Om voor een diploma in aanmerking te komen, moet je niet alleen bewijzen dat je de kerntaken van je beroep beheerst. Je moet ook een voldoende behalen voor het functioneren in de beroepspraktijk. Dit noemen we een aanvullende diplomavoorwaarde. Het gaat daarbij niet om de kennis en vaardigheden van het beroep (hardskills) maar om meer algemene arbeidsvaardigheden zoals het nakomen van afspraken, respectvol omgaan met collega's, integer zijn, verantwoordelijk zijn voor je werk en je werkomgeving etc. We noemen deze vaardigheden ook wel softskills omdat ze iets zeggen over je (beroeps-)houding, over de persoonlijke manier waarop jij zaken aanpakt en/of omgaat met mensen.
De beoordeling hiervan gebeurt op meerdere momenten tijdens je stage. Dit wordt gedaan door één of meerdere praktijkopleiders. Per onderwijsperiode wordt er een beoordelingsformulier ingevuld. Afhankelijk van hoe lang een BPV-periode duurt, zijn er meerdere beoordelingsmomenten. Deze beoordelingen staan allereerst in het teken van je begeleiding. Ze helpen je een goede beroepshouding te ontwikkelen. Tijdens de laatste BPV-periode staat je beoordeling in het teken van zakken of slagen. Een voldoende is een voorwaarde voor het diploma.
Beoordeling BPV: Naast de eis dat je naar behoren moet functioneren in de beroepspraktijk, is het natuurlijk ook belangrijk dat je in voldoende mate aanwezig bent geweest. Om die reden wordt er een aanwezigheidsregistratie bijgehouden. De urenverantwoording en de beoordeling van je functioneren in de beroepspraktijk bepalen samen of je een voldoende krijgt als eindbeoordeling van de BPV.
BPV perioden:
-
Leerjaar 1 en 2: ontwikkelingsgericht, stage in een internationale leeromgeving of op een luchthaven, 800 uur of 5 maanden
-
Leerjaar 3: kwalificerend, stage op een luchthaven of in de cabine van een vliegtuig, 800 uur/ 5 of 6 maanden
Binnen de luchtvaart is het gebruikelijk dat in de vakantieperiodes stage wordt gelopen. Dit is de drukste periode en kunnen onze studenten het meeste leren. Dit betekent dat studenten in schoolvakanties stage lopen. Indien de vakantie vervalt krijgt de student op een ander moment de vakantieweek aangeboden.
Zoals je hierboven ziet is er een ontwikkelingsgerichte stage en eenkwalificerende stage. Zowel tijdens de ontwikkelingsgerichte stage als tijdens de kwalificerende stage krijg je gelegenheid om, begeleid door de praktijkbegeleider, de zaken die je op school hebt geoefend in het bedrijf verder te ontwikkelen. Het verschil tussen de ontwikkelingsgerichte stage en de kwalificerende stage is dat je na de ontwikkelingsgerichte stage weer naar school gaat om verder te gaan met de opleiding en dat je aan het einde van de kwalificerende stage in het bedrijf (een gedeelte van het) examen gaat doen.
In het eerste leerjaar ga je ervaring opdoen in een leerwerkplaats. Tijdens het leerwerkplaatsleren krijg je onderwijs on the job vanuit het bedrijf dat aansluit op het onderwijs dat je gedurende de onderwijsperiode op school hebt gehad. De gestelde leerdoelen op school neem je mee naar de leerwerkplaats. Voorafgaand aan deze leerwerkplaats krijg je van school het bijbehorende werkrooster.
De ontwikkelingsgerichte stage in een internationale leeromgeving is een stage die je zelf gaat zoeken. Je kiest een bedrijf in binnen- of buitenland dat bij je past. Indien je jonger bent dan18 jaar, dan is bij een stage in het buitenland toestemming vereist van jouw ouders/ verzorgers.
Na jouw ontwikkelingsgerichte stage ga je weer verder op school in de volgende fase. Het is daarom belangrijk dat je op tijd een stage vindt en op tijd je stage afgerond hebt. Indien je geen stage vindt of jouw stage niet op tijd afrondt, loop je studievertraging op. We kijken dan naar een passende oplossing.
Een kwalificerende stage kan plaats vinden op een luchthaven of in de cabine van een vliegtuig wordt de student geplaatst bij een bedrijf door de school. Om stage te kunnen lopen wordt er door docenten en stageorganisaties gekeken naar deze criteria:
-
De beroepshouding gedurende alle schooljaren
-
De leerresultaten gedurende alle schooljaren
-
Het gedrag gedurende alle schooljaren
-
De leeftijd
-
De sociale ontwikkeling van de student
-
Het bedrijfsprofiel
-
Het aantal beschikbare stageplaatsen binnen het bedrijf