Begeleiding en zorg

Belangrijke aanspreekpunten in de opleiding

  • Studieloopbaanbegeleider: De basisbegeleiding van studenten wordt uitgevoerd door de studieloopbaanbegeleider. Bij vragen of opmerkingen over je studievoortgang in het algemeen (cijfers/beoordelingen, beroepshouding, aanwezigheid) kun je terecht bij de studieloopbaanbegeleider. De studieloopbaanbegeleider helpt verder bij het aanvragen van dyslexiepassen, vrijstellingen en kan je ook verwijzen naar specialisten die begeleiding bieden aan studenten die dit nodig hebben, zoals de schoolmaatschappelijk werker. 
  • Zorgcoördinator: Wanneer blijkt dat de standaardbegeleiding niet voldoende is, zal de studieloopbaanbegeleider met de zorgcoördinator van team Haarverzorging kijken naar mogelijkheden voor begeleiding. De zorgcoördinator is er speciaal voor studenten die bij het leren beperkt worden door een handicap, (chronische) ziekte of andere problemen en daardoor extra ondersteuning nodig hebben. Ook met vragen over de uitvoering van passend onderwijs kun je terecht bij de zorgcoördinator.
  • BPV-docent: Met vragen over je BPV kun je terecht bij je eigen BPV-docent of een andere BPV-docent die spreekuur heeft.
  • Vakdocenten: Voor vragen of opmerkingen over afzonderlijke vakken kun je terecht bij je vakdocenten.
  • Administratie: Voor administratieve zaken, contracten, formulieren, het doorgeven van persoons- en adresgegevens kun je terecht bij de administratiemedewerkers.
  • Examenbureau: Voor alles wat te maken heeft met examinering kun je terecht bij de medewerkers van het examenbureau.
  • Studentenhelpdesk: Voor vragen en opmerkingen over toegang tot de digitale omgeving van het Albeda kun je terecht bij de medewerkers van de studentenhelpdesk, T 010 2584375.
  • Onderwijsleider: Voor vragen die niet beantwoord kunnen worden door andere medewerkers, complimenten en klachten over de opleiding kun je terecht bij de onderwijsleider.

Meer informatie

Passend onderwijs voor studenten met een beperking

Wanneer bij de intake al duidelijk is dat er voor een student extra ondersteuning bij het leren nodig is, kijkt de medewerker passend onderwijs samen met de zorgcoördinator naar het soort aanpassingen. Voor verschillende beperkingen zijn verschillende aanpassingen in onderwijs, toetsing en examinering nodig. Het kan gaan om extra begeleiding, tijd of expertise, maar ook om aanpassingen in de schoolomgeving of van het lesmateriaal.

Het moet voor de school wel redelijkerwijs mogelijk zijn om de aanpassingen te doen. Afspraken over inspanningen van alle partijen (school, studenten, eventueel ouders of voogden) worden vastgelegd in de bijlage passend onderwijs bij de onderwijsovereenkomst. De examencommissie beoordeelt uiteindelijk onafhankelijk of en hoe de examinering kan worden aangepast. Voorbeelden van beperkingen die in principe in aanmerking komen voor passend onderwijs zijn:

  • Dyslexie
  • Dyscalculie
  • Ernstige rekenproblemen
  • Auditieve beperking*
  • Beperking in het autistisch spectrum (ASS): Klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS
  • ADD en ADHD

*Bij alle beperkingen is een deskundigheidsverklaring nodig; bij een auditieve beperking volstaat een doorstroomformulier van de vorige opleiding.

Aanvragen van de Albeda dyslexiepas

Studenten met een officiële dyslexieverklaring, hebben een Albeda dyslexiepas nodig om gebruik te kunnen maken van voorzieningen voor dyslexie. Deze pas kan worden aangevraagd bij het ondersteuningsteam. De studieloopbaanbegeleider kan helpen bij de aanvraag. Je bent als student echter zelf verantwoordelijk voor het op tijd en goed aanleveren van alle gegevens en je pasfoto. Binnen drie maanden na de start van de opleiding moet je de pas aan je studieloopbaanbegeleider laten zien en hem bij het examenbureau laten kopiëren of scannen. Op je pas staat welke dyslexieaanpassingen voor toetsen en examens gelden. Zonder pas kunnen er geen aanpassingen worden gedaan.

Als er in de opleiding sterke aanwijzingen voor dyslexie blijken te zijn (bij studenten bij wie dat nog niet eerder is geconstateerd), dan kan in overleg met de orthopedagogen van het ondersteuningsteam besloten worden tot een (gratis) dyslexieonderzoek. De examencommissie beslist uiteindelijk over aanpassingen die nog kunnen worden gedaan in de examinering vanaf dat moment.   

Ondersteuningsteam: hulp bij passend onderwijs en opleidingskeuze

Bij het ondersteuningsteam kun je terecht voor testen waarmee kan worden vastgesteld dat je last hebt van een bepaalde beperking, bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, AD(H)D of een beperking in het autistisch spectrum. Je kunt er verder terecht voor hulp of advies bij het kiezen van een opleiding en een beroep, en voor het meten van je capaciteiten en van eventuele faalangst. Aanmeldingen bij het ondersteuningsteam verlopen meestal via je studieloopbaanbegeleider, schoolmaatschappelijk werker of een medewerker van Time4You.

Time4You

Bij Time4You werken medewerkers die zijn gespecialiseerd in het werken met jongeren in onderwijssituaties. Zij helpen studenten die bijvoorbeeld lessen verstoren, vaak te laat komen of veel afwezig zijn, om hun gedrag te veranderen. Soms worden persoonlijke trainingen gegeven, soms groepstrainingen. Er worden verschillende vaardigheden aangeleerd en geoefend, zoals plannen en structuur aanbrengen en sociale vaardigheden.

Schoolmaatschappelijk werk

Studenten van de opleiding Haarstylist heer/Barbier kunnen een afspraak maken met de schoolmaatschappelijk werker van hun leslocatie wanneer zij hulp of advies nodig hebben bij persoonlijke problemen. Dit kunnen problemen zijn met wonen, geld, administratie, studiefinanciering, huiselijk geweld, eerkwesties of verslaving. De schoolmaatschappelijk werker zal meestal in een kennismakingsgesprek nagaan welke problemen er precies zijn. In vervolggesprekken wordt er met de student een aanpak van de problemen besproken en afgesproken, en wordt gekeken wie er verder ondersteuning kan geven. De gesprekken zijn vertrouwelijk: de precieze inhoud blijft dus tussen jou en de schoolmaatschappelijk werker.

Vertrouwenspersoon voor studenten

Je kunt een gesprek aanvragen met een van de vertrouwenspersonen van Albeda als je last hebt van gedrag van medestudenten of onderwijsmedewerkers dat voor jou te ver gaat, en eigenlijk helemaal niet wil, maar waarvan het niet lukt om het te stoppen. In de opsomming hieronder zie je vormen van ongewenst gedrag waarover je als student met een vertrouwenspersoon zou kunnen spreken.

  • Agressie en geweld: bijvoorbeeld chantage met het online publiceren van foto's, uitschelden door studenten of onderwijsmedewerkers, geslagen worden
  • Discriminatie: bijvoorbeeld (digitaal) uitgescholden of gepest worden waarbij je huidskleur of je seksuele voorkeur een rol speelt (bijvoorbeeld genoemd wordt).
  • Seksuele intimidatie: bijvoorbeeld lichamelijke aanraking of seksueel getinte berichtjes van studenten of onderwijsmedewerkers die je niet wil, maar niet kunt of durft te stoppen.
  • Pesten: bijvoorbeeld uitgesloten worden (niet mee mogen doen) en aanhoudend vervelende opmerkingen krijgen.

Net als bij schoolmaatschappelijk werkers zijn gesprekken met vertrouwenspersonen vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon zal naar je ervaringen luisteren, en alleen in overleg met jou stappen naar oplossingen bedenken en helpen uitvoeren. Alleen als de vertrouwenspersoon vermoedt dat er een strafbaar feit is gepleegd, is deze verplicht om daarvan een melding te maken. De vertrouwenspersonen zijn direct te bereiken via 010-4482760 of [email protected].