Wat worden je werkzaamheden?
Als medewerker marketing & communicatie assisteer je de marketingmanager. Je helpt bij het opstellen en uitvoeren van operationele plannen zoals marketing- en verkoopplannen. Daarbij probeer je zoveel mogelijk in te spelen op de behoeften en wensen van (mogelijke) doelgroepen. Om deze behoeften/wensen in kaart te brengen en te weten waar zich de potentiële afnemers bevinden, voer je regelmatig marktverkenningen en marktonderzoeken uit en analyseer je de afzetmarkt voor de organisatie. Op basis van (zelf uitgevoerd) marktonderzoek kan de organisatie besluiten om bijvoorbeeld een reclamecampagne te starten. Je geeft ook tijdig aan je manager door wanneer de verkoop van bepaalde producten/diensten niet naar wens verloopt. De organisatie kan dan snel reageren door het product/de dienst uit de handel te nemen, een nieuw product/nieuwe dienst te ontwikkelen of door bijvoorbeeld een reclamebureau of marktonderzoeksbureau in te schakelen. Vaak onderhoudt de marketingmedewerker de contacten met deze bureaus en begeleidt hij de projecten die zijn uitbesteed.
Welke vaardigheden heb je nodig?
Als medewerker marketing & communicatie is het belangrijk dat je goed bent met taal. Je kunt je goed uitdrukken tijdens het spreken en schrijven. Ook vind je het leuk om een andere taal te leren, zoals Duits of Spaans. Je vindt het niet erg om te presenteren of om voor een groep te staan.
Je kunt te maken krijgen met allerlei soorten opdrachtgevers, zoals gemeentes, maar ook commerciële bedrijven. Omdat je vaak met deadlines werkt, is het handig dat je stressbestendig bent. Ook is het belangrijk dat je goed kunt samenwerken. Je maakt vaak afspraken met externe partijen, zoals tekstschrijvers en fotografen. Dan is het belangrijk dat je duidelijk vertelt wat je van hen nodig hebt en wanneer hun deadline is.
Ook heb je veel te maken met klanten. Dan is het belangrijk om nauwkeurig en zorgvuldig te werken. Omdat je vaak met meerdere projecten tegelijk bezig bent, moet je snel kunnen schakelen. Je bent creatief en kan iemand anders goed overtuigen, zodat jouw ideeën worden gekozen voor een nieuw promotieplan.
Kans op een baan
Het blijkt dat studenten die na de opleiding niet besluiten verder te studeren relatief snel een baan vinden. Vaak bij het bedrijf waar de (afstudeer)stage is gedaan. Het blijkt dat studenten die een opleiding Commercieel hebben gevolgd op niveau 4 doorgaans meer dan gemiddeld doorstromen naar het HBO. Denk hierbij aan: Commerciële Economie, Communicatie, Media Entertainment Management en Management Economie en Recht.
Sommige Hogescholen bieden geslaagden van de opleiding Marketing & Communicatie een versneld doorstroomtraject aan voor een van de verwante opleidingen op Hbo-niveau. Als je na je mbo-opleiding gaat werken, blijkt dat veel ondernemers hun medewerkers stimuleren tot het volgen van diverse interne en externe cursussen. Bijvoorbeeld: NIMA A/B of NGPR A&B. Vaak kun je doorgroeien naar een leidinggevende functie op een PR- of marketingafdeling van een bedrijf. Ook bestaat vaak de mogelijkheid om over te stappen naar een verkoopfunctie; al dan niet in de buitendienst.
Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze.
Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.