Rechten en plichten

Als student bij Albeda heb je diverse rechten en plichten. Deze rechten en plichten staan in verschillende documenten. Hierin staan (gedrags)regels waar wij ons allemaal aan moeten houden. Ook vind je hier bijvoorbeeld informatie over hoe jij en/of je ouders/vertegenwoordigers kunnen meepraten over ons onderwijs.

 

Meer informatie

Inschrijvingsbeslissing en praktijkovereenkomst

Nadat jij je hebt aangemeld bij de opleiding, krijg je een inschrijvingsbeslissing. Dit is het schriftelijke besluit van Albeda dat je bent ingeschreven. In deze inschrijvingsbeslissing staan een aantal links naar belangrijke documenten. 

Een deel van je opleiding ga je stage lopen. In het mbo heet dit Beroeps Praktijk Vorming (BPV). In de praktijkovereenkomst staan alle afspraken die je maakt met Albeda en het BPV-bedrijf over jouw BPV. Dit document wordt door alle partijen ondertekend. De ondertekening vindt digitaal plaats.

De bijbehorende algemene voorwaarden vind je hier.

Studentenstatuut

Het studentenstatuut beschrijft de rechten en plichten van Albeda en van alle studenten die een opleiding volgen bij  Albeda. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels over verzuim, schorsing, verwijdering en beschrijving van procedures voor de behandeling van klachten en geschillen. 

De rechten en plichten die specifiek gelden voor jouw opleiding staan in de studiehandleiding en in de examenregeling van jouw opleiding. 

Klik hier voor het studentenstatuut.

Medezeggenschap studenten

De opleiding is in beweging. Wij willen graag goed onderwijs geven en aansluiten bij de wensen en verwachtingen van het bedrijfsleven. Ook willen we dat het onderwijs aansluit bij jou als student. Daarom kent elke opleiding een studentenplatform. In het studentenplatform praten docenten, onderwijsleider en studenten met elkaar over het onderwijs. Dat gebeurt op basis van gelijkheid, eerlijkheid en vertrouwen. Als student krijg je de kans je vragen te stellen. Je ontvangt informatie die je normaal gesproken niet krijgt. Ook kun jij je mening en ideeën kwijt over de opleiding. Het is de bedoeling dat er vanuit iedere klas twee studenten meedoen aan het studentenplatform. Als je hier aan wilt deelnemen, dan kan je dat aangeven bij jouw SLB’er.

Daarnaast heeft Albeda ook een centrale studentenraad. In deze studentenraad zitten studenten van diverse opleidingen die de belangen van alle studenten vertegenwoordigd. Dit doen zij door samen, met verschillende partijen binnen Albeda, in gesprek te gaan.  Als je interesse hebt, kun je dit aangeven bij de begeleider van de centrale studentenraad door een mail te sturen aan [email protected].

Medezeggenschap ouders

Jaarlijks organiseren we aan het begin van het schooljaar een ouderavond. Deze avond is onder meer bedoeld om je ouders kennis te laten maken met de studieloopbaanbegeleider. Tijdens de ouderavond wordt er voorlichting gegeven over de opleiding en is er mogelijkheid tot het stellen van vragen. Buiten de ouderavond om wordt contact met ouders zeer op prijs gesteld, telefonisch of via de e-mail. Jij of je ouders kunnen altijd een persoonlijk gesprek aanvragen. De studieloopbaanbegeleider neemt contact op met de ouders (18-) wanneer er op school (ernstige) problemen zijn die jouw studievoortgang in gevaar brengen.

Supportplatform Albeda
Albeda vindt het belangrijk hoe studentsupporters (mensen die sterk betrokken zijn bij het persoonlijk leven van de student) kijken naar ons onderwijs en onze organisatie. Dit helpt ons om het onderwijs en onze organisatie zo goed mogelijk te maken. Daarom willen wij graag met de studentsupporters in gesprek gaan. Studentensupporters kunnen op Albedaniveau meepraten in het Albeda Supportplatform. Kijk voor mee informatie op  www.albeda.nl/supportplatform.

Sociale veiligheid

Albeda vindt het belangrijk dat studenten leren in een veilige leeromgeving.

In elke organisatie kunnen incidenten voorkomen. Wij vinden het belangrijk dat studenten die zich niet veilig voelen om welke reden dan ook, dit kunnen melden. Maar ook dat ze meedenken hierin.

Heb je vragen en/of opmerkingen over (sociale) veiligheid óf wil je melding maken van een onveilige situatie, stuur dan een e-mail naar [email protected].

Aanvullende regels voor de opleiding

Je kunt de basisregels nalezen in het studentenstatuut. Voor de opleiding gelden ook aanvullende regels.

Je volgt een beroepsopleiding waarin je wordt voorbereid op een beroep in de fashion. Om op een prettige manier met elkaar te kunnen samenwerken zijn er afspraken waarvan je een deel met je klas samen. In de eerste periode worden de regels en afspraken met de klas besproken en uitgelegd waarom ze belangrijk zijn. Een paar vaste afspraken gelden altijd:

  • Zorg ervoor dat anderen in je klas rustig en ongestoord kunnen werken.
  • Zorg dat je op tijd bent in de les. Als de docent de deur heeft gesloten ben je te laat en kun je de les niet meer in. Meld je dan af bij de verzuimmedewerker/receptie en zorg ervoor dat je het volgende uur op tijd bent.
  • Zorg ervoor dat je alle benodigdheden voor de les bij je hebt. In een aantal gevallen kun je anders niet deelnemen aan de les.
  • Mobiele telefoons mogen alleen voor opdrachten in de les gebruikt worden op aanwijzing van de docent. Voor de rest blijven ze in je tas, of worden ze ingeleverd bij de docent, of in een hiervoor speciale opbergmogelijkheid.
  • Leg geen tassen op tafels of in het raamkozijn. Tassen kun je op de grond zetten of eventueel op een vrije stoel. Eten en drinken doe je in de kantine. Een flesje water drinken in een lokaal kan wel.
  • Iedere student wordt sterk geadviseerd om een eigen kluisje te gebruiken.
  • Volg altijd de aanwijzingen van de docent of medewerker. Ben je het ergens niet mee eens bespreek dat dan na de les of een ander rustig moment. Ga niet in discussie en verstoor de les zo min mogelijk.

Digitale gedragscode

Iedereen binnen Albeda maakt gebruik van Albeda ICT-voorzieningen, chats en social media. Het is daarom goed om te weten wat de regels binnen Albeda zijn. Als iedereen zich daaraan houdt zorgen wij samen voor een veilige digitale schoolomgeving voor zowel jou als student als ook voor de Albeda medewerkers.

De Digitale gedragscode bevat de volgende afspraken en regels: 

  • Wij respecteren elkaars privacy. Van medestudenten, docenten en andere Albeda-medewerkers. Daarom gebruiken we onze devices, social media en chats niet als het de privacy van een ander op welke manier dan ook aantast.
  • Wij behandelen elkaar met fatsoen en respect. We doen niet aan pesten, kwetsen, sexting, stalken, bedreigen of beledigen via internet, e-mail, in chats en/of social media. 
  • Docent of medewerker van Albeda nodig? Alleen als het voor je opleiding nodig is en alleen tijdens schooluren.
  • Gegevens van Albeda zijn vertrouwelijk. Samen zorgen we er voor dat het ook zo blijft.
  • We verspreiden geen informatie, berichten, foto’s/films of geluidsopnamen zonder nadrukkelijke toestemming om dat te mogen doen.
  • Als we iets versturen of posten, dan doen we dat met onze eigen naam.
  • Toets- en/of examenopgaven zijn vertrouwelijk. We maken er dus geen beeld- of geluidsopnamen van. 
  • Downloaden of verspreiden van films, muziek, software en ander auteursrechtelijk materiaal via een illegale bron is niet toegestaan.
  • Albeda kan de toegang tot bepaalde sites beperken als we dat nodig vinden.
  • Je hebt rechten op de Albeda ICT-voorzieningen. Ga er verstandig mee om, anders kunnen ze worden ingetrokken. 
  • E-mail, internet, Albeda ICT-voorzieningen, social media en chats gebruiken we nooit:
    • Voor het online bezoeken of opzoeken van porno of seksueel getinte, racistische, discriminerende, haat zaaiende of gewelddadige informatie.
    • Om de reputatie van je medestudenten, medewerkers van Albeda en/of Albeda te beschadigen.
    • Om bewust virussen of andere schadelijke programma’s te verspreiden.
    • Om (proberen) te hacken.

Je vindt de volledige tekst van de digitale gedragscode op www.albeda.nl/statuten.

Algemene regels

Respect voor anderen is het uitgangspunt. Onze medewerkers helpen jou graag en we verwachten dat jij bereid bent een ander te helpen. Verder hechten we veel waarde aan een prettige en veilige leeromgeving, in en rondom de school. Daar werken we samen aan door de volgende gedragsregels te volgen:

  • Pauzes: Gedurende de pauzes of tussenuren ga je naar de kantine of naar buiten; je blijft niet in de gangen hangen.
  • Eten en drinken: De school moet een prettige omgeving zijn voor iedereen. Daarom laat je alle ruimten na gebruik netjes achter. Je eet en drinkt alleen in de kantine of in andere daarvoor aangewezen ruimten. Eten en drinken in lokalen, gangen, trappenhuizen en liften mag niet.
  • Roken: Je mag op geen enkele plek binnen of rondom de school roken.
  • Mobiele telefoon: Het gebruik van een mobiele telefoon/oordopjes is alleen toegestaan in de kantine, de trappenhuizen en de centrale hal. Gebruik van de telefoon in de klas, mag alleen met toestemming van de docent. Gebruik van een telefoon in de klas zonder toestemming, valt onder verstoring van de les.
  • Pesten: Studenten en medewerkers behandelen elkaar met respect, zelfs als ze het niet met elkaar eens zijn. Wanneer je elkaar pest, bedreigt of met elkaar vecht, kan dit leiden tot verwijdering van de opleiding.
  • Taalgebruik: Het gebruiken van racistische en/of seksistische taal kan leiden tot schorsing en eventueel verwijdering van school.
  • Alcohol en drugs: Het is verboden om alcohol, (soft)drugs en (steek)wapens mee naar school te nemen. We accepteren het ook niet als je op school onder invloed van drugs of alcohol bent.
  • Diefstal: Als je spullen pakt of meeneemt die niet van jou zijn, is dat diefstal. Betrappen we je op diefstal, dan schakelen we de politie in en verwijderen we je van school.

Praktijklesregels

Aan het begin van de les trek je makkelijk zittende kleding en schoenen met lage hak aan. Tijdens de les:

  • Draag je lang haar vastgebonden in een staart of knot.
  • Nuttig je geen eten, drinken en kauwgom.
  • Na afloop van de les krijgt een aantal studenten per groep de zorg voor het lokaal. Zij zijn die les verantwoordelijk voor het schoonmaken van vloeren, dicht doen van ramen, helpen opruimen van gebruikte materialen, netjes houden van magazijn en evt. stofzuigen praktijklokaal.
  • Bij de praktijkles werk je met materialen van school en soms ook van je zelf, wees er zuinig op. Iedereen ruimt aan het einde van de les zijn eigen werkplek op en maakt die schoon.
  • Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je praktijkbenodigdheden bij je hebt. Indien je geen of onvoldoende praktijkbenodigdheden bij je hebt, kan de toegang tot de les je worden ontzegd.
  • Iedereen dient zich te houden aan de in de ruimte gestelde regels.

Geen toegang tot de les

Je mag de les niet in als je:

  • Te laat komt, waardoor je de les hindert. 
  • Geen leermiddelen en/of praktijkbenodigdheden bij je hebt.
  • De instructies van de docent niet opvolgt.

Bij verwijdering uit de les tellen de gemiste lesuren als verzuimuren. Aan het einde van de les kom je terug naar de docent voor verdere afspraken.