Het onderwijsprogramma is standaard geprogrammeerd in drie studiejaren. Voor de meeste studenten zal dit het best passende traject zijn.
Bij de vormgeving van de opleiding is de onderwijsvisie van Albeda als uitgangspunt gebruikt.
Voor het onderwijs van het basis-, profiel- en keuzedeel is het uitgangspunt om te werken met methodes ontwikkeld door het team van de opleiding Travel & Hospitailty. Bij het ontwikkelen van deze methodes staan de werkprocessen centraal. Bij de opbouw van de methodes wordt gebruik gemaakt van de piramide van Miller en de golden circle van Simon Sineken formatief evalueren van Baartman en Gullikers om de voortgang op het gebied van werkprocessen en vaardigheden in beeld te brengen. Dat houdt in dat alle leerdoelen, toetsvormen en lesactiviteiten zijn bepaald op basis van de werkprocessen.
Bij alle methodes zal eerst de basis op orde worden gebracht (knows, knows how) om vervolgens in de schoolomgeving praktijkgericht onderwijs aan te bieden op shows how niveau. De student toont aan competent te zijn op does-niveau tijdens de BPV.
Alle werkprocessen die we aanleren, worden ook getoetst. Iedere week zal er een dag zijn die bestemd is voor de projecten aan de opleiding. Hiervoor zullen onder andere bedrijfsbezoeken worden afgelegd. Ook zal onderwijs worden aangeboden op leerwerkplaatsen.
Vanaf de start van de opleiding krijgen studenten onderwijs aangeboden op leerwerkplaatsen. Leerwerkplaatsen zijn authentieke werkomgevingen waar studenten met elkaar voor het beroep relevante werkprocessen oefenen op basis van opdrachten uit het bedrijfsleven. Voorbeelden hiervan zijn het begeleiden van walking-tours en het informeren van toeristen. De studenten krijgen op de leerwerkplaatsen hiervoor ondersteunde lessen van docenten van de opleiding. Leerwerkplaatsen voor de opleiding Travel zijn de Wilhelminapier en het Wings Hotel.
Binnen de bestaande lessen wordt stapje voor stapje gewerkt met vaardigheden die studenten in de toekomst hard nodig hebben. De belevingswereld en de interesses en behoeften van de student en zijn en haar vragen over de wereld om hem/haar heen is het uitgangspunt. Om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen, zijn er zes pijlers waarop ons onderwijs is gebouwd. In Deep learning worden ze de ‘Six C’s’, de ‘Zes C’s’ genoemd: Creativity (Creativiteit), Critical thinking (Kritisch denken), Communication (Communicatie), Character (Karakter), Citizenship (Burgerschap) en Collaboration (Samenwerken). Bij alle lessen die wij aanbieden, spelen het aanleren en oefenen van deze vaardigheden een rol. Niet als een aparte opdracht, maar verweven in de lesstof. Wij ontwerpen onze lessen zo dat onze studenten deze zes pijlers tijdens 3 jaar schooltijd onder de knie krijgen. De focus ligt meer op het proces in plaats van op het product.
De algemene taal- en rekenvaardigheden staan los van de beroepsopleiding. Omdat bovendien is gebleken dat studenten binnen het cluster Hospitality regelmatig doorstromen van de ene opleiding naar de andere opleiding, is er gekozen voor één opleidingsonafhankelijke taalmethode en één opleidingsonafhankelijke rekenmethode voor alle opleidingen van het cluster Hospitality. Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat je bij doorstroom extra kosten moet maken voor een andere methode.
Voor Nederlands en Engels wordt gebruik gemaakt van de methode “Taalblokken 4”, voor rekenen van de methode “SmartRekenen”.
Taalblokken 4
Met deze methode is differentiëren eenvoudig. De docent bepaalt de opzet van de les: klassikale instructie, (digitaal) zelfstandig werken en/of samenwerken. Je begint de cursus met een zogenaamde nulmeting. Daarin wordt bekeken wat je al weet en wat voor jou de beste manier is om op het juiste niveau te komen. Tegen het einde van het programma word je door examentrainingen voorbereid op de examens.
SmartRekenen
Voor iedereen, maar zeker ook voor mbo-studenten is en blijft rekenvaardigheid belangrijk. Tijdens een studie, in het dagelijkse leven en in de beroepspraktijk. De rekeneisen zijn geordend in vijf functionele domeinen voor niveau 2, 3 en 4:
Het lesmateriaal bestaat uit interactieve theorie, oefenopgaven met tussenstappen, toetsing, praktische opdrachten en examenvoorbereiding. SmartRekenen mbo werkt in alle moderne browsers op pc, laptop en tablet, is gekoppeld aan ELO’s en verkrijgbaar als pdf en leerwerkboek. Door de juiste mix van lesmateriaal werkt de student in de vorm die het beste aansluit!
De docent Loopbaan & Burgerschap is verantwoordelijk voor het aanbod, het onderwijs en de begeleiding. Ook de studieloopbaanbegeleider heeft vanzelfsprekend een belangrijke functie in het loopbaantraject. Samengevat kan gesteld worden dat:
• De studieloopbaanbegeleider verantwoordelijk is voor het onderdeel studieloopbaangesprekken
• De docent verantwoordelijk is voor de loopbaan- & burgerschap dimensies
De dimensies die aanbod komen zijn:
Dimensie 1.1 De politiek-juridische dimensie
Dimensie 1.2 De economische dimensie
Dimensie 1.3 De sociaal-maatschappelijke dimensie
Dimensie 1.4 De dimensie vitaal burgerschap
Dimensie 2.1 Stuurt de eigen loopbaan
De docent burgerschap stelt vast of het portfolio de vereiste producten bevat en of de student actief heeft deelgenomen. De student bewaart eveneens actief de aftekenlijsten als zijnde bewijsmateriaal. De resultaten worden overgedragen aan de examenverantwoordelijke van het team. Namens de examencommissie tekent de examenverantwoordelijke van het team de “verklaring afronding Loopbaan & Burgerschap”. De examenverantwoordelijke voegt de verklaring toe aan het examendossier van de student.