De medewerker/manager in de fastservice branche verricht zijn werkzaamheden in fastservice bedrijven of bij cateringorganisaties. Er zijn veel verschillende fastservice bedrijven zoals, pasta & pizza concepten, hamburger concepten, buffetrestaurants, cafetaria’s, strandpaviljoens, ijssalons, koffiezaken, tearooms, broodjeszaken, lunchrooms, bezorgbedrijven en pannenkoekenrestaurants. Kenmerkend voor werkzaamheden in de fastservice branche is dat gasten die deze bedrijven bezoeken verwachten dat de service correct, snel en eenvoudig is, dat de verblijfsduur van de gast relatief kort is, dat aangeboden producten eenvoudig zijn en dat de medewerkers contact hebben met de gast en tegelijkertijd bestellingen geheel of gedeeltelijk klaarmaken, samenstellen of verzamelen.
De medewerker/manager in de fastservice branche is coöperatief, communicatief, collegiaal en werkt aan een optimale samenwerking. Hij richt alle activiteiten op de gast en zijn belangen. Hij denkt en werkt vanuit het perspectief van tevreden gasten, toont interesse en staat open voor hun wensen. Hij richt zich op het realiseren van de behoeften en verwachtingen van gasten binnen de kaders van de bedrijfsformule. De medewerker/manager in de fastservice branche is commercieel, servicegericht en heeft een professionele uitstraling. Hij is het aanspreekpunt voor de gast en realiseert zich bij alle werkzaamheden dat de gast het vertrekpunt is, maar ook dat hij gericht moet zijn op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Hij voert zijn werkzaamheden gefocust, planmatig en daarmee op een controleerbare manier uit. Hij heeft het vermogen om overzicht te houden over de werkzaamheden die tegelijkertijd plaatsvinden en toch heel verschillend zijn.
De medewerker/manager in de fastservice branche heeft een positieve beroepshouding en een goede werkhouding. Hij heeft doorzettingsvermogen, is flexibel, toont de bereidheid zich extra in te zetten bij pieken in het werkaanbod en is zich bewust van de risico's die kleven aan de uitvoering van dit beroep. Hij houdt bij de werkuitvoering rekening met de voorschriften op het gebied van veiligheid, Arbo, persoonlijke hygiëne, HACCP-richtlijnen en milieuzorg.
Voor de medewerker/manager in de fastservice branche is het resultaat aantrekkelijke eindproducten, een prettige sfeer en tevreden, terugkerende gasten. Gasten zijn naar wens geïnformeerd en indien nodig geholpen bij hun keuze. Bijverkoop is waar mogelijk gerealiseerd.
De 1e Medewerker fastservice creëert en bewaakt de sfeer vanuit het gastvrijheids-concept en het sociaal hygiënisch beleid en benadert op basis hiervan de gasten. De 1e Medewerker fastservice is ingesteld op het bereiken van doelstellingen. Daartoe gaat hij op een eerlijke manier om met anderen, toont interesse in de mening en behoefte van anderen, staat open voor de gevoelens van anderen, toont inzicht in het eigen functioneren en kan reflecteren op zichzelf. Hij komt met oplossingen en met voorstellen voor nieuwe werkwijzen.
Met het diploma 1e Medewerker fastservice niveau 3 kun je doorstromen naar een (horeca) niveau 4 opleiding. Als je na deze opleiding door wilt gaan naar een andere MBO opleiding, heb je het recht om toegelaten te worden tot deze MBO opleiding indien:
o Je je aanmeldt op uiterlijk 1 april (NB: aanmelding na 1 april kan ook, maar dan geldt het automatisch recht op toelating niet meer);
o Je met goed gevolg deelneemt aan eventueel verplichte intakeactiviteiten;
o Je voldoet aan de vooropleidingseisen en eventuele aanvullende eisen.
Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze.
[Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.