Je hebt:
- Beroepsgerichte examenonderdelen
- Generieke examenonderdelen (Nederlands, Engels, Rekenen)
- Examenonderdelen voor Loopbaan en voor Burgerschap
- Examenonderdelen voor de Keuzedelen
1. Beroepsgerichte examens: voor elk beroep eigen examinering
De beroepsgerichte examinering volgt de kerntaken, de werkprocessen en de competenties uit het kwalificatiedossier van jouw opleiding. In je examenplan vind je de details en je opleiding zorgt voor alle informatie die je bij jouw examens nodig hebt.
- Beroepsgerichte examenopdrachten in de praktijk
Je laat op de werkvloer in je gedrag zien dat je kunt toepassen wat je geleerd hebt. Je laat ook schriftelijk en mondeling zien dat je kunt verantwoorden wat je doet.
- Criterium Gericht Interview (CGI)
Sommige examens worden afgenomen in de vorm van een Criterium Gericht Interview (CGI). In een gesprek laat je dan zien en horen dat jouw beroepskwaliteit en deskundigheid voldoen aan de eisen van het examen (eis = criterium).
2. Examens Taal en rekenen (Generieke eisen)
De eisen voor taal en rekenen gelden voor alle mbo-opleidingen in Nederland. De examens zijn op het niveau dat bij je opleiding hoort. In je examenplan lees je hoe zwaar elk onderdeel meetelt (de weging).
✓ Niveau 3 Examens Taal en rekenen
De eisen voor taal en rekenen gelden voor alle mbo-opleidingen in Nederland. De examens zijn op het niveau dat bij je opleiding hoort. In je examenplan lees je hoe zwaar elk onderdeel meetelt (de weging).
NEDERLANDS NIVEAU 3
Je doet de volgende examens voor het diploma:
- Instellingsexamens niveau 2F (Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven)
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
- Centraal Examen niveau 2F (Lezen en Luisteren)
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
Het eindcijfer Nederlands 2F moet minimaal een 5 zijn, als je voor rekenen dan minimaal een 6 haalt (of andersom).
Je doet de volgende examens om te voldoen aan de Taaleis wet IKK:
Voor Pedagogisch medewerkers die willen werken in de kinderopvang geldt volgens de wet IKK een Taaleis. Dat betekent dat je voor Nederlands taalniveau 3F moet hebben voor luisteren, spreken en gesprekken voeren.
- Instellingsexamens niveau 3F (Spreken, Gesprekken voeren)
- Centraal Examen niveau 3F (Luisteren)
Om te voldoen aan de beroepsgerichte taaleis IKK heb je per vaardigheid minimaal een 5 nodig, maar gemiddeld moet Spreken, Gesprekken voeren en Luisteren een 5,5 of hoger zijn.
Het Keuzedeel VVE heb je nodig om in een voorschool/VE te werken. Voor een voldoende moeten de opdrachten voor VVE voldoende zijn. Ook moet Nederlands Lezen 3F minimaal een 5 zijn. Voor Luisteren 3F, Spreken 3F en Gesprekken voeren 3F moet je ook minimaal een 5 halen. Gemiddeld moeten deze 4 vaardigheden een 5,5 of hoger zijn.
ENGELS NIVEAU 3
- Instellingsexamens Engels niveau A2 (Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven)
De resultaten tellen niet mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
- Centraal Examen Engels niveau B1 (Lezen en Luisteren)
De resultaten tellen niet mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
De examens Engels kun je eventueel ook nog op een hoger niveau doen. Dit kun je bespreken met je docent. Aanvragen doe je bij de examencommissie.
Het resultaat telt niet mee voor het behalen van je diploma.
REKENEN NIVEAU 3
-
Instellingsexamen niveau 2F.
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zak regeling)
Het eindcijfer rekenen 2F moet minimaal een 5 zijn, als je voor Nederlands 2F minimaal een 6 haalt (of andersom).
Vanaf het cohort 2022-2023 telt het resultaat mee voor het behalen van je diploma.
✓ Niveau 4 Examens Taal en rekenen
De eisen voor taal en rekenen gelden voor alle mbo-opleidingen in Nederland. De examens zijn op het niveau dat bij je opleiding hoort. In je examenplan lees je hoe zwaar elk onderdeel meetelt (de weging).
NEDERLANDS NIVEAU 4
- Instellingsexamens niveau 3F (Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven)
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
- Centraal Examen niveau 3F (Lezen en Luisteren)
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
Voor het behalen van je diploma moet je voor Nederlands, Engels en rekenen minimaal een 5 en twee keer een 6 hebben. De volgorde maakt niet uit.
Taaleis wet IKK en het VVE-besluit:
Met ingang van cohort 2021 geldt voor Pedagogisch medewerkers die willen werken in de kinderopvang volgens de wet IKK een Taaleis. Dat betekent dat je voor Nederlands taalniveau 3F moet hebben voor luisteren, spreken en gesprekken voeren.
- Instellingsexamens niveau 3F (Spreken, Gesprekken voeren)
- Centraal Examen niveau 3F (Luisteren)
Let op. Het Centraal examen luisteren is nu nog gecombineerd met het examen lezen. Er is één eindcijfer. Zodra het examen luisteren apart beschikbaar is hoef je alleen luisteren te doen.
Voor elk onderdeel moet je 5 of hoger hebben en gemiddeld voor Luisteren, Spreken en Gesprekken voeren een 5,5.
ENGELS NIVEAU 4
- Instellingsexamens Engels niveau A2 (Spreken, Gesprekken voeren, Schrijven)
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
- Centraal Examen Engels niveau B1 (Lezen en Luisteren)
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zakregeling)
De examens Engels kun je eventueel ook nog op een hoger niveau doen. Dit kun je bespreken met je docent. Aanvragen doe je bij de examencommissie.
Voor het behalen van je diploma moet je voor Nederlands, Engels en rekenen minimaal een 5 en twee keer een 6 hebben. De volgorde maakt niet uit.
REKENEN NIVEAU 4
- Instellingsexamen niveau 3F.
De resultaten tellen mee voor het diploma. (slaag-zak regeling)
Voor het behalen van je diploma moet je voor Nederlands, Engels en rekenen minimaal een 5 en twee keer een 6 hebben. De volgorde maakt niet uit.
Vanaf het cohort 2022-2023 telt het resultaat mee voor het behalen van je diploma.
3. Loopbaan, Burgerschap
Zowel voor Loopbaan als voor Burgerschap staat in de diploma-eisen een ‘Inspanningsverplichting’.
Om je diploma te krijgen, moet je laten zien dat je je hiervoor ‘ingespannen’ hebt. Wat die inspanning inhoudt, wordt uitgelegd door je docent.
4. Examenonderdelen bij de Keuzedelen van je opleiding
Landelijk zijn er regels voor de examinering van Keuzedelen. Die regels zijn kortgeleden aangepast. Wat voor jou geldt hangt af van het jaar waarin je gestart bent met de opleiding (je cohort). Even op een rijtje:
- Ben je student in een cohort tot en met 2019 – 2020?
- Keuzedelen worden afgesloten met een examen. Je resultaten staan op de resultatenlijst bij je diploma. Heb je het keuzedeel behaald? Dan staat het ook op je diploma.
- Keuzedelen tellen niet mee voor de slaag-zakbeslissing
- Ben je student in een cohort vanaf 2020-2021 of later?
- Keuzedelen worden afgesloten met een examen
- Keuzedelen tellen wel mee voor de slaag-zakbeslissing
- Er geldt een compensatieregeling:
- Een keuzedeelresultaat mag nooit lager dan een 4 zijn (of een score die daaraan gelijk is).
- Het gemiddelde van de examenresultaten van de keuzedelen binnen de keuzedeelverplichting moet tenminste een 6 of tenminste “voldoende” zijn. Alle keuzedelen wegen even zwaar mee bij de bepaling van het gemiddelde. Of het een groot of klein keuzedeel is, maakt niet uit.
- Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat tenminste een 6 of tenminste “voldoende” zijn.
Zie voor details je examenplan.
Wat is in onze opleidingen het verschil tussen toetsing en examinering?
Tijdens de opleiding doe je verschillende toetsen en tentamens. Je wordt getoetst om je te laten zien wat je voortgang is en om je goed te kunnen begeleiden bij je ontwikkeling. Dat is belangrijk voor je leerproces. Dit noemen we formatieve toetsing.
Als je helemaal klaar bent met een onderdeel kun je dit afsluiten met een examen. Bij een examen laat je aan jezelf en aan de buitenwereld zien of je een onderdeel kunt afsluiten op het vereiste niveau. Examinering is summatief.
De betekenis van de schuingedrukte woorden vind je in het woordenboek examinering en diplomering.