Begeleiding

Studieloopbaanbegeleiding
Iedere klas heeft een eigen slb’er. Voor zaken als studievoortgang, persoonlijke problemen die samenhangen met de opleiding of invloed hebben op de opleiding is deze slb’er het aanspreekpunt. Niet alleen voor de student, ook voor de klas en ouder(s)/verzorger(s). De slb’er is de persoon die de student ondersteunt en begeleidt gedurende de opleiding. Als de slb’er de situatie zo inschat dat standaardbegeleiding niet voldoende is, zal deze met de coördinator begeleiding & ondersteuning van het team Dans (Roy Verboom) en het hoofd van de opleiding (Corrine Leyte) kijken naar mogelijkheden voor extra begeleiding. De coördinator begeleiding & ondersteuning is er ook speciaal voor studenten die bij het leren beperkt worden door een handicap, (chronische) ziekte of andere problemen en daardoor extra ondersteuning nodig hebben.

Gedurende de opleiding wordt de student begeleid door de volgende studieloopbaanbegeleiders:

Leerjaar 1     Maaike Oldeboer
Leerjaar 2     Brandon Bos
Leerjaar 3     Ellis Dobber
Leerjaar 4     Simone Siemons

De slb’er is in de meeste gevallen ook de persoon die lessen studieloopbaanbegeleiding verzorgt. Tijdens deze lessen leer je je eigen leertraject te bepalen en vorm te geven, te reflecteren op datgene wat je hebt geleerd en nog gaat leren, en te reflecteren op je eigen ontwikkeling. Tijdens de studieloopbaanbegeleiding doorloop je de volgende fases:

1. Intake- en kennismakingsfase
2. Oriëntatiefase
3. Ontwikkelingsfase
4. Afrondingsfase/examentraject
5. Vervolgfase

Als bepaalde zaken niet met de slb’er of een docent besproken kunnen worden of wanneer gesprekken met deze personen niet tot een goede oplossing leiden, dan kan je contact opnemen met het hoofd van de dansopleiding, Corrine Leyte (onderwijsleider).

Portfolio
Het portfolio is een belangrijk instrument in de studieloopbaan van de student. Met een porfolio toont de student de ontwikkeling aan die gedurende de opleiding wordt doorgemaakt. In dit portfolio houdt de student dus het eigen leerproces bij. Verslagen van BPV-prestaties en resultaten van producten worden in het portfolio verwerkt. Het portfolio is verder een instrument om eigen creatieve ideeën in op te nemen.

Ook op de website van Albeda kan je informatie vinden over extra begeleiding voor bijvoorbeeld dyslexie, jonge ouders en topsporters. Klik hier voor extra begeleiding die door Albeda wordt aangeboden. 

Meer informatie

Passend onderwijs/extra ondersteuning

Passend onderwijs houdt in dat sommige studenten recht hebben op extra hulp en begeleiding. Een bekend voorbeeld hiervan is dyslexie. Tijdens het intakegesprek of gedurende de opleiding wordt bekeken welke extra hulp en/of begeleiding jij nodig hebt om je opleiding succesvol af te kunnen ronden. Denk hierbij aan extra tijd en aandacht voor het maken van opdrachten, toetsen en examens en hulp bij het plannen en organiseren hiervan.

Er wordt samen met jou gekeken of jij in aanmerking komt voor passend onderwijs. Wanneer blijkt dat jij in aanmerking hiervoor komt, wordt er een plan met jou gemaakt. In dit plan staat beschreven welke ondersteuning school biedt en wat er van jou wordt verwacht. Als jij akkoord gaat met de gemaakte afspraken, dan wordt dit plan (dit heeft officieel: overeenkomst passend onderwijs) door jou en door de onderwijsleider van jouw opleiding ondertekend. Ben jij jonger dan 16 jaar dan wordt deze overeenkomst ook getekend door jouw wettelijke vertegenwoordigers. Vraag bij jouw studieloopbaanbegeleider of de adviseur begeleiding en ondersteuning (B&O) om meer informatie.