Beroep

De klantmedewerker bancaire diensten informeert klanten over financiële producten en diensten. Hij of zij houdt dit actueel. Ook beheert hij of zij de gegevens rondom de informatievoorziening bij in een klantdossier; zodanig dat de klant op een passende manier geholpen is met een informatie-advies dat aansluit bij zijn profiel. Bekijk de film van Klantmedewerker bancaire diensten

Meer informatie

Waar kom je te werken?

Na de opleiding Klantmedewerker bancaire diensten kun je gaan werken bij een assurantietussenpersoon, een bank of een verzekeringsmaatschappij. Naast je werk als adviseur, verzorg je de administratieve afhandeling van de financiële producten die je aan de klanten verkoopt. Je beantwoordt vragen van klanten en lost klachten op. Als het nodig is, doe je marktonderzoek en klanttevredenheidsonderzoek. Je handelt schadeclaims af en beoordeelt aanvragen voor verzekeringen.

Wat worden je werkzaamheden?

Je begeleidt klanten in de financiële dienstverlening door hen te informeren, te verwijzen en door met hen een financiële relatie aan te gaan. Je beheert de relatie en verleent service met betrekking tot financiële diensten. Ook adviseer je schadeverzekeringen aan particuliere klanten. Je inventariseert de gegevens van de klant ten behoeve van een advies over schadeverzekeringen particulier. Je stelt een risicoanalyse op en je adviseert (en eventueel bemiddelt bij) een passende oplossing, zowel financieel als organisatorisch. Je beheert en houdt het advies actueel met betrekking tot schadeverzekeringen particulier (nazorg). Je begeleidt bij de schadebehandeling/-claim.

Naast je werk als adviseur, verzorg je de administratieve afhandeling van de financiële producten die je aan de klanten verkoopt. Je beantwoordt vragen van klanten en lost klachten op. Als het nodig is, doe je marktonderzoek en klanttevredenheidsonderzoek. Je handelt schadeclaims af en beoordeelt aanvragen voor verzekeringen.

Welke vaardigheden heb je nodig?

Als Klantmedewerker Bancaire Diensten heb je goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Voor klanten ben jij immers het eerste aanspreekpunt. Je bent representatief en luistert goed naar de wensen van je klanten. Ook is het belangrijk dat je zorgvuldig en nauwkeurig kan werken. Je vindt het leuk commercieel te denken. Zo denk je met de klant mee en luistert goed wat zijn wensen zijn. Daarbij zoek jij het beste financiële product uit.

Verder is het belangrijk dat je betrouwbaar bent. Je krijgt immers te maken met vertrouwelijke gegevens van klanten, zoals informatie over hun inkomen. Die informatie is bij jou in veilige handen.

Tot slot kan je goed samenwerken. Je werkt heel precies en je kunt goed met cijfers omgaan. In de bancaire- en verzekeringswereld is er sprake van wetgeving, dus daarvan moet je goed op de hoogte zijn, zodat je ze goed kunt toepassen op je werk.

Kans op een baan

Het is goed om te weten welke kansen op werk je hebt met de opleiding van jouw keuze. 

Voor meer informatie, verwijzen we je door naar de site van SBB, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Kijk bij de laatste publicatie over de regio Rijnmond.

De opleiding Klantmedewerker Bancaire Diensten maakt deel uit van het brede opleidingsaanbod van het College Economie & Ondernemen van het Albeda. Na het behalen van het diploma Klantmedewerker Bancaire Diensten vergroot je je kansen in het bedrijfsleven. Door onderzoek weten we dat circa 25% van de gediplomeerden na de opleiding Klantmedewerker Bancaire Diensten gaat werken bij een financieel dienstverlener, en dat 75% verder studeert in de richtingen Vastgoed & Makelaardij en Financial Services Management. Andere vervolgopleidingen zijn uiteraard ook mogelijk.