Sinds 1 februari volgen de 4 eerstejaarsklassen van de opleiding Fashion Design en Fashion Tailor een nieuw vak genaamd KunstLAB. Dit vak is ontworpen in het kader van persoonlijke ontwikkeling en gelijke kansen. Ook sluit het aan bij de visie van Albeda om een inspirerende en uitdagende leeromgeving te creëren waarbij studenten zowel binnen als buíten de school leren.
Studenten krijgen zo de kans om:
- creatief te worden uitgedaagd met verschillende kunstvormen
- hun zelfbeeld en zelfvertrouwen te versterken door te experimenteren met hun persoonlijke stijl
- op verschillende manieren te experimenteren met taal en zelfexpressie
- zich verder te ontwikkelen in probleemoplossend vermogen en kritisch denken
- te profiteren van extra kansen in het onderwijs wat nieuwe deuren opent
- zich (beter) te leren uiten (emotieregulatie)
In het streven naar gelijke kansen in het onderwijs, wordt nu meer erkenning gegeven aan het belang van culturele en artistieke educatie als onderdeel van de algehele leerervaring. Door vanuit de opleiding de samenwerking te zoeken met onder andere musea, wordt culturele educatie niet beperkt tot een selecte groep. Dankzij deze samenwerkingen kunnen studenten, ongeacht hun achtergrond, deelnemen aan culturele uitstapjes als onderdeel van hun curriculum. Voor elke student zou dit een waardevol vak zijn maar voor een beroep in de mode past dit extra goed. De mode-industrie vraagt om studenten die creatief zijn, vernieuwend kunnen denken en kunnen aansluiten bij de nieuwste trends en ontwikkelingen. Met KunstLAB worden de studenten uitgedaagd om te ontdekken en te experimenteren, wat ze voorbereidt op een steeds veranderende industrie.
Verschillende LABs
Elke week krijgen de studenten een andere workshop van zowel de eigen docent als externen. Zo startten de klassen met poëzie en spoken word, waarbij ze geïnteresseerd hebben zitten lezen in verschillende dichtbundels - van Toon Hermans tot Akwasi - waarna ze een poster maakten van het gedicht dat hen had geraakt. Lauryn zei: 'Ik vond dit gedicht supermooi, want ik ben ook zonder mijn vader opgegroeid en nu heeft mijn gevoel eindelijk woorden gekregen.' Ook leerden ze over Pablo Picasso en maakten ze in zijn kubistische stijl een zelfportret, kregen ze een LAB over Dutch Design en onderzochten ze het beroemde jassenrek ‘Merry go round’ uit Museum Boijmans Van Beuningen. Daarna ontwierpen ze een ‘pupke’ in de stijl van Lammers & Lammers, wat de docent ook zelf had meegenomen als voorbeeld.
De eerste inspiratietour ging naar Den Bosch, waarbij de studenten een workshop volgden in het Design Museum. Ashley zei hierover: 'Ik neig soms om 'fixed' te denken, en deze inspiratietour heeft echt mijn kijk op kunst verbreed!' Daarna gingen ze zelf de creatieve broedplaats rond de Verkadefabriek verkennen, waar ook veel street art te vinden is. Zoë gaf in de evaluatie terug: 'Ik heb een hele andere stad leren kennen en ben met street art uit mijn comfortzone gegaan, want dat zou ik zelf nooit gaan bekijken, maar dat vind ik heel tof; blijkbaar.'
Tijdens het werken aan de LAB-opdrachten staat er vaak klassieke muziek op, zoals harpmuziek van Lavinia Meijer of pianomuziek van Ludovico Einaudi. In eerste instantie waren ze niet heel enthousiast, maar het LAB waarbij de docent het niet aan zette, werd erom gevraagd omdat ze aangaven dat dit hen rustig maakt. Zo zie je maar weer!
Half april organiseert team Fashion een kunstthemaweek voor alle fashionstudenten, waarbij onder andere Kunsthoppen (Kunsthal), het Wereldmuseum en Instituut Melly op het programma staan."
Meer weten of samenwerken? Mail naar Maaike Scholtes via [email protected]