Studiehandleiding VIG MZ Praktijkgestuurd Leren - Klachten over de dagelijkse gang van zaken op school

Ontevreden over schoolzaken

  1. Soms gebeurt er op school iets waarmee je het niet eens bent. Gaat dit over een situatie in de klas of over het onderwijs of over de organisatie van het onderwijs, dan bespreek je dit allereerst met de betreffende docent.
  2. Kom je er niet uit, dan ga je naar je studieloopbaanbegeleider/mentor. Deze kan jou dan helpen naar een oplossing te zoeken.
  3. Kom je er niet naar tevredenheid uit, dan ga je naar je onderwijsleider met een officiële klacht.

Klacht indienen 

  1. Je schrijft een brief of e-mail aan je onderwijsleider met daarin:
    - je naam, je adres en je klas;
    - de datum van indiening van de klacht;
  2. Een duidelijke beschrijving van wat er aan de hand is en wat je klacht precies is;
  3. Op basis van welk document (schoolgids, studentenstatuut, studiehandleiding, bpv-gids, onderwijsovereenkomst, of ander document van de opleiding) jij je klacht indient;
  4. Welke acties je al hebt ondernomen;
  5. Met welke personen je al hebt gesproken, zonder dat dit voor jou tot een oplossing heeft geleid.
  6. De onderwijsleider beantwoordt jouw brief/mail binnen tien werkdagen en komt met een voorstel voor een oplossing.
  7. Als je het niet eens bent met die oplossing, dan schrijf je een brief zoals hierboven is aangegeven aan de branchedirecteur onder vermelding van “Klacht”:
         [TOEVOEGEN NAAM EN ADRES]
  8. De branchedirecteur beantwoordt jouw brief binnen tien werkdagen en geeft aan wat haar besluit is.

Bezwaar

  1. Ben je het ook met haar besluit niet eens, dan kun je bezwaar maken bij het college van bestuur. Het college van bestuur behandelt jouw klacht/bezwaar in overleg met een intern adviseur. Je maakt bezwaar door het schrijven van een bezwaarschrift met alle gegevens die hiervoor aan bod kwamen. Stuur het bezwaarschrift aan het college van bestuur onder vermelding van ”Bezwaar”:
        Albeda
        College van Bestuur / Afdeling bezwaren
        T.a.v. mevrouw J. Geurtsen
        Postbus 9451
        3007 AL ROTTERDAM
  2. Het college van bestuur beslist binnen tien werkdagen na de datum waarop het bezwaarschrift door de commissie ontvangen is. Je ontvangt deze beslissing schriftelijk.