Rechten en plichten

Als student bij Albeda heb je verschillende rechten en plichten. Deze rechten en plichten staan in een aantal officiële documenten die je hieronder vindt. Daarnaast staat op deze pagina informatie over hoe je mee kunt praten over jouw opleiding of Albeda.

De opleiding Haarstylist heer/barbier is in beweging. We willen graag goed onderwijs geven dat aansluit bij jou als student. Daarom hebben we een studentenplatform, een platform voor ouders/verzorgers en supporters van studenten en een werkbank waarin we in gesprek gaan met bedrijven. Daarnaast meten we regelmatig de tevredenheid van studenten en bedrijven. 

Studentenplatform opleiding
In het studentenplatform praten docenten, de onderwijsleider en studenten met elkaar over het onderwijs. Dat gebeurt op basis van gelijkheid, eerlijkheid en vertrouwen. Als student krijg je de kans om vragen te stellen. Je ontvangt informatie die je normaal gesproken niet krijgt. Ook kun je je mening en ideeën over de opleiding kwijt. De informatie uit het studentenplatform gebruiken we om de opleiding te verbeteren. Als je mee wilt denken over het onderwijs, geef je dan op voor het studentenplatform via je studieloopbaanbegeleider of bij de onderwijsleider. Voordat je écht start in het studentenplatform, is er een oriënterend gesprek met de onderwijsleider.

Studentenraad Albeda
Albeda heeft een Centrale Studentenraad. Dit is een raad samengesteld uit studenten van verschillende colleges. De studentenraad vertegenwoordigt de belangen van de studenten van Albeda en gaat hierover in gesprek met bijvoorbeeld het College van Bestuur. Voor de studentenraad kun je je verkiesbaar stellen. Als je interesse hebt, kun je dit hier aangeven.

Avonden voor ouders/verzorgers en supporters van studenten van de opleiding
Vanuit de opleiding vinden we het belangrijk dat ouders/verzorgers en andere direct betrokkenen weten hoe de school eruitziet, wat de sfeer is, wie de onderwijsmensen zijn, en wat er allemaal in de opleiding gebeurt. Daarom organiseren we diverse avonden voor ouders/verzorgers en supporters van studenten. De opzet van een avond kan variëren van een algemene voorlichting tot een meedoe-avond in de praktijkruimte van de opleiding.

Supportplatform Albeda
Albeda vindt het belangrijk hoe studentsupporters (mensen die sterk betrokken zijn bij het persoonlijk leven van de student) kijken naar ons onderwijs en onze organisatie. Dit helpt ons om het onderwijs en onze organisatie zo goed mogelijk te maken. Daarom willen wij graag met de studentsupporters in gesprek gaan. Studentensupporters kunnen op Albedaniveau meepraten in het Albeda Supportplatform. Kijk voor mee informatie op  www.albeda.nl/supportplatform.

Meer informatie

Inschrijvingsbeslissing

Nadat jij je hebt aangemeld bij de opleiding, krijg je een inschrijvingsbeslissing. Dit is het schriftelijke besluit van Albeda dat je bent ingeschreven. In deze inschrijvingsbeslissing staan een aantal links naar belangrijke documenten.

Praktijkovereenkomst

Een deel van je opleiding ga je stage lopen. In het mbo heet dit Beroeps Praktijk Vorming (BPV). In de praktijkovereenkomst staan alle afspraken die je maakt met Albeda en het BPV-bedrijf over jouw BPV. Dit document wordt door alle partijen ondertekend. De ondertekening vindt digitaal plaats.

De bijbehorende algemene voorwaarden vind je hier.

Studentenstatuut

Het studentenstatuut beschrijft de rechten en plichten van Albeda en van alle studenten die een opleiding volgen bij  Albeda. Denk hierbij bijvoorbeeld aan regels over verzuim, schorsing, verwijdering en beschrijving van procedures voor de behandeling van klachten en geschillen. 

De rechten en plichten die specifiek gelden voor jouw opleiding staan in de studiehandleiding en in de examenregeling van jouw opleiding. 

Klik hier voor het studentenstatuut.

Complimenten of klachten

We willen graag weten wat je vindt van de opleiding. Als je vindt dat we iets heel goed doen, geef ons dan een compliment. Je kunt complimenten geven aan je eigen docenten of aan andere onderwijsmedewerkers die de opleiding mogelijk maken. Als je merkt dat je ontevreden wordt over iets in de opleiding, vertel dat dan ook aan je eigen docenten of aan je studieloopbaanbegeleider. Voor klachten over examinering neem je contact op met medewerkers van het examenbureau via [email protected]. Voor andere klachten neem je contact op met de onderwijsleider.

 

Gedragsregels voor de lessen

Dit zijn onze regels voor een goed verloop van de lessen:

  • Beginnen met de lessen: we starten op tijd en goed voorbereid.
    • Theorielokalen:
      • Je volgt een les als je je materialen bij je hebt, je schrijfgerei, je boeken, je digitale toegangscodes. Zodra de deur van het lokaal gesloten is, start de les. Als je te laat bent, ben je weer welkom bij de volgende les. 
    • Praktijkruimte en salon:
      • Je volgt een les als je op tijd aanwezig bent.
      • Je volgt een les als je al je praktijkbenodigdheden bij je hebt en je praktijkkleding draagt.*
  • Tijdens de lessen: we werken ongestoord aan onze doelen.
    • Theorielokalen:
      • Je bergt op wat je niet nodig hebt: jassen over de stoel of aan de kapstok, tassen op de vloer of op een stoel, telefoon en digitale apparaten, eten en drinken in jas of tas (uitgezonderd flesje water).
      • Je zorgt voor stilte en aandacht tijdens uitleg.
      • Je werkt aan de taken die bij het vak horen.
      • Je bent beleefd naar iedereen in de omgeving.
      • Je volgt de aanwijzingen van de docent op.
    • Praktijkruimte en salon:
      • Je aankleding past bij je beroep (geen naaldhaken of slippers, hoofddeksels, handsieraden, lange (kunst)nagels).
  • Eindigen met de lessen: we zorgen gezamenlijk voor een goede afsluiting.
    • Theorielokalen:
      • Je zorgt voor aandacht en stilte wanneer er huiswerk wordt opgegeven.
      • Je neemt al je spullen weer mee en laat het lokaal schoon achter.
    • Praktijkruimte en salon:
      • Je maakt gebruikte apparaten, materialen en je werkplek schoon en helpt bij het schoonmaken van de hele ruimte.
  • Tijdens de lessen is het toegestaan om water te drinken.

*Voor praktijklessen geldt dat je vergeten materialen kunt huren voor het bedrag van €1,- per onderdeel per keer. Daarnaast gelden er kledingvoorschriften voor het werken in de salon en in de praktijkruimten:

  • Je maakt een keuze uit de aangeboden opties voor werkkleding. Vrouwelijke studenten kunnen kiezen uit twee opties, mannelijke studenten kiezen een overhemd. Het kappersschort is voor iedereen een optie.
  • Onder je bovenkleding draag je verplicht een lange broek zonder grote gaten en zonder clublogo's. 
  • Voldoe je niet aan bovenstaande eisen of kom je in afwijkende kleding naar de les, dan kun je de les niet volgen.

Digitale gedragscode

Iedereen binnen Albeda maakt gebruik van Albeda ICT-voorzieningen, chats en social media. Het is daarom goed om te weten wat de regels binnen Albeda zijn. Als iedereen zich daaraan houdt zorgen wij samen voor een veilige digitale schoolomgeving voor zowel jou als student als ook voor de Albeda medewerkers.

De Digitale gedragscode bevat de volgende afspraken en regels: 

  • Wij respecteren elkaars privacy. Van medestudenten, docenten en andere Albeda-medewerkers. Daarom gebruiken we onze devices, social media en chats niet als het de privacy van een ander op welke manier dan ook aantast.
  • Wij behandelen elkaar met fatsoen en respect. We doen niet aan pesten, kwetsen, sexting, stalken, bedreigen of beledigen via internet, e-mail, in chats en/of social media. 
  • Docent of medewerker van Albeda nodig? Alleen als het voor je opleiding nodig is en alleen tijdens schooluren.
  • Gegevens van Albeda zijn vertrouwelijk. Samen zorgen we er voor dat het ook zo blijft.
  • We verspreiden geen informatie, berichten, foto’s/films of geluidsopnamen zonder nadrukkelijke toestemming om dat te mogen doen.
  • Als we iets versturen of posten, dan doen we dat met onze eigen naam.
  • Toets- en/of examenopgaven zijn vertrouwelijk. We maken er dus geen beeld- of geluidsopnamen van. 
  • Downloaden of verspreiden van films, muziek, software en ander auteursrechtelijk materiaal via een illegale bron is niet toegestaan.
  • Albeda kan de toegang tot bepaalde sites beperken als we dat nodig vinden.
  • Je hebt rechten op de Albeda ICT-voorzieningen. Ga er verstandig mee om, anders kunnen ze worden ingetrokken. 
  • E-mail, internet, Albeda ICT-voorzieningen, social media en chats gebruiken we nooit:
    • Voor het online bezoeken of opzoeken van porno of seksueel getinte, racistische, discriminerende, haat zaaiende of gewelddadige informatie.
    • Om de reputatie van je medestudenten, medewerkers van Albeda en/of Albeda te beschadigen.
    • Om bewust virussen of andere schadelijke programma’s te verspreiden.
    • Om (proberen) te hacken.
  • Je vindt de volledige tekst van de digitale gedragscode op www.albeda.nl/statuten.

Hoe bewaken we de regels?

  • Voorbeeld geven: we doen er alles aan om lessen goed georganiseerd te laten verlopen.
  • Waarschuwingen: we waarschuwen studenten tot twee keer bij storend gedrag.
  • Maatregelen die we kunnen nemen zijn bijvoorbeeld:
    • Verwijdering uit de lessen. Dit wordt altijd gemeld bij de studieloopbaanbegeleider.
    • Je studieloopbaanbegeleider bespreekt je beroepshouding met je.
    • Als het storend gedrag blijft, worden er verdere maatregelen genomen. We nemen dan contact op met je ouders en met de BPV-salon.
    • In het uiterste geval kan het betekenen dat je moet stoppen met je opleiding.

Sociale veiligheid

Albeda vindt het belangrijk dat studenten leren in een veilige leeromgeving.

In elke organisatie kunnen incidenten voorkomen. Wij vinden het belangrijk dat studenten die zich niet veilig voelen om welke reden dan ook, dit kunnen melden. Maar ook dat ze meedenken hierin.

Heb je vragen en/of opmerkingen over (sociale) veiligheid óf wil je melding maken van een onveilige situatie, stuur dan een e-mail naar [email protected].