Rechten en plichten

Algemene huisregels
Studenten en docenten gaan respectvol met elkaar om. Eten en drinken in de sportzalen, studio’s en in de theorielokalen is verboden, met uitzondering van water. Het betreden van de sportzalen en studio’s met straatschoenen is niet toegestaan. In alle gevallen waarin de huisregels niet in voorzien, beslist de onderwijsleider.

Gedragsregels medewerkers Albeda Danscollege
Binnen Albeda Danscollege (ADC) werken we volgens een gedragscode. Deze wordt door iedereen binnen het ADC onderschreven en uitgedragen. Dit doen we onder meer door de gedragscode met alle studenten te bespreken. We zijn samen verantwoordelijk voor het creëren van een veilige leer- en werkomgeving. Tijdens onze slb-lessen besteden we met name in het eerste jaar aandacht aan onze gedragscode. Aan de hand van casussen en voorbeelden bespreken we hoe we met elkaar omgaan in ons onderwijs. Daarnaast willen we onze studenten bewust maken van de kwetsbare positie die zij hebben als danser/zzp-er in het werkveld. We trekken hierin samen op met ons impresariaat DDA en de bpv-coördinator.

Piercings en tatoeages
Piercings en tatoeages zijn toegestaan onder de volgende voorwaarden: Piercings dienen op verzoek van de docent of onderwijsleider te worden verwijderd (zoals bodypiercings op plaatsen die tijdens lessen kunnen leiden tot blessures bij de drager of een mede-student). Bedenk bij het zetten van een tatoeage dat deze de mogelijkheden en kansen in het werkveld kunnen verkleinen.

Laatkomers
Een docent bepaalt of een laatkomer nog mag deelnemen aan de les. Laatkomers die niet worden toegelaten tot de les worden voor de betreffende les absent aangetekend. Absent betekent dat je ongeoorloofd afwezig bent.

Blessures
Wanneer je een blessure hebt dan ben je verplicht om de lessen als toeschouwer bij te wonen, behalve in die gevallen, waarin de blessure het je onmogelijk maakt om naar school te komen. De school heeft een blessurebeleid. Heb je een langdurige blessure dan meldt de slb’er je aan bij Robin van Rijgersma voor het medisch spreekuur. In overleg met hem wordt een plan van aanpak gemaakt. Deze adviezen ben je verplicht om op te volgen.

Huishoudelijke zaken
Iedere student is verplicht om de gebruikte ruimtes schoon en netjes achter te laten. Het kan voorkomen dat een docent/medewerker een student de opdracht geeft tot lichte schoonmaakwerkzaamheden. Tijdens optredens dragen de studenten de verantwoording over de geleende kleding en andere materialen.

Uitstraling
Uitstraling in dit beroep is erg belangrijk. Een goede persoonlijke verzorging en presentatie horen bij het beroep van dansinstructeur. Je zorgt voor een goede hygiëne, ook tijdens de lessen.

Mobiele telefoons
Het is niet toegestaan om in de lessen je mobiele telefoon te gebruiken tenzij de docent anders beslist.

Nakomen van afspraken
Tijdens de groepsopdrachten is het naleven van afspraken een belangrijk onderdeel van professionaliteit. Het niet nakomen van afspraken heeft consequenties. De opgelegde maatregel zal door de onderwijsleider worden bepaald. We verwachten dat er zorgvuldig wordt omgaan met de aan de student toevertrouwde spullen en de spullen van een ander.

Ontvreemding/diefstal goederen
De directie van het Albeda is niet aansprakelijk voor diefstal, vermissing en vernieling van goederen van studenten en bezoekers. Als student moet je zoveel mogelijk waardevolle spullen thuis laten. De kluisjes die ter beschikking worden gesteld kan je gebruiken voor het opbergen van waardevolle spullen. In het geval een student of een bezoeker (op heterdaad) wordt betrapt op het wegnemen van goederen van anderen zal er altijd aangifte worden gedaan en wordt de betrokken persoon zo mogelijk overgedragen aan de politie. Bij bewezen diefstal wordt de student per direct verwijderd van de dansopleiding.

Meer informatie

Digitale gedragscode studenten

Iedereen binnen Albeda maakt gebruik van Albeda ICT-voorzieningen, chats en social media. Het is daarom goed om te weten wat de regels binnen Albeda zijn. Als iedereen zich daaraan houdt zorgen wij samen voor een veilige digitale schoolomgeving voor zowel jou als student als ook voor de Albeda medewerkers.

De Digitale gedragscode bevat de volgende afspraken en regels: 

1. Wij respecteren elkaars privacy. Van medestudenten, docenten en andere Albeda-medewerkers. Daarom gebruiken we onze devices, social media en chats niet als het de privacy van een ander op welke manier dan ook aantast.

2. Wij behandelen elkaar met fatsoen en respect. We doen niet aan pesten, kwetsen, sexting, stalken, bedreigen of beledigen via internet, e-mail, in chats en/of social media.

3. Docent of medewerker van Albeda nodig? Alleen als het voor je opleiding nodig is en alleen tijdens schooluren.

4. Gegevens van Albeda zijn vertrouwelijk. Samen zorgen we er voor dat het ook zo blijft.

5. E-mail, internet, Albeda ICT-voorzieningen, social media en chats gebruiken we nooit

  • Voor het online bezoeken of opzoeken van porno of seksueel getinte, racistische, discriminerende, haat zaaiende of gewelddadige informatie.
  • Om de reputatie van je medestudenten, medewerkers van Albeda en/of Albeda te beschadigen.
  • Om bewust virussen of andere schadelijke programma’s te verspreiden.
  • Om (proberen) te hacken.

6. We verspreiden geen informatie, berichten, foto’s/films of geluidsopnamen zonder nadrukkelijke toestemming om dat te mogen doen.

7. Als we iets versturen of posten, dan doen we dat met onze eigen naam.

8. Toets- en/of examenopgaven zijn vertrouwelijk. We maken er dus geen beeld- of geluidsopnamen van.

9. Downloaden of verspreiden van films, muziek, software en ander auteursrechtelijk materiaal via een illegale bron is niet toegestaan.

10. Albeda kan de toegang tot bepaalde sites beperken als we dat nodig vinden.

11. Je hebt rechten op de Albeda ICT-voorzieningen. Ga er verstandig mee om, anders kunnen ze worden ingetrokken.

Je vindt de volledige tekst van de digitale gedragscode op www.albeda.nl/statuten.

Inschrijvingsbeslissing

Nadat jij je hebt aangemeld bij de opleiding, krijg je een inschrijvingsbeslissing. Dit is het schriftelijke besluit van Albeda dat je bent ingeschreven. In deze inschrijvingsbeslissing staan een aantal links naar belangrijke documenten. 

Praktijkovereenkomst

Een deel van je opleiding ga je stage lopen. In het mbo heet dit Beroeps Praktijk Vorming (bpv). In de praktijkovereenkomst staan alle afspraken die je maakt met Albeda en het bpv-bedrijf over jouw bpv. Dit document wordt door alle partijen ondertekend. De ondertekening vindt digitaal plaats.

Studentenstatuut

Het studentenstatuut beschrijft de rechten en plichten van Albeda en van alle studenten die een opleiding volgen bij  Albeda. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels over verzuim, schorsing, verwijdering en beschrijving van procedures voor de behandeling van klachten en geschillen. 

De rechten en plichten die specifiek gelden voor jouw opleiding staan in de studiehandleiding en in de examenregeling van jouw opleiding. 

Lees meer

Ouder- en studentenbetrokkenheid

Studentenbetrokkenheid
Het Albeda vindt het belangrijk om studenten actief te betrekken bij het verbeteren van het onderwijs. Naast een centrale Albedabrede studentenraad is er daarom bij alle opleidingen een studentenplatform. Binnen dit platform kan je meedenken en meepraten over jouw opleiding. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de slb’er.  Als je interesse hebt voor de Albedabrede studentenraad dan kun je dit aangeven bij de begeleider van de centrale studentenraad door een mail te sturen aan [email protected]

Centrale studentenraad
Albeda heeft een Centrale Studentenraad. Dit is een raad samengesteld uit studenten van verschillende colleges. De studentenraad vertegenwoordigt de belangen van de studenten van Albeda en gaat hierover in gesprek met bijvoorbeeld het College van Bestuur. Voor de studentenraad kun je je verkiesbaar stellen. Als je interesse hebt, kun je dit hier aangeven.

Ouderbetrokkenheid 
Voorafgaand aan de opleiding worden ouder(s) / verzorger(s) uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst worden de aanwezigen geïnformeerd over de structuur van de opleiding en maken zij kennis met de studieloopbaanbegeleiding. In het vervolg van de opleiding ligt, zo nodig, het initiatief tot het leggen van contact met vertegenwoordigers van de opleiding bij ouder(s)/verzorger(s). Uiteraard is de student in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het onderhouden van de contacten met de docenten. Via het Sharepoint account van hun zoon/dochter kunnen ouders zich informeren over allerlei zaken met betrekking tot de opleiding en de studievoortgang van hun zoon of dochter.

Supportplatform
Albeda vindt het belangrijk hoe studentsupporters (mensen die sterk betrokken zijn bij het persoonlijk leven van de student) kijken naar ons onderwijs en onze organisatie. Dit helpt ons om het onderwijs en onze organisatie zo goed mogelijk te maken. Daarom willen wij graag met de studentsupporters in gesprek gaan. Studentensupporters kunnen op Albedaniveau meepraten in het Albeda Supportplatform. Kijk voor mee informatie op  www.albeda.nl/supportplatform.