljaar een ouderavond. Deze avond is onder meer bedoeld om je ouders kennis te laten maken met de studieloopbaanbegeleider. Tijdens de ouderavond wordt er voorlichting gegeven over de opleiding en is er mogelijkheid tot het stellen van vragen. Buiten de ouderavond om wordt contact met ouders zeer op prijs gesteld, telefonisch of via de e-mail. Jij of je ouders kunnen altijd een persoonlijk gesprek aanvragen. De studieloopbaanbegeleider neemt contact op met de ouders (18-) wanneer er op school (ernstige) problemen zijn die jouw studievoortgang in gevaar brengen.

Ouderplatform
Het Albeda College wil ouders meer betrekken bij het onderwijs door regelmatig in gesprek te gaan met ouders over verschillende onderwerpen. In het ouderplatform gaan ouders vanuit verschillende opleidingen van het Albeda College in gesprek met o.a. de voorzitter van het College van Bestuur. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld de zorg en begeleiding aan studenten, inspectieresultaten, de resultaten van tevredenheidsonderzoeken onder studenten en het beleid van het Albeda College. Denk je dat je ouders willen deelnemen? Dan kan er contact opgenomen worden met Rozemarijn de Wolff, [email protected].