De Luchtvaartdienstverlener werkt bij een luchtvaartmaatschappij, afhandelingsbedrijf, luchthaven of ondersteunend bedrijf voor de luchtvaartsector. Op de luchthaven is het vaak een drukte van belang, mensen uit verschillende landen met verschillende culturele achtergronden komen en gaan. Belangrijk op een luchthaven zijn aan de ene kant de strenge veiligheidseisen die aan de luchtvaart worden gesteld en aan de andere kant de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen en andere betrokken bedrijven, terwijl de service naar de klanten optimaal moet blijven. De Luchtvaartdienstverlener werkt dan ook in een dynamische internationale omgeving, waar veiligheid en servicegerichtheid voorop staan en waar het werk 24 uur per dag, 365 dagen per jaar doorgaat. Afhankelijk van haar[1] werkzaamheden werkt de Luchtvaartdienstverlener op diverse plekken op de luchthaven als passagemedewerker (bijvoorbeeld in de vertrekhal, de aankomsthal, bij de gate) of in het vliegtuig als cabinemedewerker. Vanuit IATA-richtlijnen worden fysieke en psychische eisen gesteld aan de Luchtvaartdienstverlener. Dit betreft eisen t.a.v. lengte, oogkwaliteit, fysieke geschiktheid, zwemvaardigheid en bewijs van goed gedrag.
[1] Omwille van de leesbaarheid is steeds ‘zij’/’haar’ gebruikt in de tekst. Waar ‘zij’/’haar’ staat kan uiteraard ook ‘hij’/’hem’ worden gelezen.
De Luchtvaartdienstverlener zorgt er voor dat passagiers/gasten veilig en op tijd kunnen vertrekken met een vliegtuig en dat passagiers/gasten een prettig verblijf hebben op de luchthaven en in het vliegtuig.
De Luchtvaartdienstverlener heeft een klantgerichte en dienstverlenende instelling. Zij is communicatief, verantwoordelijk en oplossingsgericht. Ze kan omgaan met onverwachte situaties en is daarbij in hoge mate stressbestendig, zelfstandig, standvastig en flexibel. Zij is gedreven en vitaal en kan zowel individueel (in contact met internationale gasten/passagiers) als in teamverband (in contact met internationale collega’s en leidinggevende) op een passende manier communiceren en functioneren. Van de Luchtvaartdienstverlener wordt daarbij verwacht dat zij zich onder alle omstandigheden representatief, vriendelijk en netjes gedraagt en volgens de afgesproken richtlijnen werkt (zoals uniformrichtlijnen, omgangsrichtlijnen, ed.). Daarnaast heeft de Luchtvaartdienstverlener ook een commerciële instelling waarmee zij de verkoop van producten en diensten stimuleert.
Voor de Luchtvaartdienstverlener is de zorg voor de (vlieg-)veiligheid een belangrijke taak, zowel op de luchthaven als in het vliegtuig. Zij doet dit onder andere door erop te letten dat de procedures gevolgd worden en door in te grijpen wanneer dat niet het geval is.
De Luchtvaartdienstverlener wordt in de beroepspraktijk in staat gesteld om verticaal, horizontaal en/ of diagonaal door te stromen en zichzelf verder te ontwikkelen binnen de organisatie of branche. Als je na deze opleiding door wil gaan naar een andere MBO opleiding heb je het recht om toegelaten te worden tot deze MBO opleiding indien:
o Je je aanmeldt op uiterlijk 1 april (NB: aanmelding na 1 april kan ook, maar dan geldt het automatisch recht op toelating niet meer);
o Je met goed gevolg deelneemt aan eventueel verplichte intakeactiviteiten;
o Je voldoet aan de vooropleidingseisen en eventuele aanvullende eisen.
Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze.
Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.