Beroep

Na de opleiding Medewerker marketing & communicatie kun je aan de slag bij een afdeling marketing en/of communicatie van een bedrijf. Of je gaat werken bij een afdeling pr & voorlichting van een bedrijf of non-profit organisatie, zoals een theater of poppodium. Je kunt ook werken bij een evenementenorganisatiebureau of een reclamebureau, een adviesbureau voor marketing & communicatie of een marktonderzoeksbureau. Bekijk de film van marketing & communicatie.

De opleiding Medewerker Evenementenorganisatie/International eventmanagement studies stoomt je klaar voor een carrière in de (internationale) evenementensector. Een medewerker evenementenorganisatie werkt voornamelijk bij bedrijven die zich bezighouden met de organisatie van evenementen, zoals concerten, festivals, tournees of congressen, maar je kunt ook voor jezelf aan de slag. Bekijk de film over de opleiding en het beroep.

 

Meer informatie

Medewerker marketing & communicatie

Wat worden je werkzaamheden?

Als medewerker marketing & communicatie assisteer je de marketingmanager. Je helpt bij het opstellen en uitvoeren van operationele plannen zoals marketing- en verkoopplannen. Daarbij probeer je zoveel mogelijk in te spelen op de behoeften en wensen van (mogelijke) doelgroepen. Om deze behoeften/wensen in kaart te brengen en te weten waar zich de potentiële afnemers bevinden, voer je regelmatig marktverkenningen en marktonderzoeken uit en analyseer je de afzetmarkt voor de organisatie. Op basis van (zelf uitgevoerd) marktonderzoek kan de organisatie besluiten om bijvoorbeeld een reclamecampagne te starten. Je geeft ook tijdig aan je manager door wanneer de verkoop van bepaalde producten/diensten niet naar wens verloopt. De organisatie kan dan snel reageren door het product/de dienst uit de handel te nemen, een nieuw product/nieuwe dienst te ontwikkelen of door bijvoorbeeld een reclamebureau of marktonderzoeksbureau in te schakelen. Vaak onderhoudt de marketingmedewerker de contacten met deze bureaus en begeleid hij de projecten die zijn uitbesteed.

Welke vaardigheden heb je nodig?

Als medewerker marketing & communicatie is het belangrijk dat je goed bent met taal. Je kunt je goed uitdrukken tijdens het spreken en schrijven. Ook vind je het leuk om een andere taal te leren, zoals Duits of Spaans. Je vindt het niet erg om te presenteren of om voor een groep te staan.

Je kunt te maken krijgen met allerlei soorten opdrachtgevers, zoals gemeentes, maar ook commerciële bedrijven. Omdat je vaak met deadlines werkt, is het handig dat je stressbestendig bent. Ook is het belangrijk dat je goed kunt samenwerken. Je maakt vaak afspraken met externe partijen, zoals tekstschrijvers en fotografen. Dan is het belangrijk dat je duidelijk vertelt wat je van hen nodig hebt en wanneer hun deadline is.

Ook heb je veel te maken met klanten. Dan is het belangrijk om nauwkeurig en zorgvuldig te werken. Omdat je vaak met meerdere projecten tegelijk bezig bent, moet je snel kunnen schakelen. Je bent creatief en kan iemand anders goed overtuigen, zodat jouw ideeën worden gekozen voor een nieuw promotieplan.

Kans op een baan

Het blijkt dat studenten die na de opleiding niet besluiten verder te studeren relatief snel een baan vinden. Vaak bij het bedrijf waar de (afstudeer)stage is gedaan. Het blijkt dat studenten die een opleiding Commercieel hebben gevolgd op niveau 4 doorgaans meer dan gemiddeld doorstromen naar het HBO. Denk hierbij aan: Commerciële Economie, Communicatie, Media Entertainment Management en Management Economie en Recht.

Sommige Hogescholen bieden geslaagden van de opleiding Marketing & Communicatie een versneld doorstroomtraject aan voor een van de verwante opleidingen op hbo-niveau. Als je na je mbo-opleiding gaat werken, blijkt dat veel ondernemers hun medewerkers stimuleren tot het volgen van diverse interne en externe cursussen. Bijvoorbeeld: NIMA A/B of NGPR A&B. Vaak kun je doorgroeien naar een leidinggevende functie op een PR- of marketingafdeling van een bedrijf. Ook bestaat vaak de mogelijkheid om over te stappen naar een verkoopfunctie; al dan niet in de buitendienst.

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.

DP_YAML_QUOTE[Medewerker evenementenorganisatie/International eventmanagement studies ]

Wat worden je werkzaamheden?

De medewerker evenementenorganisatie organiseert evenementen zoals filmfestivals, concerten, tournees en concoursen. Samen met collega’s stel je een programma op. Je bespreekt welke artiesten optreden. Voor deze artiesten regel je onderdak, vervoer en catering. Je regelt het vervoer en plaatsing van b.v. podia, licht en geluid. Ook ben je medeverantwoordelijk voor de beveiliging van het evenement en je regelt daar (tijdelijke) mensen voor. Bovendien ben je bezig met de promotie van het evenement bij het publiek en informeer je de pers.

In de voorbereiding van een evenement help je mee het evenementen draaiboek op te stellen.

Welke vaardigheden heb je nodig?

Van de medewerker evenementenorganisatie wordt verwacht dat deze aanvoelt wanneer hij/zij dient samen te werken of juist zelfstandig moet werken. Creativiteit en doorzettingsvermogen zijn erg belangrijk. Ook moet je de klanten/opdrachtgevers goed kunnen aanvoelen en met hen mee kunnen denken. De medewerker evenementenorganisatie stelt de behoeften van klanten/opdrachtgevers centraal in het denken en handelen.

In de branche International Eventmanagement studies wordt veel gewerkt met deadlines. Stressbestendigheid is daarom erg belangrijk. Een negen-tot-vijf-mentaliteit past niet in de dynamische omgeving waarin je veelal werkzaam zult zijn. Een voortdurende reflectie is erg belangrijk. Men zal verwachten dat je steeds weer met nieuwe ideeën komt om zaken te verbeteren.

Kans op een baan

Het blijkt dat studenten die na de opleiding besluiten niet verder te studeren relatief snel een baan vinden. Vaak bij het bedrijf waar de (afstudeer) stage is gedaan. Vaak kun je doorgroeien naar een leidinggevende functie van een evenementenbedrijf. Het blijkt dat deelnemers die een opleiding Commercieel hebben gevolgd op niveau 4 doorgaans meer dan gemiddeld doorstromen naar het HBO. Denk hierbij aan: Vrijetijdsmanagement, Hogere Hotelschool of Engelstalige opleidingen International Business & Languages.

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.